Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-11-30, 13:22
  #49
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hitintills har du svarat att han nog inte kommer att få det på en parkering, något jag aldrig ens har nämnt.
Hur du själv ser på det skiter jag i, anser du att Boverket har fel och vad baserar du i sådana fall detta på?

Jag fortsätter mitt påstående:
Uppställning över en betydligt längre period än en säsong (läs: över ett år) på en och samma plats lär erfodra bygglov då man har slutat att använda vagnen som ett mobilt boende och ställt den permanent.
Huruvida någon lär börja jaga en för det för parkering på egen tomt är en annan femma, men det är inte poängen
Hör nu på fan core_, jag diskuterar inte uteslutande med dig, således skapar jag hypoteser och det finns ingen anledning till ordliga personangrepp för den delen. Jag är mycket säker på min sak, tack för att du poängterar det.
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Bara söka,eller ha den "på rull"..

Det är där det vådligt vackra i lagen sitter, finns ingen anledning att påstå annat än att det är ett mobilt fordon såvida det är påställt. Om vi vrider på det hela så finns det ingenting som kräver att en avställd buss ska ha bygglov trots att den stått i 4 år.
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2015-11-30 kl. 13:24.
Citera
2015-11-30, 13:46
  #50
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Hör nu på fan core_, jag diskuterar inte uteslutande med dig, således skapar jag hypoteser och det finns ingen anledning till ordliga personangrepp för den delen. Jag är mycket säker på min sak, tack för att du poängterar det.


Nej, men du har svarat på två inlägg där det har kommit upp men glatt undvikit att svara på det. Jag har ställt frågan rakt och bett dig kommentera om du är av en annan åsikt är Boverket och vad du i sådana fall baserar det på.

Du hänvisar nämligen till noll och ingenting
Citera
2015-11-30, 16:57
  #51
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nej, men du har svarat på två inlägg där det har kommit upp men glatt undvikit att svara på det. Jag har ställt frågan rakt och bett dig kommentera om du är av en annan åsikt är Boverket och vad du i sådana fall baserar det på.

Du hänvisar nämligen till noll och ingenting
Om vi håller oss emot ämnet som är i synnerhet en buss så har inte ett konkret motargument kommit i uppdagande, jag vet inte om ett enda fall där en buss blivit krävd bygglov, således är det mycket svårt att komma med konkreta exempel. Jag baserar min uppfattning ifrån upplevelser, dock så är jag ingen villavagn-räv eller ens camping entusiast, men nog fan har jag ägt baracker, husbilar och vagnar av olika slag, uppsatta i natur och stadsmiljö utan att bli krävd att ha bygglov.

Fråga till TS (om denne ens är kvar i tråden): Hur ska du bruka bussen ex. på parkeringsplats, camping?
Citera
2015-11-30, 18:56
  #52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Om vi håller oss emot ämnet som är i synnerhet en buss så har inte ett konkret motargument kommit i uppdagande, jag vet inte om ett enda fall där en buss blivit krävd bygglov, således är det mycket svårt att komma med konkreta exempel.
Eftersom det handlar om bostad kan man dra paralleller till både husbilar och husvagnar.
Citera
2015-12-01, 08:20
  #53
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Om vi håller oss emot ämnet som är i synnerhet en buss så har inte ett konkret motargument kommit i uppdagande, jag vet inte om ett enda fall där en buss blivit krävd bygglov, således är det mycket svårt att komma med konkreta exempel. Jag baserar min uppfattning ifrån upplevelser, dock så är jag ingen villavagn-räv eller ens camping entusiast, men nog fan har jag ägt baracker, husbilar och vagnar av olika slag, uppsatta i natur och stadsmiljö utan att bli krävd att ha bygglov.

Fråga till TS (om denne ens är kvar i tråden): Hur ska du bruka bussen ex. på parkeringsplats, camping?

Vad just du blir avkrävd är dock nödvändigtvis inte hela sanningen då jag redan tidigare sade att det var skillnad mellan vad man ska ha och vad man kommer att bli jagad för.
Ingen lär avkräva någonting om det inte ramlar in en anmälan om en permanent uppställning.
Fast lås dig inte i att det är en buss, jag betvivlar att det I juridisk mening spelar någon större roll kring vad den är registrerad som då det gissningsvis är bodelen de tittar mest på, eller då dess eventuellt permanenta uppställande
Citera
2015-12-01, 18:21
  #54
Medlem
Muppisens avatar
Tack för alla hjälpsamma svar, skulle man alltså kunna dra slutsatsen att man kan ställa upp Stugobussen i valfri trädgård, sålänge som man byter trädgård med jämna mellanrum? (Tror ni en gång per år räcker, eller ska det vara en gång varje 6 mån?) Spelar egentligen ingen roll sålänge som jag kanske inte behöver hitta ny tomt varje vecka, för grundtanken är ändå att ha Stugobussen så rörlig som möjligt. Inget grävt vatten eller avlopp alltså.

Som svar på Psykoshippies fråga; Det är är framför allt i en trädgård som jag skulle vilja ställa upp Stugobussen, även om en camping funkar tills dess att jag har funnit någon lirare som är liberal nog att upplåta en del av sin tomt för en Stugobuss.

Såg även ett intressant inlägg från någon som påpekade att man behövde särskilda glas i fönsterrutorna för att få framföra den? Detta gör ju hela konstruktionen lite mer avancerad, och förmodligen även dyrare, om så är fallet... skulle man kunna kringgå detta genom att montera fönsterluckor på alla fönster på sidorna, och ha luckorna stängda under färd? Funderar på om man kanske kan lossa framrutan från orginalbussen, och på något sätt bygga in denna på kortsidan av fasaden... på så sätt har man en godkänd vindruta, men ändå stugkänsla.

Skiss på fönstren jag tänker, och en mer detaljerad skiss samt planlösning länkar jag till här;
http://s16.postimg.org/5ktk0wsbp/f_rb_ttrad_skiss.jpg
(Skala och mått etc. är inte direkt de som jag tänkt mig, vet inte heller exakt var jag ska placera vedkaminen? Några förslag?)

Hur är det med att köra med lösa objekt i Stugobussen? Får man ha ett löst bord, eller måste hela möblemanget vara fastskruvat i parketten?
Citera
2015-12-01, 18:34
  #55
Medlem
Muppisens avatar
Efter att ha tittat lite på min egen skiss, så ser jag nu att bakre fönstret på långsidan hamnar så illa att man ser rakt in i manick-rummet, vilket kanske inte är så jävla estetiskt. Får antingen flytta manick-rummet eller ta bort fönstret till nästa version av ritningen...
Citera
2015-12-01, 20:28
  #56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppisen
skulle man alltså kunna dra slutsatsen att man kan ställa upp Stugobussen i valfri trädgård, sålänge som man byter trädgård med jämna mellanrum? (Tror ni en gång per år räcker, eller ska det vara en gång varje 6 mån?) Spelar egentligen ingen roll sålänge som jag kanske inte behöver hitta ny tomt varje vecka, för grundtanken är ändå att ha Stugobussen så rörlig som möjligt. Inget grävt vatten eller avlopp alltså.
Beror mycket på grannskapet, det finns grannar som fullständigt skiter i om nån parkerar en husvagn på tomten och så finns det dom som klagar å anmäler till vansinne.

Citat:
Såg även ett intressant inlägg från någon som påpekade att man behövde särskilda glas i fönsterrutorna för att få framföra den? Detta gör ju hela konstruktionen lite mer avancerad, och förmodligen även dyrare, om så är fallet...
Vet inte hur eventuella regler ser ut men använder du vanligt glas bör du montera plastfilm som hindrar glasskärvor från att halshugga barnen på trottoaren, det är ingen bra lösning men bättre än inget.

Citat:
skulle man kunna kringgå detta genom att montera fönsterluckor på alla fönster på sidorna, och ha luckorna stängda under färd? Funderar på om man kanske kan lossa framrutan från orginalbussen, och på något sätt bygga in denna på kortsidan av fasaden... på så sätt har man en godkänd vindruta, men ändå stugkänsla.
Tror det är bättre att spara chassit och bygga runt, hur du än vrider på det kommer du behöva kompromissa.

Citat:
Hur är det med att köra med lösa objekt i Stugobussen? Får man ha ett löst bord, eller måste hela möblemanget vara fastskruvat i parketten?
Antingen fastskruvat eller möjlighet att spänna fast under färd, titta på lösningar som används i husbilar, husvagnar och båtar.
Citera
2015-12-19, 14:08
  #57
Medlem
Varför inte bara köpa en husbil/husbuss?

Att bygga ett sådant där ekipage kommer kosta en hel del och du måste säkerligen ta hänsyn till div byggregler.
Jag vet inte riktigt vilka men det lär ju gälla både regler för hur fordon byggs samt byggregler gällande bostäder/mobila bostäder vilket lär krångla till det ännu mer för dig och öka kostnaderna.

För att få igenom allt så lär det kosta dig minst ett par hundra tusen och minst 1000 arbetstimmar.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback