Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-24, 06:00
  #1
Medlem
Själv har man ju jobbat en lång tid på flera äldreboenden och har insett att i princip alla gamlingar tillslut blir rena helveten för personalen. Har sett gamlingar som avsiktligt slagit personalen, spottat dom i ansiktet, muntligt trakasserat dom dag ut och dag in och till och med bitit(!!) personalen.

Äldreboenden passar ju även på att anställa massa unga, precis nyexaminerade studenter, vilket får mig att minnas den 18-åringen som jobbade på ett sjukhus i Malmö och lyckades under några månader döda ett 20-tal gamla dementa innan han upptäcktes.

Till min fråga undrar jag helt enkelt hur många av äldreboendenas dödsfall som ni tror personalen ligger bakom? Antingen av empati för att de ska slippa sitt lidande eller för att offren förpestar personalens vardag så pass att dom tar saken i egna händer så att säga.
Vill bara förtydliga att jag själv INTE har några sånna här tankar och skulle aldrig göra något sånt även om jag inte jobbar på äldreboende längre, men bevisligen finns det folk som ägnat sig åt sånt här. Dessvärre tror jag att orsaken till dödsfallen inte undersöks för noggrant när de går bort, men tanke på att de flesta inlagda på äldreboendena inte har så lång tid kvar ändå.
Citera
2015-11-24, 06:11
  #2
Medlem
Jyzenboks avatar
Skulle nog säga att det är väldigt vanligt förekommande. Dock inte pga sådana skäl som du uppgav, handlar om att ge dem en överdos mediciner när de ändå väntar på döden som ska komma inom några dagar. De ligger ofta i smärtor både fysiskt som psykiskt.

Har en släkting som berättat utförligt hur det gick till. Vederbörande har nog hjälpt ett 20-tal att dö på detta sätt.

Tror dock inte att det är så vanligt att folk har ihjäl gamlingar av ren hämnd eller pga att de är jobbiga att ha att göra med. Har främst med humanitära skäl att göra.
Citera
2015-11-24, 06:29
  #3
Medlem
Europes avatar
Jag tror inte det är vanligt överhuvudtaget, av samma anledning som de få som nu börjar döda gamlingar fortsätter i regel och ofta börjar dödstalen stiga kraftigt. Förvisso har en del "dödsänglar" hunnit med rätt många tiotals offer innan de upptäcks och stoppas. Det finns ju inte värst mycket personliga motiv till att ta livet av någon gamling (att en del är jobbiga och t.o.m. våldsamma spelar inte någon större roll, då de ju bara ersätts av nya som förmodligen också kan vara dementa och svåra). Skulle man anse det vara legitimt att "hjälpa" någon från sitt lidande, så blir det svårt att inte anse att även andra i samma situation bör bli det.

Sedan tillåter man väl idag att upphöra med livsuppehållande åtgärder? Det är förvisso inte samma som aktiv dödshjälp, men... Sedan har jag för mig att man inte längre är lika hysteriska med att begränsa mängden smärtstillande för patienter som ligger för döden, för att till varje pris inte riskera överdos, som man var en gång i tiden? Jag vet i och för sig inte hur det ser ut i detalj.

Sedan sker det så klart olyckor. Med tanke på svenskarnas bristande matematikkunskaper, så skulle jag gissa att det förekommer att någon medicinerar efter fel decimal, d.v.s. råkar t.ex. ge 10 gånger normal dos?
Citera
2015-11-24, 06:38
  #4
Medlem
MagusMaguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyzenbok
Skulle nog säga att det är väldigt vanligt förekommande. Dock inte pga sådana skäl som du uppgav, handlar om att ge dem en överdos mediciner när de ändå väntar på döden som ska komma inom några dagar. De ligger ofta i smärtor både fysiskt som psykiskt.

Har en släkting som berättat utförligt hur det gick till. Vederbörande har nog hjälpt ett 20-tal att dö på detta sätt.

Tror dock inte att det är så vanligt att folk har ihjäl gamlingar av ren hämnd eller pga att de är jobbiga att ha att göra med. Har främst med humanitära skäl att göra.

Är detta din släkting?
http://www.expressen.se/kvallsposten...-seriemordare/
Citera
2015-11-24, 07:06
  #5
Medlem
Jyzenboks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagusMagus
Är detta din släkting?
http://www.expressen.se/kvallsposten...-seriemordare/

Nej, nej han har inte blivit dömd för något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback