Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-12-10, 19:01
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Vårt gemensamma problem är att det inte finns någon perfekt data som besvarar våra frågeställningar. Jag har hanterat detta problem genom att referera till studier som utgår ifrån snarlika data, t ex etniska danskar istället för etniska svenskar, vilka kan antas vara ungefär utbytbara med de data vi söker. Du har hanterat problemet genom att gissa vilt och vara otrevlig. Vem av oss som är närmast sanningen är upp till läsarna av denna tråd att bedöma, det är det som kallas diskussion.

DITT problem är, att det inte finns någon relevant undersökning under senare år som styrker din tes om etniska svenskars och MENA-invandrares höjda IQ.

DU har "hanterat" DITT problem, genom att referera till gamla irrelevanta studier gjorda i utlandet.

Den verkligt otrevlige är du, som försöker läxa upp läsarna genom att länka irrelevanta undersökningar.
Citera
2015-12-12, 16:35
  #38
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Fördumningen finns inte bara i Sverige, utan i hela västvärlden. Vetenskapligt dokumenterat är det dock inte, eftersom några mer omfattande IQ-mätningar och liknande inte görs. Men att en majoritet uppenbarligen tar så lätt på massinvandringen, är absolut ett fördumningsbevis.
Varför utesluta att folk kanske alltid varit dumma? Sociala medier, internet och telefon fanns inte för 150 år sedan, men om vi genom tidsresande skulle kunna ge den tidens människor åtkomst till dessa teknologiska verktyg så kan jag garantera att snacket på stan hade visat sig vara precis lika ogenomtänkt, fördomsfullt och kortsiktigt som det är idag.

Informationsåldern ger idioterna en synligare plattform.
Citera
2015-12-12, 23:17
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Varför utesluta att folk kanske alltid varit dumma? Sociala medier, internet och telefon fanns inte för 150 år sedan, men om vi genom tidsresande skulle kunna ge den tidens människor åtkomst till dessa teknologiska verktyg så kan jag garantera att snacket på stan hade visat sig vara precis lika ogenomtänkt, fördomsfullt och kortsiktigt som det är idag.

Informationsåldern ger idioterna en synligare plattform.

Jag utesluter absolut inte, att folk alltid varit dumma! Vad får dig att tro det?

Men jag anser att det gått utför, framför allt med den nuvarande ungdomsgenerationen. 90-talisternas intellektuella prestanda är absolut lägre än äldre personers. Sedan kan man ju bara fundera över vad det bottnar i - lägre krav i skolan, söndercurlande et cetera....?
Citera
2016-01-08, 17:30
  #40
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverElefant
Felet du gör är att tro att majoriteten är individer som vill tänka för sig själva.

Flocken är inte mer intelligent än de som kontrollerar den och som säger vad som är OK att tänka eller tycka.

Att de som kontrollerar via media och politiker inte är rationella utan istället känslostyrda är väl inget nytt? Titta bara på Romson bakom talarstolen...

Det behöver bli mycket sämre innan folk tvingas vakna ur psykosen.

Hur menar du? så vi andra som kan se igenom denna psykos som svenssons har blivit slavar under är annorlunda i våra hjärnor? är vi mer intelligenta som kan se igenom lögnerna som alla andra går på och vad skiljer oss mot övriga så kallade dumskallar?
Citera
2016-01-08, 17:33
  #41
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Varför utesluta att folk kanske alltid varit dumma? Sociala medier, internet och telefon fanns inte för 150 år sedan, men om vi genom tidsresande skulle kunna ge den tidens människor åtkomst till dessa teknologiska verktyg så kan jag garantera att snacket på stan hade visat sig vara precis lika ogenomtänkt, fördomsfullt och kortsiktigt som det är idag.

Informationsåldern ger idioterna en synligare plattform.

Jag tycker mig se svenssons som allmänt naiva och oerfarna men framförallt dumma när man reser i världen i jobbet, så fort man är hemma märker man hur dumma folk faktiskt är, folk tänker inte längre utan handlar bara på impuls allting dom gör.

Det kan ha varit så att massan i Sverige alltid varit dumma men tycker jag ser en dumhet som jag aldrig sett förut, speciellt hos kvinnor ser jag en oförmåga att ta ansvar och tänka logiskt mot tidigare generationer.

Samhället har utvecklats men inte på alla områden, vad gäller just tänkandet verkar det ha gått bakåt.
Citera
2016-01-14, 07:34
  #42
Medlem
På en ubersvensk arbetsplats hängde en gång en lapp minns jag.
"Bättre att alla har fel än en splittrad grupp där en person har rätt"

Det enda jag kunde tänka på var att folket här, ville vara en skock dumma kossor som tyckte likadant....det säger ganska mycket om svenskar i grupp. Skygglappar och ögonbindel på. Bara man inte sticker ut från gruppens åsikter.
Citera
2016-01-25, 00:45
  #43
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Hur menar du? så vi andra som kan se igenom denna psykos som svenssons har blivit slavar under är annorlunda i våra hjärnor? är vi mer intelligenta som kan se igenom lögnerna som alla andra går på och vad skiljer oss mot övriga så kallade dumskallar?

Jag tror det handlar om att sk. "svenssons" (och resten av världens folk) alltid har varit slavar under en sorts psykos som du benämner det. Skillnaden från då till nu är att vi, genom informationssamhällets intåg och tillgången till alternativa info-kanaler än de klassiska "mainstream"-kanalerna samt att invidualismen nu börjat rota sig (på gott och ont) gör att fler och fler väljer att tänka själva istället för att per automatik följa strömmen.


Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tycker mig se svenssons som allmänt naiva och oerfarna men framförallt dumma när man reser i världen i jobbet, så fort man är hemma märker man hur dumma folk faktiskt är, folk tänker inte längre utan handlar bara på impuls allting dom gör.

Det kan ha varit så att massan i Sverige alltid varit dumma men tycker jag ser en dumhet som jag aldrig sett förut, speciellt hos kvinnor ser jag en oförmåga att ta ansvar och tänka logiskt mot tidigare generationer.

Samhället har utvecklats men inte på alla områden, vad gäller just tänkandet verkar det ha gått bakåt.

De sk. "svenssons" är väl isf naiva då de har växt upp med en silversked i munnen och inte på flera generationer fått erfara hur det är att ha sin världsbild och livsstil i fara (inget krig på mer än 200år). Det är helt enkelt ingen som kan relatera till hur det är med riktiga uppoffringar/mödan och energin som lagts ner för att skapa grunden vi i Sverige idag står på.

... Som svar till TS så tror jag att din uppfattning om att folk är dummare nu än då möjligen kan baseras på att du uppskattar samtalsämnen med lite mer djup än vardagliga saker? Rent historiskt sett så har aldrig majoriteten av folket engagerat sig i "djupare" frågor... Det är väl därför prästenskap och religion existerat samt en av huvudorsakerna till att man kunnat bedriva krig i tusentals år världen över.
__________________
Senast redigerad av flygandemalvakt 2016-01-25 kl. 00:51.
Citera
2016-02-04, 19:52
  #44
Medlem
Det är TV3 kulturen som fördummar, det var ju det som moderaterna skrek högt om 1985 att de ville ha, valfrihet på TV. Men folk blir dumma av valfrihet.
Vi borde bara ha två TV kanaler där man endast visar bildande program, intellektuella debatter, Teater.
På 70-talet så kunde en industriarbetare som inte var allt för trött på en kick av en teaterpjäs eller ett konst eller musikprogram.
Idag är det inte ens möjligt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback