• 3
  • 4
2015-11-24, 09:28
Medlem
Jag har aldrig gillat att jämka. Har min inte koll kan man ju åka på en skattesmäll sen istället. Jag är inget mastermind när det kommer till ekonomi men jag ser hellre att arbetsgivaren tar 33% i alla lägen och att jag sedan får tillbaka mycket på skatteåterbäringen. Jag fattar att jag förlorar på räntor och så vidare, men när man som jag inte tjänar jättebra är detta ett härligare sätt.
Citera
2015-11-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Okej, det låter rimligt. Jag har faktiskt hans besked fotat i min mobil, så kan nog se vilka egenavgifterna är. Det står hur som helst att det är 700 kkr i kommunal inkomstskatt på förvärvsinkomster, och 400 kkr i i statlig inkomstskatt på kapitalinkomster. Vad skiljer förvärvsinkomst från kapitalinkomst i det här fallet?

Ja, tanken på att Magda tar hand om halva kakan är ju desto mindre trevlig. Men menar du att det mha. en revisor går att göra någon väsentlig förändring av hur mycket skatt han betalar? Han var inne på att omvandla till AB, men det var lite mycket pappersarbete tyckte han så det lär ej ske.
Generellt sett skattar man 30% på kapitalinkomster medan skatten på förvärvsinkomster är progressiv. Med AB har man större möjligheter att utnyttja olika periodiseringsfonder men också att låta kapital ligga kvar i företaget. Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med en revisor eller en företagsrådgivare och undersöker saken lite noggrannare, jag misstänker att det finns en hel del pengar att spara på några års sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av ybrong4
Jag har aldrig gillat att jämka. Har min inte koll kan man ju åka på en skattesmäll sen istället. Jag är inget mastermind när det kommer till ekonomi men jag ser hellre att arbetsgivaren tar 33% i alla lägen och att jag sedan får tillbaka mycket på skatteåterbäringen. Jag fattar att jag förlorar på räntor och så vidare, men när man som jag inte tjänar jättebra är detta ett härligare sätt.
Det är naturligtvis trist att åka på kvarskatt men det är ju bara att begära ny jämkning, det kan man göra hur många gånger som helst. Märker man i oktober/november att man överskridit sin tidigare prognos är det bara att skicka in en ny ansökan.

Sen håller jag det för osannolikt att du faktiskt betalar 33% skatt idag, jag skulle tro att du betalar enligt tabell 33 vilket är en helt annan sak.
Citera
2015-11-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Varför?

Om arbetsgivaren drar 30% i skatt är det alldeles för mycket pengar.

Jobbar man Juni - Augusti (3 månader) och tjänar 25.000 i månaden dessa månader så ska man betala ca 10% i skatt (ca 8200 kr) - inte 30% (22500kr)

Jag syftar givetvis på KOMBINATIONEN, då kommer du antagligen att visst skatta 30% på dina "sista intjänade kronor". Du får ju inte två jobbskatteavdrag/grundavdrag bara frö att du har två arbetsgivare eller varierande inkomst under året. Det är ju precis dessa som Skattetabellerna "tar höjd" för.
Citera
2015-11-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Jag syftar givetvis på KOMBINATIONEN, då kommer du antagligen att visst skatta 30% på dina "sista intjänade kronor". Du får ju inte två jobbskatteavdrag/grundavdrag bara frö att du har två arbetsgivare eller varierande inkomst under året. Det är ju precis dessa som Skattetabellerna "tar höjd" för.
Har man flera arbetsgivare bör man definitivt be dem om utökade skatteavdrag för att slippa kvarskatt, alternativt begära jämkning hos Skatteverket. Skattetabellerna tar nämligen inte alls höjd för varierande inkomst, flera arbetsgivare mm, utan bygger på att man har samma inkomst varje månad hela året. Det är bara då det stämmer med grundavdrag, jobbskatteavdrag och skattesats.

Hur mycket man får skatta på sina "sista intjänade kronor" (sk marginalskatt) beror dock på hur stor den ordinarie lönen är. Håller man sig under brytgränsen för statlig skatt är den typiskt 33%, går man över gränsen stiger den snabbt och 50% når man rätt fort.
Citera
2015-11-29, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur mycket tjänar du och hur mycket drar de i skatt?

För att komma upp i 34-35% inkomstskatt så behöver du tjäna runt 50.000 i månaden.

Något säger mig att de drar skatt enligt skattetabell 34 men det betyder inte att de drar 34% skatt - bara att kommunalskatten ligger på 34%.

Det är 34 dubbel! 34% i skatt och enligt skattetabell 34. Jag tjänar mellan 20-30k/m beroende på hur hårt jag beordras ut i strid med verkligheten. Betalar enbart kommunalskatt men den slutgiltiga procentsatsen landar ju där?!

Antingen en "fet" skatteåterbäring eller ett nytt fördömande av socialdemokratiskt styrda kommuner.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in