Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-24, 14:10
  #1
Medlem
JeffHardys avatar
Tjena!

Vill dela med mig av ett recept som jag har för att bulka. Grovt räknat ligger detta på ca:
50 gram protein massa nyttigt fett och både långsamma och snabba kolhydrater, vitaminer antioxidanter och massa annat.

5dl röd mjölk
1 stor banan
4 dl havregryn
1 matsked jordnötssmör
1 matsked kokosolja.

Grovt räknat 1200-1400 kcal i ett svep.

En liten fundering landar då i skallen.
Tycker det är jobbigt med att äta mycket, speciellt varm mat. Är det på något sätt dåligt att äta mestadels kall mat och smoothies under längre tid?
Att på detta vis hälla i sig mat är för mig en guldgruva för gains. Men är det bra i längden?
Denna smoothie är grunden i min kost tillsammans med sallader med mycket olivolja, pasta/ris/quona, kyckling/fisk/kött.

Fler som baserar sitt kostintag på kall mat?
Nackdelar? Har kroppen sämre förutsättningar för att ta upp innehållet?
Citera
2015-11-24, 14:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffHardy
Tjena!

Vill dela med mig av ett recept som jag har för att bulka. Grovt räknat ligger detta på ca:
50 gram protein massa nyttigt fett och både långsamma och snabba kolhydrater, vitaminer antioxidanter och massa annat.

5dl röd mjölk
1 stor banan
4 dl havregryn
1 matsked jordnötssmör
1 matsked kokosolja.

Grovt räknat 1200-1400 kcal i ett svep.

En liten fundering landar då i skallen.
Tycker det är jobbigt med att äta mycket, speciellt varm mat. Är det på något sätt dåligt att äta mestadels kall mat och smoothies under längre tid?
Att på detta vis hälla i sig mat är för mig en guldgruva för gains. Men är det bra i längden?
Denna smoothie är grunden i min kost tillsammans med sallader med mycket olivolja, pasta/ris/quona, kyckling/fisk/kött.

Fler som baserar sitt kostintag på kall mat?
Nackdelar? Har kroppen sämre förutsättningar för att ta upp innehållet?

Då är min fråga, låter du din pasta/ris/quinoa svalna innan du äter?
Citera
2015-11-24, 14:44
  #3
Medlem
Sen tror jag inte direkt att det är något problem med det ändå..

Varm mat ökar mättnadskänslan och höjer blodsockret medans kall mat ger en lugnare effekt, kan inte riktigt förklara det men för mig funkar det med kall mat då jag vill behålla mitt hjärta lugn så att jag inte springer på väggarna.

Kall mat behövs dock värmas upp i magen och då kan den "sno" lite energi men det är nog inte mycket.

Allt som allt så är jag mer positivt ställd till kall mat.

Jag äter min frukost och lunch kall och middag varm vanligtvis då håller jag mig vaken och slipper bli trött för snabbt under dagen.
(Självklart håller jag ner på kolhydrater under dagen då detta gör en trött). Äter det på kvällen istället.
Citera
2015-11-24, 15:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffHardy
5dl röd mjölk
1 stor banan
4 dl havregryn
1 matsked jordnötssmör
1 matsked kokosolja.
Det där låter inte gott.
Citera
2015-11-24, 22:20
  #5
Medlem
JeffHardys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleant
Då är min fråga, låter du din pasta/ris/quinoa svalna innan du äter?

När jag har lagat maten brukar jag äta den ljummen och sedan lassa in den i matlådor. När det ska ätas micrar jag det till ljummet.
Citera
2015-11-24, 22:26
  #6
Medlem
JeffHardys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noneofyourbusiness
Det där låter inte gott.

Jordnötssmör och banan är suveränt.
Rekommenderar verkligen denna till de som med mig har svårt att gå upp i vikt å vill ha resultat på sin träning.

Min taktik med denna "drink" är att hälla i sig allt så fort som möjligt. Annars blir det gröt då det innehåller så mycket havregryn.
+ att man blir asmätt om man tar ett par uppehåll. Att gå upp i vikt när aptiten sviker är nog lika svårt som att dieta när aptiten är för stor.
Citera
2015-11-24, 22:33
  #7
Medlem
JeffHardys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleant
Sen tror jag inte direkt att det är något problem med det ändå..

Varm mat ökar mättnadskänslan och höjer blodsockret medans kall mat ger en lugnare effekt, kan inte riktigt förklara det men för mig funkar det med kall mat då jag vill behålla mitt hjärta lugn så att jag inte springer på väggarna.

Kall mat behövs dock värmas upp i magen och då kan den "sno" lite energi men det är nog inte mycket.

Allt som allt så är jag mer positivt ställd till kall mat.

Jag äter min frukost och lunch kall och middag varm vanligtvis då håller jag mig vaken och slipper bli trött för snabbt under dagen.
(Självklart håller jag ner på kolhydrater under dagen då detta gör en trött). Äter det på kvällen istället.

Mättnadskänslan är något som jag behöver få bort så mycket det går. För blir man mätt fort så får man inte ner några större mängder vilket leder till sämre gains.

Så kall/ljummen mat är nästan mer skonsam speciellt när det kommer till gains?
I början av min karriär körde jag på gainers, alltså pulver. Å det var ju verkligen tortyr för kroppen.

Denna gainern är både naturlig och väldigt näringsrik.
Citera
2015-11-24, 23:00
  #8
Medlem
shitmagnets avatar
Gainer, ja. Smoothie, nej. Finns inget smooth med att svälja ned okokta havregryn.
Var är det nyttiga fettet förresten? Ok fett skulle jag snarare säga.

Har använt mig av sådana där drinkar med förr, tyckte dock att det blev lite mer "smooth" med avocado till havregrynen i mixen, i ungefär lika stora delar. Nyttigt fett också
Citera
2015-11-25, 12:57
  #9
Medlem
JeffHardys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
Gainer, ja. Smoothie, nej. Finns inget smooth med att svälja ned okokta havregryn.
Var är det nyttiga fettet förresten? Ok fett skulle jag snarare säga.

Har använt mig av sådana där drinkar med förr, tyckte dock att det blev lite mer "smooth" med avocado till havregrynen i mixen, i ungefär lika stora delar. Nyttigt fett också

Haha. Visst blir det små små bitar havregryn så helt smooth är den ju inte att dricka men det glider ner fint ändå. Vill man att det ska glida ner ännu finare tar man 3 dl istället.

Har i en matsked kokosolja med och ibland lite olivolja med. Bananen och jordnötssmöret för att det ska smaka sött istället för, ja, äckligt.

Ska definitivt prova avocado! Så slipper man den gråa färgen också
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback