Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-24, 22:28
  #1
Medlem
Hej alla flashbackare och översättare i synnerhet! Jag eftersöker online verktyg för att utföra översättningsarbeten. Jag tänker översätta en faktabok om ett antikt folk från engelska till svenska. Boken är inte så värst avancerat men enkelt och mycket bra skrivet. Vad bör jag tänka på rent språkligt, finns det några punkter att rada upp? Och som sagt, jag vill ha tips på alla former av översättningsverktyg på nätet!
Citera
2015-11-24, 22:33
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Tips 1: Används inte översättningsverktyg.
Vi har inte full förståelse för hur språk fungerar och har ingen formel för att översätta rakt av. Det betyder att det finns inget bra datorierat verktyg. Vi har inte uppfunnit det helt enkelt.

Alla översättningar du ser är ett försök att med statistik och halvdana formler representera en text på ett språk till att göra samma sak mot det översatta språket. Datorer förstår i dagsläget inte ords sanna betydelser som människor gör. Därför kan finns det ingen bra representation. Ingen formel. Men Google är bra på statistik. Google Translate heter Googles verktyg. Verktyget är det bästa lversättningsverktyget jag vet och fungerar dåligt.

Vill du ha tips om svenska eller engelska?
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-11-24 kl. 22:40.
Citera
2015-11-24, 22:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Tips 1: Används inte översättningsverktyg.
Vi har inte full förståelse för hur språk fungerar och har ingen formel för att översätta rakt av. Det betyder att det finns inget bra datorierat verktyg. Vi har inte uppfunnit det helt enkelt.

Alla översättningar du ser är ett försök att med statistik och halvdana formler representera en text på ett språk till att göra samma sak mot det översatta språket. Datorer förstår i dagsläget inte ords sanna betydelser som människor gör. Därför kan finns det ingen bra representation. Ingen formel. Men Google är bra på statistik. Google Translate heter Googles verktyg. Verktyget är det bästa lversättningsverktyget jag vet och fungerar dåligt.

Vill du ha tips om svenska eller engelska?
Visst. Vad för tips?
Citera
2015-11-24, 23:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Tips 1: Används inte översättningsverktyg.
Vi har inte full förståelse för hur språk fungerar och har ingen formel för att översätta rakt av. Det betyder att det finns inget bra datorierat verktyg. Vi har inte uppfunnit det helt enkelt.

Alla översättningar du ser är ett försök att med statistik och halvdana formler representera en text på ett språk till att göra samma sak mot det översatta språket. Datorer förstår i dagsläget inte ords sanna betydelser som människor gör. Därför kan finns det ingen bra representation. Ingen formel. Men Google är bra på statistik. Google Translate heter Googles verktyg. Verktyget är det bästa lversättningsverktyget jag vet och fungerar dåligt.

Vill du ha tips om svenska eller engelska?
Jag tänkte att jag kan båda använda datorns intelligens och min intelligens. Men vad menar du med statistik och halvdana formler? Och har inte lingvistikens landvinningar lett till att man exempelvis vet mycket mer om poesi i dag? Jag får helt enkelt att använda nutidens kunskapsbas och utgå från den.
Citera
2015-11-24, 23:17
  #5
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Jag tänkte att jag kan båda använda datorns intelligens och min intelligens. Men vad menar du med statistik och halvdana formler? Och har inte lingvistikens landvinningar lett till att man exempelvis vet mycket mer om poesi i dag? Jag får helt enkelt att använda nutidens kunskapsbas och utgå från den.
Hehe, ja. Då är nog Google Translate det rätta för dig. Funkar ju för att förstå det mesta
Citera
2017-09-05, 10:10
  #6
Medlem
"Populär översättningstjänst publicerar i hemlighet användares privata meddelanden och företags interna mejl"
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...ta-meddelanden

Citera
2017-09-05, 16:14
  #7
Medlem
Nämen Gud. Vilken tur att jag aldrig använder den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback