Har egentligen inte så mycket att tillföra tråden. Tycker det är vuxet av TS att betala 5k utan att ha blivit ombedd och att sedan från Feb betala 3k är klar rimligt det med - absolut inget överpris iaf.
Finns där en plan att lämna hemmet? Isåfall bör man ju fokusera på hur mycket man kan spara också - med 17k in minus 3k i hyra så är väl 10k/mån inte orimligt? Det borgar för handpenning till boende/bil/körkort/möbler... ja helvetet det drar iväg när man ska bli vuxen.
För min egna del så betalade jag ingenting efter gymnasiet, hade jobb, men sa lättsamt till min stackars mamma att om hon skulle ha hyra så skulle jag flytta (var ju inte som att hon skulle byta till en billigare lägenhet för att jag flyttade - menade jag - och pratade redan då om marginalkostnader för henne...) nu konsumerade jag nog endast frukost ur hennes hushållsbudget på den tiden då jag jobbade lite udda tider och handlade mat ute eller handlade hem själv.
Det löste sig själv då hon flyttade ihop med sin karl på den tiden och då fick jag som lov att skaffa eget boende med alla pengar jag "sparat" istället för att betala hyra (läs: 0kr)
Nåja, det gick ju vägen ändå - på den tiden (typ 2002 eller nått) fick man ju låna 100% till boendet och en lägenhet på 35kvm är inte dyr att möblera.
Nåväl. Nu till det ROLIGASTE!
Har en god vän som på den tiden fick jobb inom industri, skiftgång och risktillägg och allt vad det nu var. Detta innebar om jag inte minns fel att han hade ut i trakterna av 20tkr netto/mån ganska snart efter gymnasiet. Vilket såklart var rätt mkt pengar för 15 år sedan. Tilläggas bör då att hans stackars mor jobbade inom industri, dock inte skift o.s.v. så hon hade kanske 15tkr netto varje månad... hans familj som helhet hade väldigt god ekonom med ett familjeföretag på pappa-sidan, men ändå...
Han bodde då hemma, betalade INGENTING såklart, sparade ingenting heller tror jag utan spenderade mest pengar på snus, cigg och att trimma eller köpa fordon av olika slag.
Sen ringer han mig en onsdag och undrar om jag vill åka på mAx/McD/korvmojjen och käka - javisst.
Då visar det sig att hans mamma lagat middag som inte dög åt herrn (typ fiskpinnar med kokt potatis eller något lika kontroversiellt)... må så vara... han hade i alla fall FÅTT 100kr för att köpa någon egen mat som passade honom bättre. Trots ovan förutsättningar
Det blev folk av han med kan jag säga. Han har sambo, två barn och hus idag och jobbar heltid och betalar numer allting utan hjälp från mamma/pappa