Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-22, 12:50
  #1
Medlem
Pinkuss avatar
Skall eventuellt åka till Japan för att göra ett jobb i två dagar. Lönen betals att mitt eget svenska företag. Behöver jag söka något särskillt visa för detta? Har varit där förr och arbetat på en mässa och åkte utan visa.
Citera
2015-11-22, 18:32
  #2
Medlem
bjornebarns avatar
Visumfrihet gäller endast för icke-betalda aktiviteter som dock kan innefatta affärsverksamhet (tex konferenser, kontakter med affärspartners etc), men eftersom du säger att du skall få betalt för din verksamhet där så behöver du visum och jag tror att det är det vanliga kort-tids-visumet på upp till 90 dagar du skall ha (alltså det som är standard för sådana som inte gynnas av visumfriheten med Japan för att de har fel nationalitet). Det beror dock lite på vilken typ av arbete, tex är det ett speciellt visum om man är där i juridiska syften för en pågående rättegång. Bäst är att du kontaktar Japanska ambassaden - återkom gärna till tråden med deras svar.
Citera
2015-11-22, 19:17
  #3
Medlem
Buffedbygods avatar
Vad är det för typ av jobb? Skall du på besöka en konferens eller gå på möten, då funkar det. Skall du utföra något faktiskt arbete, t.ex. stå i ett bås på konferensen så behöver du jobbvisum.

Inte hundra på detta, men 99% säker. Men slå en pling till Stockholms ambassad imorgon bara så får du svart på vitt.
Citera
2015-11-22, 19:28
  #4
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Vad är det för typ av jobb? Skall du på besöka en konferens eller gå på möten, då funkar det. Skall du utföra något faktiskt arbete, t.ex. stå i ett bås på konferensen så behöver du jobbvisum.

Inte hundra på detta, men 99% säker. Men slå en pling till Stockholms ambassad imorgon bara så får du svart på vitt.

Njae, arbetsvisum är för längre vistelser och då kräves det att man har ett företag eller arbetsgivare som bjuder in en till Japan och står som sponsor. Sådana som är baserade utanför Japan men tillfälligt åker dit på betalda uppdrag, tex journalister, skall ansöka ett vanligt korttids-visum, samma som tex turister också skall. Det finns dock några undantag beroende på typ av arbete.
Citera
2015-11-23, 01:40
  #5
Medlem
Pinkuss avatar
I det här fallet gäller det ett fotouppdrag. Ej journalistiskt. Åka dit ett par dagar, fotografera kontor och produkter och åka därifrån. Lön betalas från tredje part i annat land.
Citera
2015-11-24, 05:05
  #6
Medlem
Inga problem. Jag hade en borjan till en forklaring till varfor, men dessvarre var den inte helt logisk.
Hur som helst, inga problem.
Citera
2015-11-24, 10:06
  #7
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
Inga problem. Jag hade en borjan till en forklaring till varfor, men dessvarre var den inte helt logisk.
Hur som helst, inga problem.

Jag skulle inte vara så säker, eftersom det är väldigt explicit och tydligt att visumfriheten inte gäller för betalda aktiviteter. Att det sedan kanske fungerar i praktiken är ju dock en annan sak, det gör det säkerligen så länge man inte är från något annat asiatiskt land så att de tror att det finns en risk att man kommer att stanna olagligt.
Citera
2015-12-11, 16:37
  #8
Medlem
Pinkuss avatar
Talade med ambassaden. Inga problem. Vi fyllde i "Business" som anledning till besök på våra immigration cards. De frågade i tullen vad vi hade i väskan. Kamera, inga problem. Finns tydligen avtal med Japan och de flesta utvecklade länder att inget visum behövs.
Citera
2015-12-11, 18:28
  #9
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Talade med ambassaden. Inga problem. Vi fyllde i "Business" som anledning till besök på våra immigration cards. De frågade i tullen vad vi hade i väskan. Kamera, inga problem. Finns tydligen avtal med Japan och de flesta utvecklade länder att inget visum behövs.

Tack för att du återkom med hur det gick. Jag antar att du var tydligt med att det rörde sig om mer än bara en affärsresa och att du skulle utföra avlönat arbete? I så fall trodde jag fel, men bra att veta
Citera
2015-12-12, 09:53
  #10
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Tack för att du återkom med hur det gick. Jag antar att du var tydligt med att det rörde sig om mer än bara en affärsresa och att du skulle utföra avlönat arbete? I så fall trodde jag fel, men bra att veta

Ja, med avlönat arbete menar de avlönat från Japanskt företag. Självklart så har ju de utlänningar som åker dig på mässor, möten etc lön från något håll. Det är ju inget man gör gratis...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2651991

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback