Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2015-12-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Nu har farsan bestämt sig, vi ska testa köra på 3k per månad och ifall det blir sämre för mig med jobb så får vi justera det senare.
Då ja skickade 5k till han så tyckte han att jag först behöver betala min nästa hyra på 3k först för Februari månad

Det är bra. Sedan vill jag bara påpeka att pengar är bra att ha.
När du sedan flyttar,skaffar bil och så.

Min kille har lärt mig. När han flyttade hemifrån så köpte han allt nytt för 8000 kr. Så spara.
Du kan renovera,körkort,utbildning( väktare kostar 10 000 t.ex.)resa,göra något roligt och vidare 😀
Citera
2015-12-18, 02:02
Medlem
Citat:
Jag är en man på 24 år, bor fortfarande hos pappa då 1. finns inga lediga lägenheter häromkring, 2. jag har inte fast jobb/inkomst ännu.
Har varit lite social retarded / socialfobi och hamnat efter i arbetslivet (ser många vid 19-23 års åldern som redan har jobb varav vissa av mina kollegor är yngre än mig och är schemalagd eller fast anställd, något jag inte blivit än). Men det går framåt nu!

Saken är att min farsa aldrig bett mig om hyra, jag har frågat honom förut men då har han bett mig ta och spara pengarna istället. Men nu på senare tid har vi pratat mer om detta och han går med på att jag kan betala hyra men han har inte kommit fram med någon summa än.

Jag har frågat han ett par gånger vad det kostar alltihop men han vägrar svara. Istället frågar han mig att vad jag tycker låter rimligt, något jag inte har en aning om.
Då han dessutom inte är hemma nu på flera månader i rad då han fått jobb flera mil bort och bor hos sin egna pappa (som äger stort hus och tomt/mark i en by), så jag är ensam för det mesta.

Det är ett radhus vi bor i som jag levt i hela mitt liv. Det är 4 sovrum (varav 1 som vi använt som kontor) och två toaletter. Ganska gamla skåp, plastgolv osv. Inte något renoverat. Stället vi bor i är känt för att vara lite ghetto men det är mest rykten från förut, långt tillbaka i tiden var det här som arbetarna bodde har jag hört. Men jag bor ganska centralt, det är längre ner på min ort där en del invandrare bor och härjar som skapar dåligt rykte.

Som sagt är min inkomst varierad, senaste måndarna har jag dragit in 10k till 17k. Mot våren så har jag fått veta via kollega att vikariat brukar vara svårt då så befarar att jag inte kommer få lika mycket jobb.

Hur som helst så funderar jag vad som låter rimligt?
Tjänade 14,5k som jag fick idag, skickat 5k till farsan idag där jag skrivit 'hyra' som meddelande som jag är osäker om han än sett.
Vad tycker ni? Jag har en del sparade pengar dessutom varav lite kommer gå till körkort som jag tyvärr inte än tagit.

Syftet jag känner att självklart betala hyra är
1. Jag är vuxen och har jobb med inkomst, bo gratis känns snålt och orättvist
2. Farsan har försörjt mig som ung och nu börjar han bli äldre, även om han har en god ekonomi så är han ekonomisk av sig och jag skulle vilja se han njuta mer av livet genom att resa m.m som han inte gör ofta
3. Det ger mig mer press och motivation då jag kommer behöva mer pengar. Nu känns det som att pengarna läggs på hög och ser inte direkt vad jag kommer göra utav pengarna, blir ju inget stort driv om att vilja jobba hela tiden.

Har ni tips? Ska jag lägga fram att jag betalar han 5k i månaden eller dylikt om han vägrar ge förslag?

Jag hade inte betalat då det är min farsa. Handla lite råvaror och så till hemmet kanske.

Vad fint du berättade om hur du bodde haha. Jag vill veta mer om invandrarna. Hur härjar dem menar du?
Citera
2015-12-18, 19:32
Medlem
Har egentligen inte så mycket att tillföra tråden. Tycker det är vuxet av TS att betala 5k utan att ha blivit ombedd och att sedan från Feb betala 3k är klar rimligt det med - absolut inget överpris iaf.

Finns där en plan att lämna hemmet? Isåfall bör man ju fokusera på hur mycket man kan spara också - med 17k in minus 3k i hyra så är väl 10k/mån inte orimligt? Det borgar för handpenning till boende/bil/körkort/möbler... ja helvetet det drar iväg när man ska bli vuxen.

För min egna del så betalade jag ingenting efter gymnasiet, hade jobb, men sa lättsamt till min stackars mamma att om hon skulle ha hyra så skulle jag flytta (var ju inte som att hon skulle byta till en billigare lägenhet för att jag flyttade - menade jag - och pratade redan då om marginalkostnader för henne...) nu konsumerade jag nog endast frukost ur hennes hushållsbudget på den tiden då jag jobbade lite udda tider och handlade mat ute eller handlade hem själv.

Det löste sig själv då hon flyttade ihop med sin karl på den tiden och då fick jag som lov att skaffa eget boende med alla pengar jag "sparat" istället för att betala hyra (läs: 0kr)

Nåja, det gick ju vägen ändå - på den tiden (typ 2002 eller nått) fick man ju låna 100% till boendet och en lägenhet på 35kvm är inte dyr att möblera.

Nåväl. Nu till det ROLIGASTE!

Har en god vän som på den tiden fick jobb inom industri, skiftgång och risktillägg och allt vad det nu var. Detta innebar om jag inte minns fel att han hade ut i trakterna av 20tkr netto/mån ganska snart efter gymnasiet. Vilket såklart var rätt mkt pengar för 15 år sedan. Tilläggas bör då att hans stackars mor jobbade inom industri, dock inte skift o.s.v. så hon hade kanske 15tkr netto varje månad... hans familj som helhet hade väldigt god ekonom med ett familjeföretag på pappa-sidan, men ändå...

Han bodde då hemma, betalade INGENTING såklart, sparade ingenting heller tror jag utan spenderade mest pengar på snus, cigg och att trimma eller köpa fordon av olika slag.

Sen ringer han mig en onsdag och undrar om jag vill åka på mAx/McD/korvmojjen och käka - javisst.

Då visar det sig att hans mamma lagat middag som inte dög åt herrn (typ fiskpinnar med kokt potatis eller något lika kontroversiellt)... må så vara... han hade i alla fall FÅTT 100kr för att köpa någon egen mat som passade honom bättre. Trots ovan förutsättningar

Det blev folk av han med kan jag säga. Han har sambo, två barn och hus idag och jobbar heltid och betalar numer allting utan hjälp från mamma/pappa
Citera
2015-12-19, 02:29
Medlem
Låter som en dålig lösning. Varför gör du inte en deal med honom att du sparar pengar varje månad till en kapitalinsats till att köpa en egen BRF-lägenhet 1:a i framtiden istället? Om du betalar honom "hyra" så kommer du aldrig komma någonstans i livet, utan får bo hemma lääänge. Är det inte bättre spara ihop 50.000-100.000 kr och sen flytta till ditt eget boende än att bo hemma. Kan du spara 6000kr månaden så har du din egna 1:a inom 6-24 månader (beroende på var i landet du bor och var 1'or kostar på din ort).
Senast redigerad av Dr.Bong 2015-12-19 kl. 02:31.
Citera
2015-12-19, 03:01
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Nu har farsan bestämt sig, vi ska testa köra på 3k per månad och ifall det blir sämre för mig med jobb så får vi justera det senare.
Då ja skickade 5k till han så tyckte han att jag först behöver betala min nästa hyra på 3k först för Februari månad

Det där låter alldeles utmärkt. Det verkar som om du har en hygglig farsa. Då bör du kunna ta körkort om du vill. I övrigt är det ju bra om du sparar pengar till den dag det är dags att flytta hemifrån.

Du skriver om att du är rädd att hamna hos soc om det blir ont om jobb. Har du ingen A-kassa?
Citera
2015-12-19, 12:30
Medlem
Adobes avatar
Trodde denna tråd skulle dö ut då det ej finns så mycket mer att tillföra enligt mig.
Jo jag har A-kassa, men det fixade jag ju först för bara några månader sedan så jag har ju inte varit medlem i 1 år än. Anledningen varför jag var dum och inte fixade det innan var då jag hela tiden haft tidsbegränsad jobb och tänkte att jag inte skulle få nå mer jobb eller att det skulle dröja, men har haft tur att ha flyt.

Hur som helst så planerar jag att köra på WorkAway, ta och testa det när jag ändå tänkt fara på resa till UK och hälsa på lite folk och köra på couchsurfing så man slipper betala hotell osv, så resan kommer ju stort sett endast kosta 2000 kr räknar jag med och vara borta i minst en vecka.
Tänkt söka lite jobb på WorkAway där man jobbar cirka 4 timmar per dag åt någon och får sedan boende och mat betald. Under tiden på fritiden funderar jag på då söka jobb på ställen runtom och kanske lyckas knyta kontakter m.m.

Känns lite riskabelt att man går lite back med tanke på A-kassa, pension och lön om jag hade varit här hemma. Men börjar verkligen bli less att jag aldrig blir schemalagd dessutom så vill jag faktisk bo i en liten större stad och helst också annat land.
Åtminstone hade det varit en bra erfarenhet att vara iväg i en månad eller lite längre i t.ex UK.
Speciellt nu i början av året så brukar det bli dåligt med jobb på arbetet jag är på för oss som är extrapersonal, så var det förra året då jag tror jag tjänade kanske bara 3000 kr under februari månad eller liknande. Kan då vara bra tid att dra iväg en månad.

Utöver det så sparar ju farsan en del pengar själv, så det enda problemet jag ser är att hitta någonstans att bo då det råder rejält bostadsbrist i denna stad och flera andra ställen i Sverige.

Exempel är när en kvinna i UK frågade mig via Couchsurfing om hon kan få bo hos mig en månad eller så tills hon hittat jobb och lägenhet.. sa direkt att lägenheter har flera års kö och jobb är ganska så svårt att fixa här speciellt då hon inte kan Svenska, hon blev aning förvånad. Kanske hon ej hade erfarenhet eller så kanske något lättare att få jobb/lägenhet där hon bor.

Så planen nu är att jobba det som går här hemma sedan dra ut och på billig resa och knyta kontakter samt söka jobb. Om jag ej hittar något jobb med inkomst osv utomlands kanske man kommer tillbaka till Sverige igen och fortsätter jobba på.
Citera
2015-12-19, 13:31
Medlem
3000:- är rimligt.

Din far verkar vara väldigt omtänksam, var tacksam och hjälp honom med det du kan i hushållet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in