Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-11-28, 05:27
  #49
Medlem
CarlXIIs avatar
Du kan ju lära ut jobbet helt fel. Om det går så hade det varit roligt ju.
Citera
2015-11-28, 06:22
  #50
Avstängd
Jensenbiffhuss avatar
Omsättning av personal är bemanningsföretagens levebröd dvs de har inte tillräckligt med personal för att täcka 40 timmars arbetstid.
Förr var HR avdelning på ett företag en gubbe med en kärring som skötte 500 plus företag med en hand dvs personalomsättningen var relativt låg beroeende på att man tog hand om dom anställda och de sågs som en resurs.
Nu har företaget 25 anställda på bemanning och fem bemanningsföretag som slåss om kontrakten så givetvis blir folk utkastade. Inte beroende på att de inte sköter sig utan för att man använder management by fear för att sänka löner och försämra anställningsvillkor.
Högst troligt har du blivit av med jobbet för att någon som känner någon som är kompis med någon behöver ett jobb.
Citera
2015-11-28, 10:29
  #51
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Du har inte någon skyldighet att lära upp någon ny om det inte specifikt står i ditt anställningskontrakt.

Arbetsgivaren har alltid sista ordet om vad som ingår i din "arbetsbeskrivning".
Citera
2015-11-28, 13:40
  #52
Medlem
Sjukskriv dig för att du mår psykiskt dåligt just nu.
Citera
2015-11-28, 18:08
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanHistoryXL
Arbetsgivaren har alltid sista ordet om vad som ingår i din "arbetsbeskrivning".
Men arbetsgivaren måste i sådana fall kunna hänvisa till något. Saker jag kommer på konkret vad som står i kontraktet mellan TS och bemanningsföretaget, avtalet mellan bemanningsföretaget och företaget som hyr in, arbetsprocesser. Man kan inte bara be inhyrda resurser göra vad som helst, det skall stå i klartext vad den inhyrda resursen skall användas till, annars är det helt omöjligt att prissätta insatsen.

TS jag har inte läst igenom tråden nu men har du tagit upp det här med ditt bemanningsföretag? Ta kontakt med din kontaktperson på bemanningsföretaget, förklara läget och be även denna person visa vart det står bland dina arbetsuppgifter att du behöver lära upp andra. Såna här arbetsuppgifter är patetiska och fullständigt olämpligt att be dig att göra. Det är inte ditt fel att ett företag hyr in extra resurser och sedan inser att de har arbetsbrist. Och uppgiften att lära upp andra ligger på arbetsgivaren, inte dig.
Citera
2015-11-28, 22:12
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Jobbar på bemanningsföretag hos en kund.
Mitt kontrakt blev uppsagt nu, pga. arbetsbrist.
Fick höra idag att nästa vecka kommer det en ny kille, anställd via företaget.
Som ska göra mitt jobb. Jag ska lära honom mitt jobb tiden jag är kvar.
Vart är arbetsbristen då?


Så jag funderar på att bara gå när han kommer.
Säga jag skiter i det nu, stämpa ut och bara gå hem.

Men vad kan det få för konsekvenser?
Tänker då var bemanningsföretaget samt min handläggare kan säga.
Kunden jag är inhyrd hos skiter jag fullständigt i.
Låter lite som att det kan bli fråga om arbetsvägran. Det är straffbart. Men jag är verkligen ingen expert på det området så jag skall inte säga säkert.
Citera
2015-11-29, 02:07
  #55
Avstängd
mmillimeters avatar
Helt värdelöst, trots att kontraktet gått ut så borde du ju få förlängt istället för att ta in en helt ny personal som dessutom DU måste lära upp! Förstår din frustration
Citera
2015-11-29, 03:10
  #56
Medlem
Jag är inte det minsta insatt men kan du inte bara be dom dra åt skogen "out loud" dvs du sjukanmäler dig går hemma med lön och därefter går på A-kassa tills du hittar ett nytt jobb?

tråkigt det där annars
Citera
2015-11-30, 22:20
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Omsättning av personal är bemanningsföretagens levebröd dvs de har inte tillräckligt med personal för att täcka 40 timmars arbetstid.
Förr var HR avdelning på ett företag en gubbe med en kärring som skötte 500 plus företag med en hand dvs personalomsättningen var relativt låg beroeende på att man tog hand om dom anställda och de sågs som en resurs.
Nu har företaget 25 anställda på bemanning och fem bemanningsföretag som slåss om kontrakten så givetvis blir folk utkastade. Inte beroende på att de inte sköter sig utan för att man använder management by fear för att sänka löner och försämra anställningsvillkor.
Högst troligt har du blivit av med jobbet för att någon som känner någon som är kompis med någon behöver ett jobb.


Tror detta ligger närmast sanningen! Detta är iaf mina erfarenheter av slavhandlare på bemanningsföretag.
__________________
Senast redigerad av EternalBliss 2015-11-30 kl. 22:26.
Citera
2015-12-11, 17:12
  #58
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
de kan ju förstås hålla inne lönen.
och då får ts gå till facket/nån domstol och få sin sak prövad.
han kan säkert då både få rätt och pengar - efter nått år eller så...

Ja visst men har man sagt till sin chef att man vill ha sin lön 1 gång så ska det räcka. Räcker inte det så ringer du kronofogden på han. Precis som alla andra hade gjort mot dig om du hade varit skyldiga dom pengar.
Citera
2015-12-12, 00:31
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Ja visst men har man sagt till sin chef att man vill ha sin lön 1 gång så ska det räcka. Räcker inte det så ringer du kronofogden på han. Precis som alla andra hade gjort mot dig om du hade varit skyldiga dom pengar.

ja, det kan man göra. men vad har man för det?
jag har själv skickat kronofogden på folk och maken till flathet från en myndighet har jag sällan sett. kronofogden är för de som har pengar och makt och som låter saker och ting ta så lång tid de måste och kosta så mycket de vill bara principen upprätthålls att en skuld ska återbetalas - tänk myndigheter, banker och andra företag. för oss privatpersoner är kfm ofta ett mycket trubbigt verktyg att ta till och lönar sig sällan för mindre summor.
Citera
2015-12-15, 18:10
  #60
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ja, det kan man göra. men vad har man för det?
jag har själv skickat kronofogden på folk och maken till flathet från en myndighet har jag sällan sett. kronofogden är för de som har pengar och makt och som låter saker och ting ta så lång tid de måste och kosta så mycket de vill bara principen upprätthålls att en skuld ska återbetalas - tänk myndigheter, banker och andra företag. för oss privatpersoner är kfm ofta ett mycket trubbigt verktyg att ta till och lönar sig sällan för mindre summor.

Kan hålla med dig där. Men sen beror du ju också mycket på dig själv du får ju ligga på och tjata på dom lite och sen kan det även spela någon vis roll hur mycket pengar företaget eller människan är skyldig honom kan tänka mig.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback