Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-26, 12:02
  #1
Medlem
Jo det är så att jag har fått reda på 2 senarion där yrkeskriminella utnyttjar folk som är missbrukare av droger. Båda fallen påminner om varandra i tillvägagångs sättet.

Den kriminella bjuder på någon form av benso och alkohol för att missbrukaren ska tappa omdömmet och göra saker den normalt inte skulle göra. I ena fallet så handlade det om inbrott och i det andra så var det en misshandel. I de 2 fallen var det både olika gm och bo.

Så kan detta vara något som används, eller är min teori fel?

(Ursäkta stavfel mobilen hjälper mig inte med det längre)
Citera
2015-11-26, 12:10
  #2
Medlem
Ja givetvis gör de det. Men inte på det sättet du tänker spec organiserat skulle jag tro. Däremot att du skapar en skuld hos någon exempelvis narkotikaskuld, som du sedan tvingar denne att betala genom att göra diverse skitjobb.
Citera
2015-11-26, 12:26
  #3
Medlem
EndGames avatar
Mycket toys som spekulerar här.

I mitt arbete träffar jag många föredetta missbrukare, Det vanligaste sättet de används är som ekonomiska målvakter om de är skuldfria.
Annars är det långt ifrån ovanligt att de upplåter sina konton till andra, till exempel om jag bedriver internetförsäljning av illegala preparat kan det vara smidigt att någon mot en låg ersättning ställer upp med konto.
Sen iaf i malmö brukar de små tobaksaffärerna gladeligen köpa de dagligvaror som missbrukarna stulit på större kedjor, det är väl visserligen inte ett utnyttjande så som TS stipulerar men de utnyttjar definitivt missbrukarens utsatthet.
Finner hela scenariot att missbrukare skulle användas till inbrott löjeväckande skulle du vilja ha en omdömeslös och halvt medvetslös person med dig vid ett bryt?
Citera
2015-11-26, 12:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Mycket toys som spekulerar här.

I mitt arbete träffar jag många föredetta missbrukare, Det vanligaste sättet de används är som ekonomiska målvakter om de är skuldfria.
Annars är det långt ifrån ovanligt att de upplåter sina konton till andra, till exempel om jag bedriver internetförsäljning av illegala preparat kan det vara smidigt att någon mot en låg ersättning ställer upp med konto.
Sen iaf i malmö brukar de små tobaksaffärerna gladeligen köpa de dagligvaror som missbrukarna stulit på större kedjor, det är väl visserligen inte ett utnyttjande så som TS stipulerar men de utnyttjar definitivt missbrukarens utsatthet.
Finner hela scenariot att missbrukare skulle användas till inbrott löjeväckande skulle du vilja ha en omdömeslös och halvt medvetslös person med dig vid ett bryt?

Toys och toys, skulle väl vara TS isåfall. Jag vet med 100% säkerhet att det händer, givetvis då inte nödvändigtvis inbrott, men att betala av en skuld genom att ge någon en ordentlig omgång stryk, förvara illegala grejer, ställa upp som målvakt som du själv skriver, eller helt enkelt langa för den personen du har skulden till (vilket för en missbrukare tenderar kunna bli en växande skuld för den delen).
Citera
2015-11-26, 12:33
  #5
Medlem
Citat:
Finner hela scenariot att missbrukare skulle användas till inbrott löjeväckande skulle du vilja ha en omdömeslös och halvt medvetslös person med dig vid ett bryt?

Det har ju hänt iaf minst en gång.
Citera
2015-11-26, 13:22
  #6
Medlem
psykoshippiens avatar
Kriminella utnyttjar brukare av narkotika igenom att få avkastning när de säljer, kort och gott: ja, kriminella utnyttjar missbrukare rent tekniskt...
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Mycket toys som spekulerar här.

I mitt arbete träffar jag många föredetta missbrukare, Det vanligaste sättet de används är som ekonomiska målvakter om de är skuldfria.
Annars är det långt ifrån ovanligt att de upplåter sina konton till andra, till exempel om jag bedriver internetförsäljning av illegala preparat kan det vara smidigt att någon mot en låg ersättning ställer upp med konto.
Sen iaf i malmö brukar de små tobaksaffärerna gladeligen köpa de dagligvaror som missbrukarna stulit på större kedjor, det är väl visserligen inte ett utnyttjande så som TS stipulerar men de utnyttjar definitivt missbrukarens utsatthet.
Finner hela scenariot att missbrukare skulle användas till inbrott löjeväckande skulle du vilja ha en omdömeslös och halvt medvetslös person med dig vid ett bryt?
Hjälpte en pundare i 20år ålder en gång med en skuld som han skulle få spö om han inte betalade. Gav honom varor gratis som han skickade av utan vidare eko. delning till mig. Han erbjöd sig att spöa någon, vem som helst. Varvid han hjälpte mig att hämta en struntsumma på 3000kr ifrån en annan som "tack" för att han fick "pengar" av mig. Gav honom även räntan i detta fall. Tror säkert att han skulle kunna bryta hos någon som hade massor av alkohol i en hemmabar om jag bett honom, du förstår säkert att vissa människor har drift till det destruktiva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback