Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-11-26, 07:52
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Könlösa Pojken?
Att säga att man inte kan drabbas av trombos pågrund av en strömgenomgång är nonsens om något. Börja med att få klart för dig vad trombos är till och börja med om du nu ska hålla på och leka besserwisser.

Jaså det säger du? Hur ser din förklaringsmodell i sådana fall ut du något stöd i litteraturen för den? Fint om du kunde redovisa den här i sådana fall.
Citera
2015-11-26, 07:54
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HJ-C
Det är möjligt. Jag själv kan ingenting om medicin eller människokroppen eller "blod-fysik" och måste som sagt lita på vad som sägs till mig.
Nästa gång jag går elsäkerhetsutbildning ska jag ifrågasätta påståenden om risk för blodpropp, med hänvisning till dina argument. I mina ögon kan det lika gärna vara du som har rätt, jag kan som sagt inget om den saken.

Ja, fråga gärna nästa gång vilken eller vilka studier som ligger till grund för det påståendet.
Citera
2015-11-26, 08:04
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Könlösa Pojken?
Skador på blodkärl kan leda till akut trombotisering av stora och små kärl, men intimaskador kan också disponera för sena tromboser såväl arteriellt som venöst. Skador på de större artärerna ökar risken för aneurysmbildning.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5851

Jobbigt att vara en besserwisser, va?


Javisst, men i referensen handlar det om högspänningsolylyckor >1000 Volt och då är det ju något helt annat. Det antydde jag redan i inlägg #25.
TS gäller lågspänning och då finns inget sånt samband. Risken för intimaskada och följande trombosbildning vid lågspänning är minimal. Skillnaden mellan vävnadsskada av låg- och högspänning är som att jämföra en handgranat med en atombomb, ungefär.
__________________
Senast redigerad av Mrpeasly 2015-11-26 kl. 08:43.
Citera
2015-11-26, 14:12
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Skillnaden mellan vävnadsskada av låg- och högspänning är som att jämföra en handgranat med en atombomb, ungefär.

fast strömgenomgång är inte ett fast begrepp, det fastställer inte effekten av den ström som går igenom kroppen.... så du kan jämnföra en handgranat med en atombomb, det beror lite på vilken utrustning du arbetar med och vilken miljö du vistas i... jag vill tycka att din liknelse är felaktig....

men länka gärna vilken källa du har...
Citera
2015-11-26, 14:31
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zZzlacker
fast strömgenomgång är inte ett fast begrepp, det fastställer inte effekten av den ström som går igenom kroppen.... så du kan jämnföra en handgranat med en atombomb, det beror lite på vilken utrustning du arbetar med och vilken miljö du vistas i... jag vill tycka att din liknelse är felaktig....

men länka gärna vilken källa du har...

Ja, liknelsen är rätt dålig (men att det finns ett samband mellan strömstyrka och typ av vävnadsskada är tämligen vedertaget) och effekten av strömgenomgång är mycket riktigt beroende av många variabler. Där håller jag med. Det finns rätt lite dokumenterad litteratur kring effekter av strömgenomgång vid lågspänning. En mindre studie från 2009 finns här;

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/207...77_23563_1.pdf

Här finns inte trombos noterad hos någon av probanderna.
Citera
2015-11-26, 15:30
  #42
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Man kan drabbas av yttre respektive inre brännskador, samt hjärtpåverkan. Vilka skador och var, som uppstår, beror på strömmens storlek, hur länge man exponeras, samt vilken väg genom kroppen den tar.

Strömmens storlek beror på spänning och motstånd. 230/400 V är tillräckligt för att döda. Kortsluter man 230 V mot jord, hand till hand, på ett sådant sätt att 70 mA går genom hjärttrakten under ett antal perioder, så ska man vara mycket tacksam om man överlever.

Att så många upplevt stötar från 230 V och ändå lever, beror på att det oftast finns hög kontaktresistans: semiisolerande skor, man petar på spänningssatt del snarare än greppar tag med stor ytkontakt, m.m. Sluter man vardera hand om ett spänningssatt kopparrör och greppar en jordad stålstolpe med den andra, så är livet förmodligen slut.

Om brännskador: Om man mot bättre vetande rotar i en spänningssatt 3-fasutrustning av något slag och lyckas kortsluta två faser med handen, så är motståndet initialt 1-2000 Ohm. Det ger en strömstyrka på 0,2-0,4 A. Effektutvecklingen längs med den väg strömmen tar i handen blir 2-400 W. Initialt, som sagt. För motståndet sjunker snabbt och då ökar strömmen och därmed effekten. En sådan hand kan mycket väl bli föremål för amputation.
Citera
2015-11-26, 22:56
  #43
Medlem
flygandekiwis avatar
Till er som undrar, jag prioriterade högskolan och valde att stanna henma och skriva klart ett arbete. Efter ett fåtal timmar kändes det inte längre, jag överlevde stöten helt enkelt

Tack för alla svar och tips (y)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback