Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-26, 22:40
  #1
Medlem
brattalattas avatar
Vet inte vilken forumdel denna fråga går till, så ber verkligen om ursäkt om den hamnade fel. Men i alla fall undrar jag varför man ska skydda denna fågel? den lever ju inte naturligt i Sverige? Hur kommer det sig att man vill skydda en onaturlig fågel så mycket? Sverige har knappt haft lövträd?
Citera
2015-11-26, 22:45
  #2
Medlem
SilentVictorys avatar
Jodå, den lever naturligt i Sverige http://www.naturskyddsforeningen.se/..._faktablad.pdf
Citera
2015-11-26, 22:46
  #3
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Vet inte vilken forumdel denna fråga går till, så ber verkligen om ursäkt om den hamnade fel. Men i alla fall undrar jag varför man ska skydda denna fågel? den lever ju inte naturligt i Sverige? Hur kommer det sig att man vill skydda en onaturlig fågel så mycket? Sverige har knappt haft lövträd?
Men skyddar den för att bevara mångfalden i naturen.
Den lever naturligt i Sverige.
Den är inte onaturlig.
Sverige har gott om lövträd (även om andelen minskar).
Citera
2015-11-26, 22:55
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Vet inte vilken forumdel denna fråga går till, så ber verkligen om ursäkt om den hamnade fel. Men i alla fall undrar jag varför man ska skydda denna fågel? den lever ju inte naturligt i Sverige? Hur kommer det sig att man vill skydda en onaturlig fågel så mycket? Sverige har knappt haft lövträd?

Sverige har historiskt haft en hel del blandskog. Numer har vi dock mest kalhyggen och monokulturer av contorta och gran. Historiskt har vitryggingen funnits i de södra delarna av Sverige, men återfinns nu i ett fåtal exemplar främst i Dalsland och Värmland.

Den är dock väldigt biotopkrävande, vilket är väldigt icke-kompatibelt med det moderna skogsbruket.

Men du har ganska fel i dina antaganden om svensk natur och den vitryggiga spettens (historiska) naturliga utbredning. Som en passus kan nämnas att den är skapligt talrik i såväl Norge som Baltikum.

Man kan ju naturligtvis diskutera om det är värt att att spendera enorma resurser på såväl varg som vitrygging - personligen hade jag hellre sett en övergripande diskussion om det moderna skogsbruket och dess konsekvenser på mångfalden, men att naturliga urskogsbiotoper bevaras har en hel del poänger...

Förmodligen hade dock frågeställningen passat bättre här:
(FB) Ekologi, natur, djur och växter - men, men...

Edit - var visst fler som hann svara.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2015-11-26 kl. 22:59.
Citera
2015-11-27, 08:32
  #5
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Men skyddar den för att bevara mångfalden i naturen.
Den lever naturligt i Sverige.
Den är inte onaturlig.
Sverige har gott om lövträd (även om andelen minskar).

Hörde reportage på radion igår just den fågeln. Problemet var tydligen just lövträden. Eller snarare bristen på lövträd pga vårt skogsbruk. I Finland där björken är värdefullast så var det gott om sådana där spettar. Här så bekämpar vi istället björkslyn till förmån för gran och tall.
Citera
2015-11-27, 08:33
  #6
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2015-11-27, 09:57
  #7
Medlem
brattalattas avatar
Tack för svaren!
Citera
2015-11-27, 14:54
  #8
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jodå, den lever naturligt i Sverige http://www.naturskyddsforeningen.se/..._faktablad.pdf

Fast naturmuppsföreningar är knappast så där jätteopartiska så deras "faktablad" ska man ta med en nypa salt av förklarliga skäl.

Själv så brukar jag knäppa hackspettar när dom bli besvärliga. Särskilt spillkråkor jag tagit många av daga. Dom är lustiga för man kan lura in dom på några meters avstånd med en järppipa.
__________________
Senast redigerad av OlleViero 2015-11-27 kl. 14:57.
Citera
2015-11-27, 18:18
  #9
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Fast naturmuppsföreningar är knappast så där jätteopartiska så deras "faktablad" ska man ta med en nypa salt av förklarliga skäl.

Själv så brukar jag knäppa hackspettar när dom bli besvärliga. Särskilt spillkråkor jag tagit många av daga. Dom är lustiga för man kan lura in dom på några meters avstånd med en järppipa.

I just det här fallet har väl dock mupparna, i stort, rätt. Men du har naturligtvis rätt i att de inte är särskilt objektiva.
Citera
2015-11-28, 09:48
  #10
Medlem
Arkades avatar
Sverige har väl ganska många lövträd, även om de är ovanligare i Norrland än i de sydligare delarna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback