Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-23, 08:49
  #1
Medlem
Hej! Jag skulle vilja få några olika filosofiska synvinklar på filmen "Compliance". Vem i filmen bär skulden, och vem är det som är offret? Vem i filmen är mest mänsklig?

Det är lätt att svara på frågorna utan att ha en filosofisk synpunkt, men med de perspektiven antar jag att svaren blir annorlunda!
Har ni några tips?
Mvh
Citera
2015-11-23, 16:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilssoffan
Hej! Jag skulle vilja få några olika filosofiska synvinklar på filmen "Compliance". Vem i filmen bär skulden, och vem är det som är offret? Vem i filmen är mest mänsklig?

Det är lätt att svara på frågorna utan att ha en filosofisk synpunkt, men med de perspektiven antar jag att svaren blir annorlunda!
Har ni några tips?
Mvh

Ok, nu har jag sett filmen på Netflix och betyget blir 0 av 5 korkar.

Det är lätt att svara på frågorna för att svaren är så givna.
En korkad film om en korkad psykopat som utnyttjar ännu mer korkade människor på en hamburgerrestaurang går inte att se ur en filosofisk synvinkel.
Att filmen ska ha verklighetsbakgrund gör i så fall bara att man mår ännu sämre av att se hur korkade människor kan vara.
Citera
2015-11-24, 00:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ok, nu har jag sett filmen på Netflix och betyget blir 0 av 5 korkar.

Det är lätt att svara på frågorna för att svaren är så givna.
En korkad film om en korkad psykopat som utnyttjar ännu mer korkade människor på en hamburgerrestaurang går inte att se ur en filosofisk synvinkel.
Att filmen ska ha verklighetsbakgrund gör i så fall bara att man mår ännu sämre av att se hur korkade människor kan vara.

Du är till och mer cynisk och mörk än vad jag är. Nu måste jag se filmen. Jag vill se skiten .. finns den på netflix så kommer min bedömning imorgon.
Citera
2015-11-24, 01:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Du är till och mer cynisk och mörk än vad jag är. Nu måste jag se filmen. Jag vill se skiten .. finns den på netflix så kommer min bedömning imorgon.

Okej, jag har gett upp tolv minuter in. Kamera arbetet är bra men resten är uselt. Originalfrågan var att definiera "skuld", "offer" och den som är mest "mänsklig". Jag fixar inte det. Så för dig "nilssoffan" kan jag bara säga följande.

Du har en usel filosofiuppgift konstruerad av en halvt inkompetent lärare. Om din lärare vill att din klass ska se något som detta är han/hon potentiellt en sadist. Det känns som att besöka tandläkaren utan bedövning. Dialogen är konstruerad av någon från mellanstadiet.

Mitt tips är att du skimmar snabbt genom filmen, ta ett papper och en penna och skissar väldigt enkelt hur filmen utvecklar sig; dvs i tre delar ... hur den börjar, mitten partiet och avslutningen. När du gjort det kan du ganska snabbt bena ut filmens tema. Med andra ord hur saker hänger ihop. När du gjort det kan du grubbla över hur din lärare ställde frågan. Här har du ett vägskäl:

-Berätta vad du tror att han/hon vill att du ska bärga ur historien
-Berätta hur du upplever historien

Bägge är lika viktiga för någon som är intresserad av filosofi. En av dem kommer leda till bra betyg i ämnet, den andra till förståelse av ämnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback