Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-23, 10:31
  #1
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena!

Obligatorisk IMDb-länk: http://www.imdb.com/title/tt2096673

Är det någon som sett Pixars nya Insidan ut? Den har varit ute ett tag men verkar inte ha fått särskilt mycket uppmärksamhet på Flashback. I korthet handlar det om en liten tjej som flyttar med sin familj från Michigan till San Francisco, och nästan hela filmen utspelar sig i hennes känslor är filmens huvudkaraktärer. Det är en originell och intressant idé och hur de målar upp drömdelen av hennes hjärna som en Hollywoodstudio är relativt briljant.

Dock får filmen mig att undra om filmen är lite väl invecklad för sin primära målgrupp? Fattar en unge <10 år vad fan som försiggår? Jag är betydligt äldre än så men hängde inte med i alla svängar och det tog ett tag innan ett ljus gick upp för mig för vad saker och ting skulle föreställa och symbolisera.

Har någon här sett filmen med ett yngre barn? Fattade de ett dyft? Tog Pixar sig vatten över huvudet i och med den här filmen?
Citera
2015-11-23, 10:46
  #2
Medlem
SkrXcs avatar
7-åringen gillade den och behövde verkligen inte hänga med på det intellektuella vis du efterfrågar för att uppskatta filmen.


Men jag frågade honom faktiskt och han förklarade på sitt söta sätt tillräckligt bra för att ha förstått konceptet 😇😬
Citera
2015-11-23, 11:10
  #3
Medlem
Potentatens avatar
Den är gjord för att vuxna också ska kunna uppskatta den. Barn behöver inte förstå allt. Jag tyckte den var väldigt bra.
Citera
2015-11-23, 11:30
  #4
Medlem
BarryHeros avatar
Tycker Vincent Mancini beskriver filmen rätt bra i sin recension:

Citat:
[The movie] manages to feel infantilized and aimed above kids’ heads at the same time.

http://uproxx.com/filmdrunk/2015/06/...ntertain-kids/
Citera
2015-11-24, 09:53
  #5
Medlem
psaks avatar
Hyfsad. Färgglad, fyndig idé i ett rasande tempo, men inte mycket annat än det man väntar sig. Amerikanska filmer är inte bästa valet för bra tecknat.
Citera
2015-11-24, 10:58
  #6
Medlem
BarryHeros avatar
Röster från IMDb som också känner att den är för komplex och abstrakt för barn:

Citat:
[My] biggest issue with trying to take the film as children's entertainment [is that] the concepts are too advanced and the film does not make them accessible to the children.

I just say "hey, this is a Pixar film for adults" and call it a day.

Citat:
Suppose it depends on the kids. My 3 year old loved it.

She's watched it a few times since we saw it initially now and knows Joy is trying to get back to HQ. I'm (fairly) sure she's not aware that Joy isn't a person herself and is just an emotion.

It's either that, or she thinks that people do live in your head. That's possible given imagination and kids believing what you tell them. She thought her dummy lived in her ear for ages as I used to magically pull it from behind her head all the time.

It's a fairly difficult film to understand all the angles of as a child but I don't see how that would stop them following it. As it is, with no real thought about it, it's an adventure to get back to HQ for Joy.

Citat:
It's a kid's movie that doesn't want to be a kid's movie. Personally I think that for the sequel they could just abandon the kids movie format in favor of an adult- and teen-oriented film and aim for a PG-13 rating. It would be very ballsy for Pixar but it could produce an even greater masterpiece.

http://www.imdb.com/title/tt2096673/...read/250758539
Citera
2015-11-24, 11:30
  #7
Medlem
Soulsurfers avatar
Blev faktiskt besviken med tanke på hypen den fått antar jag, men den var helt klart bra.

Ingen av Pixars absolut bästa dock utan snäppet under det.
Citera
2015-11-25, 11:41
  #8
Medlem
Weeners avatar
Längesen jag blev så rörd av en film, satt och grät så tårarna rann på biografen. Den är så jävla genialisk, på så många plan.
Citera
2015-11-25, 11:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
Längesen jag blev så rörd av en film, satt och grät så tårarna rann på biografen. Den är så jävla genialisk, på så många plan.

Tack!!!
Citera
2015-12-18, 16:34
  #10
Medlem
GalFisks avatar
Jag tyckte den var briljant. Av någon konstig anledning har jag aldrig några högre förväntningar på Pixar-filmer,trots deras långa historia av bra filmer, och jag blir oftast positivt överraskad. Cars 2 är väl enda undantaget.
Jag har intresserat mig mycket för forskning kring känslor och anknytningar på senaste tiden, och utforskat mina egna relationer och känslor, så denna filmen återspeglar mycket av det jag själv har hittat. Pixar har alltid varit bra på att förmedla känslor i sina filmer (Toy Story 3 är ett väldigt bra exempel), och i Inside Out skiner deras talang för detta mer än någonsin.
Just det här med att börja känna blandade känslor är ett mycket viktigt steg i barns mognad, och det illustreras på ett väldigt vackert sätt. Inte alla lär sig detta ens i vuxen ålder, då de inte växer upp i en miljö där de tillåts känna alla sina känslor.
Min sambo är ett bra exempel (tyvärr), som liten var hon "tjejen som inte fick gråta" som hon själv uttryckte det, med en vek mor och alkoholiserad styvfar. Hon har kanske två gånger på fem år faktiskt visat prov på att ha två motstridande känslor samtidigt.
Filmen illustrerar också på bra sätt bland annat hur mycket det betyder att ha stöttande föräldrar (eller andra vuxna) under uppväxten, och hur depression trubbar av alla känslor ("the emotional equivalent of watching paint dry", som en meme uttrycker det).

En uppföljare helt riktad mot ungdom och vuxna skulle kunna bli riktigt bra.
Citera
2015-12-19, 05:32
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Frågar man mig så är det Pixars bästa. Klockren rakt igenom. Kul med en film som faktiskt talar till den vuxna publiken istället för att bara slänga in popkulturella referenser. Tror att den är lite svår för barn men samtidigt är det ett färgglatt och energiskt äventyr.
Citera
2015-12-19, 05:38
  #12
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Frågar man mig så är det Pixars bästa. Klockren rakt igenom. Kul med en film som faktiskt talar till den vuxna publiken istället för att bara slänga in popkulturella referenser. Tror att den är lite svår för barn men samtidigt är det ett färgglatt och energiskt äventyr.
Dock hade den ju det också. Forget it Jake. It's Cloudtown.

Jag tyckte filmen var snuskigt bra. Har hört att vissa inte gillar den alls. Nog en av Pixars mer polariserande filmer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback