Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-05-19, 16:30
  #85
Medlem
Trapeds avatar
Har Folkpartiet någonsin varit liberaler eller ens i närheten?
Citera
2016-05-19, 22:28
  #86
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traped
Har Folkpartiet någonsin varit liberaler eller ens i närheten?

Nej.
Citera
2017-02-02, 11:37
  #87
Medlem
Inhalators avatar
Får jag fråga vad "liberal" betyder i Sverige? Jag identifierar mig gärna med "libertarianism" som ses i USA, med grenar av det anarkokapitalistiska hållet som exempelvis objektivismen. Är begreppen på något sätt synonyma?
Citera
2017-02-02, 21:56
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Får jag fråga vad "liberal" betyder i Sverige? Jag identifierar mig gärna med "libertarianism" som ses i USA, med grenar av det anarkokapitalistiska hållet som exempelvis objektivismen. Är begreppen på något sätt synonyma?

Liberal betyder allt ifrån "vänster-socialliberal", som inte ser några alltför stora problem med statens storlek alls (men den sköts fel, det behövs mer regleringar för att lösa det!), till batongliberaler som vill fortsätta förbjuda knark och bordeller, till socialliberaler som vurmar för en något mindre välfärdsstat med statliga regleringar, till de som kallas nyliberaler av vänstern och som gillar att göra vissa avregleringar i vissa branscher, till några ytterst få klassiska liberaler som förespråkar att staten endast sysslar med polis, rättsväsende och försvar. Vanligtvis betyder det socialliberal och batongliberal.

Libertarianism är född ur den klassiska liberalismen. Idag så finns det två sorters libertarianer - de som förespråkar en minimal stat (klassiska liberaler / minarkister / minkar) och de som förespråkar ett polycentriskt rättssystem (anarkokapitalister / ankor). Båda är alltså libertarianer, men vi har olika synsätt på om staten är viktig för att få fram ett system där folk kan få rättvisa.

Objektivism är en speciell filosofi som Ayn Rand skapat. Politiskt så förespråkar hon en minimal stat, och är således en klassisk liberal. Hon skrev en rätt hård text om oss ankor där hon sade att det vi förespråkar skulle leda till totalt kaos och elände, så hon är långt ifrån anarkokapitalist. Men, det finns många objektivister som menar att hennes principer leder till anarkokapitalism.
Citera
2017-02-02, 22:01
  #89
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Objektivism är en speciell filosofi som Ayn Rand skapat. Politiskt så förespråkar hon en minimal stat, och är således en klassisk liberal. Hon skrev en rätt hård text om oss ankor där hon sade att det vi förespråkar skulle leda till totalt kaos och elände, så hon är långt ifrån anarkokapitalist. Men, det finns många objektivister som menar att hennes principer leder till anarkokapitalism.

Tusen tack för ditt uppklarnande i saken! Svenska liberalerna har alltså väldigt lite med den typen av liberalism som jag tycker om, libertarianismen att göra.

Kan du peka mig i rätt riktning vad gäller Rands kritik av anarkokapitalismen?
Citera
2017-02-02, 22:26
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Tusen tack för ditt uppklarnande i saken! Svenska liberalerna har alltså väldigt lite med den typen av liberalism som jag tycker om, libertarianismen att göra.

Kan du peka mig i rätt riktning vad gäller Rands kritik av anarkokapitalismen?

Np! Ja, tyvärr så är de flesta svenska liberaler sossar. Men (Klassiskt) Liberala partiet är rätt bra.

Hennes argument finns i artikeln The Nature of Government.

För en kritik av hennes perspektiv, kolla in Objectivism and the state och Police, Courts, and Laws -- On the Market.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback