Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-25, 00:00
  #1
Medlem
Tja alla FB:are!

Jag har som dröm i livet att besöka samtliga länder i Europa. Blir såklart en svår nöt att knäcka men har redan besökt 17 länder och är endast 21 år, så det är absolut ingen omöjlighet!

Finns det någon här på FB som har besökt samtliga/majoriteten av Europas länder? Vad har ni för Favoritland/stad? Icke-favoritland/stad? Någon stad som ni kan rekommendera till mig? Extra plus är om staden har ett okej uteliv. Sen skadar det inte heller om staden har något intressant idrottslag!

Städer jag gillar extra mycket:

Liverpool: Aningen partisk då jag hejar på de i fotboll. Men tycker människorna där är sköna. Samt ett mycket bra uteliv.

Milano: Jag gillar maten, skönt klimat samt trevliga människor i Italien. Har lite svårt att sätta finger på varför jag gillar Milano så pass mycket, men har iaf haft två lyckade resor dit.

Prag: Otroligt fin stad. Billig och god öl.
Citera
2015-11-25, 01:00
  #2
Medlem
luckylucazs avatar
Det är en bra dröm, och långt ifrån omöjligt! Jag har besökt samtliga länder i Europa (åtminstone enligt definitionen som ej räknar Kaukasien som del av Europa). Några favoriter:

För naturen: Norge (fjordlandet), Island, Madeira
Maten: Spanien (norra), Turkiet
Folket: Turkiet (utanför charterorterna!)
Avslappnat: Italien, Spanien, Grekland
Udda/intressant: Kosovo, Andorra, Monaco

En stad jag verkligen gillar är San Sebastian i Spanien. Vacker stad (googla!), mycket att se, kanske världens bästa mat, prisvärt, bra stränder, bra väder, mycket historia, och inte helt överkörd av turister. Måste besökas!

Värst var nog Moldavien. Oerhört otrevliga och xenofobiska människor, och inte mycket att se. Litauen var heller inte bra. Tråkigt land fullt av alkoholiserad och tragiska människor. Dessa var mina upplevelser i vart fall.
Citera
2015-11-25, 10:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Det är en bra dröm, och långt ifrån omöjligt! Jag har besökt samtliga länder i Europa (åtminstone enligt definitionen som ej räknar Kaukasien som del av Europa). Några favoriter:

För naturen: Norge (fjordlandet), Island, Madeira
Maten: Spanien (norra), Turkiet
Folket: Turkiet (utanför charterorterna!)
Avslappnat: Italien, Spanien, Grekland
Udda/intressant: Kosovo, Andorra, Monaco

En stad jag verkligen gillar är San Sebastian i Spanien. Vacker stad (googla!), mycket att se, kanske världens bästa mat, prisvärt, bra stränder, bra väder, mycket historia, och inte helt överkörd av turister. Måste besökas!

Värst var nog Moldavien. Oerhört otrevliga och xenofobiska människor, och inte mycket att se. Litauen var heller inte bra. Tråkigt land fullt av alkoholiserad och tragiska människor. Dessa var mina upplevelser i vart fall.


Följdfrågor: Hur länge tog det för dig att besöka alla länder? Har du haft "turen" att få resa mycket tack vare ditt jobb? Två andra mål som jag har är att besöka samtliga kontinenter i världen samt alla landskap i Sverige. Har du klarar det då? 😃

Tack för fina tips! Håller på att planera in en resa till våren. Resmål beror lite på vad jag får med för sällskap. Budapest/Sarajevo/Reykjavik är heta alternativ.
Citera
2015-11-25, 11:11
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Ändrade rubriken.
Gammal rubrik: Resa i Europa
Ny rubrik: Att besöka samtliga Europas länder

/Mod
Citera
2015-11-27, 17:52
  #5
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har besökt nästan alla Europas länder och generellt så gillar jag gamla Östeuropa bäst. Eller rättare sagt, jag föredrar att åka lite "off the beaten path" som det brukar stå i Lonely Planet. Det betyder att ställen som Prag och Budapest hamnar längre ner på listan numera, trots att det är "öst". Eller va fan, Prag är säkert jättebra bara man undviker de mest sönderturistade platserna (trängas med tusentals japaner i gruppresa på Karlsbron, nej tack...)
Egentligen handlar väl allt om vilken typ av reseupplevelse man vill ha. Jag har både varit uppe i Eiffeltornet och tittat på Manneken Pis, och jag ångrar det inte, men det räcker med en gång.

Sarajevo är ett bra förslag. Drick billig öl, ät Ćevapčići och upplev nutidshistoria. Tunnelmuséet nära flygplatsen kan rekommenderas.
Citera
2015-11-28, 12:23
  #6
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CobraStyle33
Följdfrågor: Hur länge tog det för dig att besöka alla länder? Har du haft "turen" att få resa mycket tack vare ditt jobb? Två andra mål som jag har är att besöka samtliga kontinenter i världen samt alla landskap i Sverige. Har du klarar det då? 😃

Tack för fina tips! Håller på att planera in en resa till våren. Resmål beror lite på vad jag får med för sällskap. Budapest/Sarajevo/Reykjavik är heta alternativ.

Lite drygt ett decennium tog det att besöka Europas alla länder. Jag har en del favoriter som jag återvänder till ofta (ett tiotal resor till Turkiet bl.a.), men överlag föredrar jag att se en ny plats framför att besöka samma ställe om och om igen. Det är lite av en förutsättning för att kunna besöka en större mängd länder.

Jag skulle säga att det krävs beslutsamhet att göra detta. Det är inget som bara sker när man reser tillräckligt mycket, utan man måste ha det som mål, och planera därefter. Till exempel besökte jag Albanien, Kosovo och Makedonien under en och samma resa. Flög in i Tirana och ut från Skopje. Enstaka länder som San Marino och Liechtenstein har jag i ärlighetens namn enbart besökt för att de är egna länder. Dock motiveras jag inte av att kunna säga att jag varit i X antal länder, utan jag tycker det är genuint intressant att se dessa platser från ett historiskt och kulturellt perspektiv. (Jag tycker det är väldigt intressant även med platser som inte är egna länder, såsom Gibraltar, Transnistria, Åland, och europeiska kolonier runtomkring i världen.)

Jag reser mycket i jobbet och har en hel del flexibilitet där så att jag lätt kan förlänga resor med några dagar och se mig runt före eller efter. Men mestadels har dessa resor varit för nöjes skull.

Budapest/Sarajevo/Reykjavik låter som strålande förslag. Kika även på den här tråden där vi diskuterade "ovanliga" städer i Europa: (FB) Resmål i Europa som inte är det "vanliga"
Citera
2015-11-28, 23:30
  #7
Medlem
Jag har samma mål (eller har huvudstäder i Europa, men det är typ samma), där jag satte en deadline på en viss ålder. Då jag i somras valde att åka till Kina istället för ytterligare en rundresa i Europa kommer jag dock misslyckas, men har besökt samtliga huvudstäder i Europa förutom ca. 10 st just nu och kommer nog vara ca. 5 ifrån när väl deadlinen inträder. Nåväl

Kan rekommendera Sarajevo som ovan faktiskt. Går även att ta sig till den vackra montenegrinska kusten därifrån relativt lätt (en bussresa på några timmar) om man vill kombinera det med solsemester.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2653146

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback