Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-22, 16:23
  #13
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde1985
Givetvis var han inte rasist. Detta är pinsamt.

Vad då givetvis? Förklara gärna.
Citera
2021-10-29, 03:35
  #14
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
World Fantasy Awards trofé var tidigare en staty av H. P. Lovecraft (1890–1937), som är den näst mest sålda fantasiförfattaren efter Edgar Allan Poe. Nu skall trofén bytas ut eftersom Lovecraft var en rasist. Han skriver i sina noveller på roliga och minst sagt excentriska sätt om olika rasifierade grupper:



(Översättningarna av mig.)

http://www.theguardian.com/books/201...as-prize-image

Själv tycker jag att utbytet är helt orimligt då böckerna är skrivna vid en tid då rasism var rumsrent, och det känns sovjetiskt att börja tränga undan författare som var rasister på 1930-talet och innan. Det är också synd om man kan inte skriva rasistiskt i skönlitteratur, för till exempel de här citaten är roliga och även fascinerande.


Jag vet att jag är sent ute men kan du eller någon posta original skriften.
Detta var ju bara så fasansfullt roligt och jag skrattade rakt ut när jag
läste dina översättningar.
Citera
2021-10-30, 01:32
  #15
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Jag vet att jag är sent ute men kan du eller någon posta original skriften.
Detta var ju bara så fasansfullt roligt och jag skrattade rakt ut när jag
läste dina översättningar.

Jag håller med, han skriver på ett otroligt roligt sätt då han skriver rasistiskt och texterna får också mig att skratta. Väldigt begåvad människa! Det första citatet är från ett brev:

Citat:
The organic things – Italo-Semitico-Mongoloid – inhabiting that awful cesspool could not by any stretch of the imagination be call’d human. They were monstrous and nebulous adumbrations of the pithecanthropoid and amoebal; vaguely moulded from some stinking viscous slime of earth’s corruption, and slithering and oozing in and on the filthy streets or in and out of windows and doorways in a fashion suggestive of nothing but infesting worms or deep-sea unnamabilities. They – or the degenerate gelatinous fermentation of which they were composed – seem’d to ooze, seep and trickle thro’ the gaping cracks in the horrible houses . . and I thought of some avenue of Cyclopean and unwholesome vats, crammed to the vomiting-point with gangrenous vileness, and about to burst and inundate the world in one leprous cataclysm of semi-fluid rottenness.

From that nightmare of perverse infection I could not carry away the memory of any living face. The individually grotesque was lost in the collectively devastating; which left on the eye only the broad, phantasmal lineaments of the morbid mould of disintegration and decay . . a yellow and leering mask with sour, sticky, acid ichors oozing at eyes, ears, nose and mouth, and abnormally bubbling from monstrous and unbelievable sores at every point . . .

H. P. Lovecraft describes Manhattan’s Lower East Side in a letter to Frank Belknap Long, cited in H. P. Lovecraft : Against The World, Against Life by Michel Houellebecq (1991, 2005)

http://hootingyard.org/archives/11644/comment-page-1

Det andra citatet är från novellen “Herbert West—Reanimator” (1922).

Citat:
The negro had been knocked out, and a moment’s examination shewed us that he would permanently remain so. He was a loathsome, gorilla-like thing, with abnormally long arms which I could not help calling fore legs, and a face that conjured up thoughts of unspeakable Congo secrets and tom-tom poundings under an eerie moon. The body must have looked even worse in life—but the world holds many ugly things.

https://areomagazine.com/2019/03/05/...ly-xenophobia/
Citera
2021-12-08, 13:19
  #16
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Jag håller med, han skriver på ett otroligt roligt sätt då han skriver rasistiskt och texterna får också mig att skratta. Väldigt begåvad människa! Det första citatet är från ett brev:



http://hootingyard.org/archives/11644/comment-page-1

Det andra citatet är från novellen “Herbert West—Reanimator” (1922).



https://areomagazine.com/2019/03/05/...ly-xenophobia/

Stort tack! Det här är verkligen fantastisk och rolig läsning
Jag skrattar rakt ut!

Jag föreställer mig svenska filmatiseringar på svt med en skön berättarröst
som kör: "Negern var utslagen" osv.

Snälla nån få det att hända och producera dessa filmer/serier
__________________
Senast redigerad av gotet 2021-12-08 kl. 13:23.
Citera
2021-12-08, 13:33
  #17
Medlem
lemmy124s avatar
Lovecraft bodde i slummen när han var bosatt i New York. Fick se den sämsta sidan av italienare och svarta. Fick inbrott flera gånger. Började därför skriva rätt rasistiska brev till folk. Men ska ändrat åsikt eller iaf lugnat ner sig slutet av livet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback