Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-05, 18:00
  #1
Medlem
dallassallads avatar
Tja!
Senast jag var i Bangkok så såg jag en FM-sändare till iPod, som alltså skulle fungera bra med en bilradio.
Jag köpte den inte då, men jag ska snart ner dit igen och tänkte göra det då, så jag har ett par frågor.

Är det olagligt i Sverige?
Hur bra räckvid kan man förvänta sig?
Hur fungerar egentligen den lilla gynnaren, med frekvenser och sånt?
Är det säkert att den kommer fungera i Sverige om jag köper den i Thailand?


Ursäkta om det blev ännu en iPod-tråd nu.
Citera
2005-11-05, 18:38
  #2
Medlem
Den heter ITrip, jag har inte provat den, men en kompis använder den och han tycker det fungera bra. Har tidigre läst här på FB att många Itrip är trasiga vid leverans och många säljer sina trasiga på ex. Blocket. Vet inte hur det stämmer, jag orkade inte söka men det kan nog vara ide för dig att göra det.
Citera
2005-11-05, 18:56
  #3
Medlem
Tacoritzs avatar
FM-sändare är inte lagligt i Sverige om man inte har licens. Jens of Sweden blev tvungen att stoppa en modell som hade en inbyggd sändare.
Citera
2005-11-05, 19:07
  #4
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Tja!
Senast jag var i Bangkok så såg jag en FM-sändare till iPod, som alltså skulle fungera bra med en bilradio.
Jag köpte den inte då, men jag ska snart ner dit igen och tänkte göra det då, så jag har ett par frågor.

Är det olagligt i Sverige?
Hur bra räckvid kan man förvänta sig?
Hur fungerar egentligen den lilla gynnaren, med frekvenser och sånt?
Är det säkert att den kommer fungera i Sverige om jag köper den i Thailand?


Ursäkta om det blev ännu en iPod-tråd nu.

Det kan ha varit i tidningen Macworld jag läste en test. Funktionellt så var de, om jag kommer ihåg rätt, väldigt nöjda med den. Ljudkvaliteten beskrev som de som något brusig men väl godkänd.
Citera
2005-11-05, 19:32
  #5
Medlem
Goggens avatar
FM-sändare är som sagt olagligt i Sverige, men ska du handla en så tror jag på en AirPlay. Den ska vara bättre än iTrip och har dessutom display.
Citera
2005-11-05, 19:33
  #6
Medlem
Kyparens avatar
Dom är inte lagliga, men eftersom den bara räcker några meter är det ingen som bryr sig.
Förutom att dom slukar batterier i pari och minut är kvaliteten kanon. Frekvensen brukar vara förinställd på 100.80 så det krockar inte med något annan kanal, därav kanonljud.
Citera
2005-11-05, 19:53
  #7
Medlem
Saltas avatar
Jag har en iTrip som jag köpte i USA, fungerar utmärkt.
Citera
2005-11-06, 10:59
  #8
Medlem
dallassallads avatar
Tack för alla svar.

Hur mycket batteritid kan man räkna med då, ungefär?
Fan..jag tänkte nästan Stockholm - Arvidsjaur...
Citera
2005-11-06, 12:50
  #9
Avstängd
HemulenavPjatts avatar
Jag har en iTrip och den är jag skitnöjd med, den kan rekomenderas, dock kan det vara skönt om du har en laddare till iPoden i bilen så behöver du inte oroa dig över batterierna.
Citera
2005-11-06, 13:23
  #10
Medlem
Ecstanols avatar
Som ren kuriosa kan jag nämna att de går att köpa under disk i Sverige också, om man går till rätt Mac-affär.
Men det visste ni kanske redan. Jag vill ju för böfvelen inte uppmana till brott här alltså.
Citera
2005-11-07, 09:02
  #11
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Dom är inte lagliga, men eftersom den bara räcker några meter är det ingen som bryr sig.
Förutom att dom slukar batterier i pari och minut är kvaliteten kanon. Frekvensen brukar vara förinställd på 100.80 så det krockar inte med något annan kanal, därav kanonljud.

Om jag inte kommer ihåg rätt så kan man ställa frekvensen på iTrip. Det görs genom att spela upp en liten fil på iPoden som iTrip avlyssnar och utifrån vald fil ändrar sändarfrekvensen.
Citera
2005-11-07, 13:08
  #12
Medlem
*gäddans avatar
Är 100,8 en bra frekvens att ställa in sin fm-sändare på?

Jag bor i Stockholm och har lite probelm med min FM-sändare (som man kan ändra frekvens på) när jag försöker hitta en plats som inte är nära någon annan kanal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback