Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-23, 14:43
  #1
Medlem
Hej!

Blev väckt medan jag tog en tupplur i soffan av att mobilen vibrerar hela soffan. Nyvaken och trött svarar man och bemöts av en försäljare som direkt lyckas svepa in en i ett samtal gällande försäkring.

Det snackades om avtal och försäkringar och datum gällande 15 januari nästa år om hur priset ska höjas hos tandvården och där låg jag helt undergiven och försökte att bemöta försäljaren så gott det gick.

Anledningen till att jag fortsatte samtalet en lång stund och även skapar denna tråden är för att försäkring KAN vara intressant för mig, då jag har sagt upp kontakten (blir inte uppringd av tandvården längre då jag sade åt dem att jag kontaktar vid intresse/behov) med tandvården.

Försökte att förstå det mesta så gott det gick, men jag har alltid taggarna utåt och är defensiv och han försökte att bli kompis med mig, berätta skräckhistorier om pengar och sådant.

"Finns möjligheten att kunna få information hemskickat eller ett mail där jag kan läsa igenom och grunna på det här?"
- "Jo men papper skickas hem i samband med avtalet", där försökte han lura in mig i en fälla igen, men den jäveln knockade jag

Fick ett PDF i mailen och det är likadan information som finns här:
- https://allra.se/forsakring/tandvard


Grejen är att jag även har en sjukdom som gör att jag har rätt till tandvårdsbidrag, men är ganska säker på att den inte går att nyttja i ett sådant här avtal vilket gör bidraget meningslöst:
- http://www.forsakringskassan.se/tand...andvardsbidrag



TL;DR:
1. Företaget Allra, någon som har personliga erfarenheter? Hiss eller Diss?
2. Finansinspektionen via Allra, antar att det är en försäljare från FI som säljer åt Allra vilket känns som att jag egentligen skulle kunna gå till Allra direkt men då blir försäljaren ledsen och fyllde endast funktion som budbärare utan godispåse?
3. Bör man teckna denna försäkring bara för att gå på en kontroll 1-2 gånger om året och få bort lite tandsten och sedan om något skulle hända så kanske eller kanske inte detta täcker det?


Känner mig vilse då jag inte är tillräckligt erfaren att teckna försäkringar och sådant, försäljaren snackade väldigt bra och försökte verkligen få mig att nappa, men jag är svår att bita på då jag har trust issues när det gäller spontana saker där man ska medge något via telefon på direkten i en undergiven situation.

Tack!
Citera
2015-11-23, 16:58
  #2
Medlem
eXtremos avatar
Varför tror du att FI ägnar dagarna åt att sälja på idioter försäkringar?
Citera
2015-11-23, 17:45
  #3
Medlem
Danielxbf32s avatar
Jag hoppas att du inser att Finansinspektionen är en myndighet som definitivt inte ägnar sig åt att sälja försäkringar. Om Finansinspektionen figurerar någonstans i informationen så är det bara för att påpeka att försäkringsbolaget (Allra) står under FI:s "kontroll" dvs att FI är tillsynsmyndighet för verksamheten.
Citera
2015-11-23, 17:58
  #4
Medlem
Ville mest bara veta ifall

1. Är denna försäkring bra att ha?

2. Måste det gå via FI ->Allra-> Försäkring -> Mig?

3. Kan det inte gå via Allra -> Försäkring -> Mig?
Citera
2015-11-23, 18:02
  #5
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lsbc
Ville mest bara veta ifall

1. Är denna försäkring bra att ha?

2. Måste det gå via FI ->Allra-> Försäkring -> Mig?

3. Kan det inte gå via Allra -> Försäkring -> Mig?


Återigen: FI är inte inblandat, det är alltså en myndighet som inte förmedlar några försäkringar och du har fått dess inbanding om bakfoten.

Jag antar att det är ett ombud eller en mäklare du varit i kontakt med så svaret på din fråga är nog att det är helt egalt, för dig, av vem du köper försäkringen. Du får inte en sämre eller dyrare försäkring för att du går via ett ombud. Vissa bolag direktsäljer inte ens vissa av sina produkter och det kan hända att de hänvisar dig till ombudet ändå.
Citera
2015-11-23, 19:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Återigen: FI är inte inblandat, det är alltså en myndighet som inte förmedlar några försäkringar och du har fått dess inbanding om bakfoten.

Jag antar att det är ett ombud eller en mäklare du varit i kontakt med så svaret på din fråga är nog att det är helt egalt, för dig, av vem du köper försäkringen. Du får inte en sämre eller dyrare försäkring för att du går via ett ombud. Vissa bolag direktsäljer inte ens vissa av sina produkter och det kan hända att de hänvisar dig till ombudet ändå.

Men ombud/mäklare i denna situation = en försäljare som har hyrts in / är en förmedlare av deras produkt?

Men egentligen så är det egentligen inte hur det går till som jag är intresserad av i första hand, utan det är ifall denna försäkring är någorlunda prisvärd om man endast besöker tandläkaren 1-2 gånger om året i vanliga fall för att ta bort tandsten och skit.
Citera
2015-11-23, 21:45
  #7
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lsbc
Ville mest bara veta ifall

1. Är denna försäkring bra att ha?

2. Måste det gå via FI ->Allra-> Försäkring -> Mig?

3. Kan det inte gå via Allra -> Försäkring -> Mig?
Är du dum i huvudet? Det förvånar mig inte att du är en sådan person som köper saker via telefonen.

På vilket sätt menar du att Finansinspektionen har ett finger med i spelet?
Citera
2016-06-17, 12:04
  #8
Medlem
Adobes avatar
Jag har också funderingar. Blev just uppringd av Allra angående detta. Har funderat på om man skulle ta sig till tandläkaren. Om jag köper det och väntar 3 månader, dvs 450 kr, sedan går jag på kontroll som annars kostar 800 kr. Då sparar jag 350 kr, för sedan kan jag ju dumpa allra om jag ej ser nytta utav det.
Försöker hitta någon finstil text men ännu ej funnit på deras hemsida.
Någon som har denna försäkring? Fungerat bra eller?
Citera
2016-06-17, 17:55
  #9
Medlem
Hehe, scamvarning på det här!

Kika på de maximala ersättningsnivåerna, och sedan på månadskostnaden. Typ för 200 kr i månaden så kan man få maximalt 850 kr i ersättning per år... -gör en egen tandvårdsförsäkring istället. Skaffa ett nytt konto, fixa aut överföring om 200 kr/mån så har du i varje fall en chans att få ut maximalt 2400 kr/år istället =).

Kombinerar du detta med den försäkring du redan har betalat för (via skatten), dvs högkostnadsskyddet så är nog inte ekonomin något större bekymmer vid en tandskada.

ref. https://www.forsakringskassan.se/tan...gkostnadsskydd
Citera
2016-06-21, 02:05
  #10
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Allra är ett riktigt blufföretag. Skulle aldrig i livet köpt något av dem.

http://www.privataaffarer.se/pension...er-namn-552493

http://www.morningstar.se/Articles/C...ytt-namn-allra

http://www.di.se/artiklar/2014/2/21/...pm-radgivaren/
Citera
2016-12-14, 14:09
  #11
Medlem
Hur vet man om det är värt att teckna tandförsäkringen? Tänkte nämligen göra som en ovan skrev, utnyttja försäkringen efter karenstiden på 90 dagar löpt ut och sedan säga upp försäkringen som inte har någon bindningstid....
Citera
2016-12-14, 16:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Hehe, scamvarning på det här!

Kika på de maximala ersättningsnivåerna, och sedan på månadskostnaden. Typ för 200 kr i månaden så kan man få maximalt 850 kr i ersättning per år... -gör en egen tandvårdsförsäkring istället. Skaffa ett nytt konto, fixa aut överföring om 200 kr/mån så har du i varje fall en chans att få ut maximalt 2400 kr/år istället =). [/url]

Det enda som är bra med försäkringen är akuttandvård 5,000 - resten är lurendrej
men det kanske akutgrejen är också - man får ju inte 5,000 insatt på konto för att
ha i beredskap för akuttandvård.

Men kolla premium för 65-åringar 752 kr/mån

O priserna - Rotkanal (rotfyllning) 3,000 - DESKIs rotfyllning kostade 7,000 för några år sedan

Fyllning 2,000 DESKIs lagningar kostar 7,000 - 8,000 kr styck

allt ex undersökning o borttagning av tandsten

Lågpriiis lååågpriiis lååågpriiis o räcker inte ens till lägsta pris

Och hur mycket skall allra tjäna på premiebetalarna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback