Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-23, 22:35
  #1
Medlem
Vem kan man definiera som mest mänsklig av:

- En person som blir manipulerad av en man i telefon till att tvinga en annan människa att utföra aktiviteter? (Personen tvingar exempelvis en annan person att utföra sexuella uppträdanden efter begär från en annan i person man pratar i telefon med).

- Personen som via telefon manipulerar en annan människa till att tvinga en oskyldig människa att utföra ofrivilliga aktiviteter

- Personen som blir tvingad till att utföra ofrivilliga aktiviteter av en person som har blivit manipulerad av en person i telefon?

Självklart utifrån ett filosofiskt perspektiv, för vad är egentligen mänskligt...?
Citera
2015-11-23, 22:39
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Wiktionary har 3 definitioner.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/mänsklig

Vilken menar du?
Citera
2015-11-23, 22:44
  #3
Medlem
Finiss avatar
Är det inte samma person i alla tre alternativen egentligen?
Du vänder bara på ordningen i berättelsen? ( eller så är det jag som är lite kvällströg )


Annars är mitt Svar oavsett; Att manipulera är mänskliga drag som vi använder oss av dagligen för att få det vi önskar eller för att t ex argumentera för vår rätt. Vi manipulerar faktiskt rätt så ofta i många av våra livsområden. Det är en strategi och inget omänskligt.


/ Finis
Citera
2015-11-23, 22:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Wiktionary har 3 definitioner.
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/mänsklig

Vilken menar du?



Jag skulle säga den tredje definitionen av mänsklighet
Citera
2015-11-23, 22:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finis
Är det inte samma person i alla tre alternativen egentligen?
Du vänder bara på ordningen i berättelsen? ( eller så är det jag som är lite kvällströg )


Annars är mitt Svar oavsett; Att manipulera är mänskliga drag som vi använder oss av dagligen för att få det vi önskar eller för att t ex argumentera för vår rätt. Vi manipulerar faktiskt rätt så ofta i många av våra livsområden. Det är en strategi och inget omänskligt.


/ Finis

Jo, eller det handlar om tre personer som har utfört olika aktiviteter i berättelsen och då är väl min fråga vem av de 3 som är mest mänsklig.

Tack för ditt svar!
Citera
2015-11-27, 15:50
  #6
Medlem
Alternativ 3, där personen under tvång utför vissa handlingar är i mina ögon den mest mänskliga.

Att manipulera eller tvinga en annan människa ser jag som psykopatiska drag och ingen här vill väl påstå att psykopater är speciellt mänskliga.
Citera
2015-11-28, 18:04
  #7
Medlem
Rem-s avatar
Vill du ha en definition på mänsklighet eller vill du att vi bestämmer vem som är mest mänsklig utifrån given definition? Vilken är definitionen i så fall?
Citera
2015-11-28, 18:07
  #8
Medlem
Rem-s avatar
Person 2 och 3 spelar samma roll då de båda blir tvingade till en handling.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback