Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-21, 22:34
  #1
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Jag tänkte spela in några låtar som är inspirerade av 60-tals-musik. Jag vet hur soundet ska låta, med instrument som synt och tamburiner. Men hur ska jag gå till väga för att få rösten att låta som 60-tal? Den stilen jag vill åt är acid rock (lyssna på Light My Fire av The Doors om ni inte har gjort det - sån musik vill jag skapa). Jim Morrisons röst på den låten har ett säreget eko och den har en effekt som jag inte kan sätta fingret på. Kan ha med treble-nivån att göra.

Vilka effekter bör användas för att rösten ska låta som 60-talets acid rock?
Citera
2015-11-22, 04:15
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Gerry Roslie brukade hacka med en ishacka i stärkarna för att rösten skulle låta" som ett kraschat tåg ".
Citera
2015-11-22, 04:18
  #3
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Gerry Roslie brukade hacka med en ishacka i stärkarna för att rösten skulle låta" som ett kraschat tåg ".
Ingen dålig idé, även om det känns onödigt att förstöra relativt kostsamt material. Kan också göra som Lennon, och koppla mikrofonen genom en synthögtalare.
Citera
2015-11-22, 04:57
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Här har du en lång artikel ur tidningen SoundOnSound om hur The Doors spelade in sin musik. Bruce Botnik som spelade in bandet säger bl a följande:

"Then I had a really nice EMT plate that I used for Jim's vocals, because we recorded our echo live on him. How many singers would do that today? None. Nobody has the courage to make that kind of commitment. Back then, however, everybody did it — I don't know of a studio that didn't record the echo live. In those days people didn't think as much about these things that get in the way of performing."

Länk till artikeln. http://www.soundonsound.com/sos/dec0...ssictracks.htm
Citera
2015-11-22, 05:07
  #5
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Här har du en lång artikel ur tidningen SoundOnSound om hur The Doors spelade in sin musik. Bruce Botnik som spelade in bandet säger bl a följande:

"Then I had a really nice EMT plate that I used for Jim's vocals, because we recorded our echo live on him. How many singers would do that today? None. Nobody has the courage to make that kind of commitment. Back then, however, everybody did it — I don't know of a studio that didn't record the echo live. In those days people didn't think as much about these things that get in the way of performing."

Länk till artikeln. http://www.soundonsound.com/sos/dec0...ssictracks.htm
Tack så mycket! Kommer bli användbart!
Citera
2015-12-04, 19:48
  #6
Medlem
cateatdogs avatar
Jag använder mig utav izotope vinyl. en gratis-plugg.

Nu vet jag inte om det svarar på din fråga men annars så kör jag genom gitarrförstärkare eller via gammal mick ...+ att jag byggt mig en egen mick.

Men kolla in vinyl om det är mjukvara annars finns en mängd gratis-VST:s med förinställda presents för just din fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback