Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-26, 20:49
  #1
Medlem
Nossleus avatar
Det är alltid maten som begränsar mina ökningar. Försöker äta mycket men det är så svårt! Har legat på samma vikt nu i veckor. Borde alltså ligga på +- 0 i kalorier. Men nu efter ett träningsuppehåll på typ två veckor, med samma matintag som vanligt, har jag inte ökat i fett någonting!

Hur kan det komma sig? Alltså att jag ej ökar i fett även om jag slutar träna fast äter som vanligt? 23 år, 188 cm, 87 kg.

Edit: kommer nu ihåg att jag hört från TV att kroppen väldigt ogärna vill ändra vikt. Kan det vara så att kroppen aktivt motsätter sig en viktuppgång?
Citera
2015-11-26, 21:00
  #2
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Det är alltid maten som begränsar mina ökningar. Försöker äta mycket men det är så svårt! Har legat på samma vikt nu i veckor. Borde alltså ligga på +- 0 i kalorier. Men nu efter ett träningsuppehåll på typ två veckor, med samma matintag som vanligt, har jag inte ökat i fett någonting!

Hur kan det komma sig? Alltså att jag ej ökar i fett även om jag slutar träna fast äter som vanligt? 23 år, 188 cm, 87 kg.

Edit: kommer nu ihåg att jag hört från TV att kroppen väldigt ogärna vill ändra vikt. Kan det vara så att kroppen aktivt motsätter sig en viktuppgång?

Ja den motsätter sig en viktuppgång?
Syftet med att gymma (för att bygga muskler) är ju att TVINGA kroppen bygga upp sig bättre än tidigare.
Träna hårt och ät ännu mer så ska du se att du går upp i vikt.
Med hårt menar jag inte oftare. Om du har så svårt så kan du ju testa med att enbart träna typ 3 gånger i veckan, förslagsvis varannan dag. Kombinera det med mycket och bra mat, dvs inte mcdonalds å annan näringslös pissmat.

Många som säger att dom äter "mycket" har ingen aning om vad mycket egentligen innebär.
Säger inte att det måste vara så i ditt fall men många äter helt enkelt för lite.

Testa äta normalmycket protein och fett och gå lös på kolhydraterna.
Dvs, tryck i dig en hel jävla tallrik extra med ris eller potatis efter varje måltid. Nog fan ska du gå upp då. Klarar du inte att få i dig så mycket vid varje måltid så dela upp det och käka var tredje timme istället, brukar gå lättare då. Vill du gå riktigt hardcore så ställer du klockan mitt i natten och käkar ett extra mål. Släng i lite nötter i varje mål också, enkelt sätt att höja kaloriintaget.


En annan möjlighet är att du är allergiskt mot något i din kost. Detta skulle kunna göra dina tarmar (vet inte om det är tarmarna men skitsamma) inflammerade vilket gör att din kropp inte kan ta upp maten lika bra. Simpelt förklarat så går maten rakt igenom. Detta borde dock synas i avföringen, troligtvis är den isåfall väldigt lös.
Ät ingenting som du inte tål, det förstör allt annat du äter också.
__________________
Senast redigerad av Speedyoo 2015-11-26 kl. 21:13.
Citera
2015-11-26, 21:15
  #3
Medlem
Som ett plus till ovan inlägg så kan du ju prova Gainers också
Citera
2015-11-26, 21:36
  #4
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmak
Som ett plus till ovan inlägg så kan du ju prova Gainers också
Känns som att man lika gärna kan blanda sin mjölk med socker, eller funkar dom riktigt bra faktiskt?
Citera
2015-11-26, 21:51
  #5
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Känns som att man lika gärna kan blanda sin mjölk med socker, eller funkar dom riktigt bra faktiskt?

Skillnaden är att det är upp mot tio gånger mer protein i de flesta gainers jämfört med mjölk (per viktenhet alltså).

Skulle normalt inte rekommendera gainer då det är bättre att lägga sina kalorier på mat men om problemet är att du inte klarar av att få i dig tillräckligt mycket kalorier via vanliga kosten så är det ett bra förslag. Gainers mättar ju dock också så du får absolut inte börja äta mindre bara för du börjar drinka gainers, då tappar du hela syftet med gainern.

Om du inte är allergisk mot något så ligger troligtvis problemet i att du får i dig för lite kalorier.
Du måste alltså få upp detta kaloriintag, om du gör det med mat eller gainer spelar inte jättestor roll.
Gainer ska ju dock bara vara ett komplement till maten, ett hjälpmedel för att få i sig tillräckligt med kalorier om man verkligen inte klarar det med mat av någon anledning.
Citera
2015-11-26, 22:16
  #6
Medlem
funasdalens avatar
Jag har haft ungefär samma problem som dig hela mitt liv. Har alltid kunnat äta otroliga mängder mat, av alla sorter... utan att gå upp i vikt. Men den jobbiga sanningen är ju att man helt enkelt inte får i sig ett överskott av kalorier, om man inte går upp vikt.

Själv gick jag från 59-70 kg på ca. tre månader med hjälp av gainer. Men sen gäller det ju även att ha en varierande kost och helt enkelt äta sjukt mycket. Bara den senast månaden har jag gått upp ytterligare fyra kilo, med samma metod. Svulla, svulla och svulla! Hjälper det inte så är det bara att svulla mera!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback