Citat:
Ursprungligen postat av
tuffkatt
Okej, det låter rimligt. Jag har faktiskt hans besked fotat i min mobil, så kan nog se vilka egenavgifterna är. Det står hur som helst att det är 700 kkr i kommunal inkomstskatt på förvärvsinkomster, och 400 kkr i i statlig inkomstskatt på kapitalinkomster. Vad skiljer förvärvsinkomst från kapitalinkomst i det här fallet?
Ja, tanken på att Magda tar hand om halva kakan är ju desto mindre trevlig. Men menar du att det mha. en revisor går att göra någon väsentlig förändring av hur mycket skatt han betalar? Han var inne på att omvandla till AB, men det var lite mycket pappersarbete tyckte han så det lär ej ske.
Generellt sett skattar man 30% på kapitalinkomster medan skatten på förvärvsinkomster är progressiv. Med AB har man större möjligheter att utnyttja olika periodiseringsfonder men också att låta kapital ligga kvar i företaget. Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med en revisor eller en företagsrådgivare och undersöker saken lite noggrannare, jag misstänker att det finns en hel del pengar att spara på några års sikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ybrong4
Jag har aldrig gillat att jämka. Har min inte koll kan man ju åka på en skattesmäll sen istället. Jag är inget mastermind när det kommer till ekonomi men jag ser hellre att arbetsgivaren tar 33% i alla lägen och att jag sedan får tillbaka mycket på skatteåterbäringen. Jag fattar att jag förlorar på räntor och så vidare, men när man som jag inte tjänar jättebra är detta ett härligare sätt.
Det är naturligtvis trist att åka på kvarskatt men det är ju bara att begära ny jämkning, det kan man göra hur många gånger som helst. Märker man i oktober/november att man överskridit sin tidigare prognos är det bara att skicka in en ny ansökan.
Sen håller jag det för osannolikt att du faktiskt betalar 33% skatt idag, jag skulle tro att du betalar enligt tabell 33 vilket är en helt annan sak.