Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-14, 12:17
  #49
Avstängd
wwrs avatar
Biljetten för att få flyga till rymden tillsammans med Jeff Bezos den 20 juli gick för en kvarts miljard kronor! Den vinnande budgivaren offentliggörs om två veckor. Bezos brorsa och ytterligare en person åker med.

Pengarna går till en fond för att stimulera teknikintresse.

https://www.google.com/amp/s/www.nyt...bezos.amp.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-14 kl. 12:20.
Citera
2021-06-22, 17:08
  #50
Avstängd
wwrs avatar
Nu är det mindre än en månad kvar innan Jeff Bezos, brorsan och någon rik knös till som betalt en kvarts miljard för biljetten åker till rymden.

Men en del tycker att Bezos och de andra miljardärerna borde stanna i rymden. Det är svart humor som förmodligen vill ifrågasätta vad de gör med sina pengar. Den biljett Bezos sålde kommer att finansiera en fond för teknikintresse. Men som helhet kan man ifrågasätta rymdturismen.

Isaacman/Inspiration4 som chartrat Musks raket säger att han planerar dra in mer till välgörenhet än vad jippot kostar. Men det vet vi ännu inte. Mest PR får kanske Isaacman som ju är affärsman.

Jag vet inte vad Musk sagt? Kommer han att stoppa pengarna i företagets kassa eller donera dem?

Senast jag såg var de uppe i 80.000 påskrifter.
Citat:
Petition To Not Allow Jeff Bezos Re-Entry To Earth,"

being let back into Earth is a privilege — not a right," and "Earth don't want people like Jeff, Bill, Elon
and other such billionaires" (presumably referring to Bill Gates and Elon Musk).

Billionaires should not exist...on earth, or in space, but should they decide the latter they should stay there,"

Bezos was "an evil overlord hellbent on global domination."


https://www.google.com/amp/s/www.bus...n-2021-6%3famp
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-22 kl. 17:21.
Citera
2021-06-22, 18:40
  #51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu är det mindre än en månad kvar innan Jeff Bezos, brorsan och någon rik knös till som betalt en kvarts miljard för biljetten åker till rymden.

Men en del tycker att Bezos och de andra miljardärerna borde stanna i rymden.

Det kanske de får också. Jag är övertygad om att något kommer att gå horribelt fel under turen och de kommer antingen att dö i rymden eller krascha på jorden.
Citera
2021-06-22, 19:14
  #52
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det kanske de får också. Jag är övertygad om att något kommer att gå horribelt fel under turen och de kommer antingen att dö i rymden eller krascha på jorden.
Det är en avancerad konspirationsteori du för fram. Den har även passerat mina reflektioner. Det är extremt ovanligt att högste chefen (med familjemedlem) genomför den första bemannade flygningen. (Även om man genomfört 15 flygningar utan passagerare, vilka är identiska med den flygning Jeff kommer att göra.)

Bezos framställs som en "evil overlord", hans lättare ögonproblem och flintskalle bidrar till imagen, han är nyskild. Framförallt är Jeff en konkurrent till den jovialiske, afrikanske invandrare som alla måste älska och som bara gör gott på jorden, Elon heter han visst. Alla som ställt upp mot Elon har bitit i gräset, Boeing t.ex. En av deras fallskärmar fungerade inte under obemannad test. Någon hade "slarvat" med en sprint. Och hur det gick med deras första färd till ISS vet alla.

(Ett ännu större frågetecken är då vad som egentligen hänt Jeff. Jag spekulerar inte vidare om det i denna tråd. Men vi brukar ju få skriva enstaka inlägg om alternativa teorier även i de vanliga flashbacktavlorna.)

Men jag tror flygningen går bra.

__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-22 kl. 19:31.
Citera
2021-06-22, 20:38
  #53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu är det mindre än en månad kvar innan Jeff Bezos, brorsan och någon rik knös till som betalt en kvarts miljard för biljetten åker till rymden.

Men en del tycker att Bezos och de andra miljardärerna borde stanna i rymden. Det är svart humor som förmodligen vill ifrågasätta vad de gör med sina pengar. Den biljett Bezos sålde kommer att finansiera en fond för teknikintresse. Men som helhet kan man ifrågasätta rymdturismen.

Isaacman/Inspiration4 som chartrat Musks raket säger att han planerar dra in mer till välgörenhet än vad jippot kostar. Men det vet vi ännu inte. Mest PR får kanske Isaacman som ju är affärsman.

Jag vet inte vad Musk sagt? Kommer han att stoppa pengarna i företagets kassa eller donera dem?

Senast jag såg var de uppe i 80.000 påskrifter.



https://www.google.com/amp/s/www.bus...n-2021-6%3famp



Jag har väldigt svårt att se denna dyrkan av Musk, som trummat ut sin meningslösa dröm om Mars. Bezos har ett betydligt mer intressant framtidsscenarion med civilisation i rymden. Oneill regerar! På mars finns ingen framtid det är en meningslös sandhög, död och förintelse. I rymden kan i bygga samhällen och där finns stora exploaterbara tillgångar som Mars saknar. Att bygga kolonier på Mars yta är ungefär lika meningsfullt som att bygga kolonier på havsbotten.
Citera
2021-06-22, 21:14
  #54
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag har väldigt svårt att se denna dyrkan av Musk, som trummat ut sin meningslösa dröm om Mars. Bezos har ett betydligt mer intressant framtidsscenarion med civilisation i rymden. Oneill regerar! På mars finns ingen framtid det är en meningslös sandhög, död och förintelse. I rymden kan i bygga samhällen och där finns stora exploaterbara tillgångar som Mars saknar. Att bygga kolonier på Mars yta är ungefär lika meningsfullt som att bygga kolonier på havsbotten.
Det är precis död och förintelse man eftersträvar. Det är klimatagendan man driver. Minns vår egen domedagsprofet Greta. (eller Lisa 2007) Nu kör man Venus också. Båda har CO2 i atmosfären. Vi skall inbillas att tro att jorden blir likadan om vi inte alla uppgår i EU. Så har det varit länge. Glöm inte hur Sten-84001 talar direkt till president Bill genom årmiljarderna.
https://youtu.be/pHhZQWAtWyQ?t=190

Det är på Mars som Elons och Gretas förkunnelser förenas.

Där har Elon greppet på Jeff. Det skall bli mycket intressant att se vem som vann Blue Origins budgivning och att se dem flyga. Vi får verkligen hoppas att sign Trolltestet och jag har fel när vi spekulerar i problem med flygningen 20/7.

Jag är inte helt säker men jag tror inte man fyller alla 6 platserna. Eftersom högste chefen och betalande passagerare medföljer så kan man inte påstå att det är av säkerhetsskäl. När Elon-Dragon tog med astronauter första gången var bara två av fyra platser fyllda. Sannolikt pga riskerna.

Så man kan fråga sig varför Blue Origin lämnar två platser tomma. (I alla fall tror jag det blir så.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-22 kl. 21:53.
Citera
2021-06-24, 18:06
  #55
Avstängd
wwrs avatar
Jeff åker till rymden den 20 juli. Vi vet ännu inte vem den mystiske biljettköparen är. Jag måste säga de klarat denna PR på Musk-nivå.

Nu har gänget med svart humor samlat 100.000 underskrifter för att påpeka att det är ett privilegium, inte en rättighet för biljonärer att återvända till jorden.

Snyggaste tråkningen var att påpeka att snart blir Elon Musk den rikaste personen på jorden igen. Men det sträcker sig bara under de 10 minuter Jeff är i rymden.
https://www.iflscience.com/space/a-p...00-signatures/
Citera
2021-06-25, 19:34
  #56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag har väldigt svårt att se denna dyrkan av Musk, som trummat ut sin meningslösa dröm om Mars. Bezos har ett betydligt mer intressant framtidsscenarion med civilisation i rymden. Oneill regerar! På mars finns ingen framtid det är en meningslös sandhög, död och förintelse. I rymden kan i bygga samhällen och där finns stora exploaterbara tillgångar som Mars saknar. Att bygga kolonier på Mars yta är ungefär lika meningsfullt som att bygga kolonier på havsbotten.
Du skriver precis som jag påstått tidigare, det finns för oss (som inte är exo-geologer) nere på Mars.

Sätt fart på en McKendree-cylinder istället, i lämplig Lagrange-punkt.
Citera
2021-06-25, 22:24
  #57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Du skriver precis som jag påstått tidigare, det finns för oss (som inte är exo-geologer) nere på Mars.

Sätt fart på en McKendree-cylinder istället, i lämplig Lagrange-punkt.

Då snackar vi visioner. Ja föredrar O0neil-cylindrar eftersom man på några minuter kan färdas från 1g gravitation till tyngdlöst tillstånd, där man kan njuta av frisim i luften. Vill man njuta av överlägsen och ostörd utsikt över världsaltet kan man gå till panopramarum ocn njuta av universum, medan förlorarna sitter fast på Marsyta och kurar i mögliga hålor under jord medan sandstormar pågår och försöker förtvivlat få mat och energi att räcka till.
Citera
2021-06-26, 00:26
  #58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Då snackar vi visioner. Ja föredrar O0neil-cylindrar eftersom man på några minuter kan färdas från 1g gravitation till tyngdlöst tillstånd, där man kan njuta av frisim i luften. Vill man njuta av överlägsen och ostörd utsikt över världsaltet kan man gå till panopramarum ocn njuta av universum, medan förlorarna sitter fast på Marsyta och kurar i mögliga hålor under jord medan sandstormar pågår och försöker förtvivlat få mat och energi att räcka till.
Enär du har rätt så kanske du konstaterade att jag måste tappat en negation i mitt inlägg. Som alltid är det Freuds fel. Självklart menade jag "det finns ingenting för oss (.. exo-geologer ) .."

Sen heter det ju inte heller geolog, när det inte är jorden (geo-). Jag skyller på den där snapsen till midsommartårtan .. eller om det var till dillpotatisen, det är lite oklart.

Men i övrigt har du självklart fullständigt rätt. En 'hög position' givet jordens gravitationsbrunn, full frihet givet tid att samla in godsaker som inte befinner sig därnere, t.ex att dra hem asteroider till en bana kring - förslagsvis - månen så att man inte i onödan riskerar shoppingcenter i storstäder, full frihet att i nollgravitation utföra experiment eller bygga saker som kräver det - men samtidigt även lite av en säkerhetsventil för jorden.

Dessa kan säkert framledes kontrueras med material som finns däruppe och inte kräva kemiska raketer för att lyfta varje ton, heller. Bara att använda månmaterial skulle spara en tiopotential eller så i energi.

Bonuslänk, gammal men god: https://blog.jatan.space/p/the-moon-...ocket-platform
Citera
2021-06-27, 12:27
  #59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Bara att använda månmaterial skulle spara en tiopotential eller så i energi.

Det riktigt intressanta med månmaterial är att man kan använda acceleratorer och driva det med enbart solenergi för att slunga ut det till Lagrange 5 punkten. Kemiska bränslen behövs inte.

ÄR så trött på allt trams om Mars.
Citera
2021-06-27, 12:38
  #60
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det riktigt intressanta med månmaterial är att man kan använda acceleratorer och driva det med enbart solenergi för att slunga ut det till Lagrange 5 punkten. Kemiska bränslen behövs inte.

ÄR så trött på allt trams om Mars.
Det skulle vara kul att se en "mass driver" i funktion för rymdfart. Men blir inte accelrationen så kraftig att ganska mycket av det man vill skicka riskerar gå sönder?

Känns som Stjärnornas Krig (Reagan)

Vi är lite utanför ämnet. Men Blue Origin konkurrerar ju om månlandaren så vi fortsätter väl. Rymdtrådarna brukar vara rymliga.

Man kan notera att Bezos och passagerarna är oförsäkrade. Inget bolag försäkrar rymdresenärer. Att astronauterna bara har en dags träning förbättrar inte oddsen.

NASAs astronauter är försäkrade genom att företaget är statligt.

https://www.nbcnews.com/business/bus...urers-n1272234
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-27 kl. 12:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback