Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-26, 21:58
  #1
Medlem
Är Sverige redo för en afrosvensk statsminister?
Citera
2015-11-26, 22:01
  #2
Medlem
burialhexs avatar
Eftersom vi inte ens haft en kvinnlig så tror jag det dröjer.
Själv skulle jag inte ha något emot det. Men som sagt, de dröjer..
Citera
2015-11-26, 22:03
  #3
Medlem
Hur skulle den genomsnittliga svensken reagera om moderaterna eller socialdemokraterna fick en afrosvensk partiledare?
Citera
2015-11-26, 22:05
  #4
Medlem
Europes avatar
Vi hade väl en precis i 8 år? Eller krävs det 100% rasrenhet för att det ska räknas?
Citera
2015-11-26, 22:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Hur skulle den genomsnittliga svensken reagera om moderaterna eller socialdemokraterna fick en afrosvensk partiledare?

Vi har ju nosat på det där. ”Min farfars farfar var svart” http://www.sydsvenskan.se/malmo/stat...-avsky-mot-sd/
Citera
2015-11-26, 22:08
  #6
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Hur skulle den genomsnittliga svensken reagera om moderaterna eller socialdemokraterna fick en afrosvensk partiledare?

Spelar väl ingen roll vilken hudfärg en partiledare har? Har den blivit vald inom partiet att representera deras parti så är det ju deras val. Sen är det ju upp till Sveriges befolkning att rösta fram vem som ska representera landet som statsminister var fjärde år.
Citera
2015-11-26, 22:13
  #7
Medlem
Vi har ju abk som kulturminister. I övrigt är väl inte afrikaner speciellt representativa för det svenska folket.
Citera
2015-11-26, 22:17
  #8
Medlem
Varför inte? Spelar väl ingen roll vilket ursprung man har så länge man lyckas övertyga väljarna i sakfrågorna. Dessutom har Sverige redan haft en statsminister med sådana rötter.
Citera
2015-11-26, 22:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vi hade väl en precis i 8 år? Eller krävs det 100% rasrenhet för att det ska räknas?
Fast Reinfeldt ser ju ut som vilken vitlök som helst, nu pratar jag om en hypotetisk statsminister med synligt afrikansk ursprung som t.ex Obama eller Idi Amin
Citera
2015-11-26, 22:27
  #10
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Eftersom vi inte ens haft en kvinnlig så tror jag det dröjer.
Själv skulle jag inte ha något emot det. Men som sagt, de dröjer..

USA fick ju en afroamerikansk president innan en kvinnlig, så varför skulle Sverige vara annorlunda?
Citera
2015-11-26, 22:34
  #11
Avstängd
På grund av den extrema PK-perioden vi haft de senaste åren så vill det nog mycket till att folk skulle orka med en svart ledare under den närmaste framtiden.

Men annars tror jag inte folk skulle ha något emot en svart statsminister i allmänhet.
Citera
2015-11-26, 22:35
  #12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Hur skulle den genomsnittliga svensken reagera om moderaterna eller socialdemokraterna fick en afrosvensk partiledare?

Jag kan inte påstå att jag är genomsnittlig, jag är ju varken feminist, vänster eller miljöpartist.

Dock, självklart kan vi ha vem som helst som statsminister bara det är rätt parti och att religion inte påverkar politiken.

Vad är en afrosvensk, finns det olika typer av svenskar, är det någon som kallar sig afrosvensk?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback