Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-21, 00:53
  #1
Medlem
Hej hopp.

Jag är en tjej på 24 år som är cirka 170 cm lång och väger... typ 104kg. Blir HELT paff när insikten sköljer över mig. Hatar att känna mig osmidig, stor, noll kondis, etc. Har alltid varit "kraftig" så det är inget som har kommit pang bom utan snarare en gradvis stegring under väldigt lång tid. I våras drabbades jag av ganska jobbig ångest och under sommaren och tidig höst gick jag från cirka 85kg i maj till ja, plus 20kg. Ursäkta, vad fan hände, känner jag. Det jag märkte först var att jag inte fick på mig mina kläder efter att sommarsäsongen gjort sitt. Vägde mig och fick hjärtsnörp.

Nu är jag helt enkelt trött på detta och behöver rejäl jävla hjälp. Har bestämt mig 100 gånger förut och det går ju aldrig. Har svårt att gå ner i vikt och tycker om mat, har ett förjävligt sötsug och dålig disciplin.

1. Vilken träning är bäst att inleda med? Har noll kondis men vill komma igång.
2. Vilken typ av mat/diet är bra för att gå ner i vikt? Äter icke kött men fisk/skaldjur.
3. Är inte sugen på att gå runt och vara hungrig men har kollat på LCHF, och eventuellt 16:8 fasta, är det någon som har några tips och erfarenheter kring dessa?
4. Vad är rimligt att gå ner på ett år? Tänker ändå att detta är långsiktigt, vill liksom inte gå ner 5 kg på en månad för nån tillställning, detta ska bli en ny livsstil.

Övriga tips mottages tacksamt!


(Mitt första inlägg här på Fb, var snela)
Citera
2015-11-21, 01:06
  #2
Medlem
WSEs avatar
Fastning är verkligen det bästa sättet att gå ner i vikt. Okunniga personer kommer säga att det är farligt och ineffektivt, men lita på mig, dom har fel.

Man måste dock vänja kroppen om man är ovan. Är du van att äta mycket kommer du må illa i början, men det är inte alls svårt om man har vant sig. En ätardag i veckan till att börja med. Får du ont i magen beror det det på att tarmarna inte går som vanligt. Köp lite laxermedel så ordnar det sig
Citera
2015-11-21, 01:22
  #3
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkidiotwalk
Hej hopp.

Jag är en tjej på 24 år som är cirka 170 cm lång och väger... typ 104kg. Blir HELT paff när insikten sköljer över mig. Hatar att känna mig osmidig, stor, noll kondis, etc. Har alltid varit "kraftig" så det är inget som har kommit pang bom utan snarare en gradvis stegring under väldigt lång tid. I våras drabbades jag av ganska jobbig ångest och under sommaren och tidig höst gick jag från cirka 85kg i maj till ja, plus 20kg. Ursäkta, vad fan hände, känner jag. Det jag märkte först var att jag inte fick på mig mina kläder efter att sommarsäsongen gjort sitt. Vägde mig och fick hjärtsnörp.

Nu är jag helt enkelt trött på detta och behöver rejäl jävla hjälp. Har bestämt mig 100 gånger förut och det går ju aldrig. Har svårt att gå ner i vikt och tycker om mat, har ett förjävligt sötsug och dålig disciplin.

1. Vilken träning är bäst att inleda med? Har noll kondis men vill komma igång.
2. Vilken typ av mat/diet är bra för att gå ner i vikt? Äter icke kött men fisk/skaldjur.
3. Är inte sugen på att gå runt och vara hungrig men har kollat på LCHF, och eventuellt 16:8 fasta, är det någon som har några tips och erfarenheter kring dessa?
4. Vad är rimligt att gå ner på ett år? Tänker ändå att detta är långsiktigt, vill liksom inte gå ner 5 kg på en månad för nån tillställning, detta ska bli en ny livsstil.

Övriga tips mottages tacksamt!


(Mitt första inlägg här på Fb, var snela)

1. Promenader, simning, styrketräning, spinning, allt beroende på din ambitionsnivå och erfarenhet. Du ska inte börja med träning som belastar lederna hårt, till exempel löpning.
2/3. Den bästa dieten du kan ge dig in på är att äta sunt. Det är ett tråkigt svar men i längden är det vad som funkar bäst. Räkna ut ditt basala kaloribehov, lägg på aktivitetsnivå och sedan skär du ner det med runt 500 kcal om dagen.
Problemet med dieter och olika kurer är att förr eller senare måste du avsluta dom och då faller du tillbaka i gamla vanor igen. Det är därför bantarmänniskor går upp och ner i vikt så mycket. Lär dig äta bra och i rimliga mängder - inget är förbjudet men du måste lära dig vilka mängder som är OK. Vilken typ av mat och föda som är bra tror jag inte du behöver hjälp med, självklart är grönsaker bättre än godis och sött till exempel.
Skär ner lite på kolhydraterna och ersätt dom med grönt på tallriken. Många har en tendens att överäta dom primära kolhydratkällorna.
4. Rimligt på ett år beror på många faktorer. Ligger du på 500 kcal underskott varje dag i ett år motsvarar det 26 kg. Det är dock inget bra mål i sig, eftersom du inte kommer att kunna vara strikt. Du ska ju leva också. Men 10-15 kg på ett år är ingen omöjlighet.

EDIT: fasta är ingen bra idé, varför förklaras ovanför. Du ska inte gå en kur utan du ska skaffa en kosthållning du kan hålla i 60 år tills du läggs i graven.
Citera
2015-11-21, 01:30
  #4
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
EDIT: fasta är ingen bra idé, varför förklaras ovanför. Du ska inte gå en kur utan du ska skaffa en kosthållning du kan hålla i 60 år tills du läggs i graven.

Fråga Jesus och Gandhi. 2-3 månader så är du smärt
Citera
2015-11-21, 01:37
  #5
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Fråga Jesus och Gandhi. 2-3 månader så är du smärt

Sen börjar du äta som innan eftersom du inte har lärt dig en god kosthållning och är tillbaka på plus/minus noll. Du kan även ge ett bra svar på hur träning ska bedrivas och ge resultat under fasta.

2-3 månader på fasta låter dessutom som ett alldeles ypperligt sätt att dra på sig diverse bristsjukdomar, försvaga immunsystemet och bli en allmänt odräglig människa.

Stora viktproblem kräver livsstilsförändringar, inte quick fixes.
Citera
2015-11-21, 01:44
  #6
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Sen börjar du äta som innan eftersom du inte har lärt dig en god kosthållning och är tillbaka på plus/minus noll. Du kan även ge ett bra svar på hur träning ska bedrivas och ge resultat under fasta.

2-3 månader på fasta låter dessutom som ett alldeles ypperligt sätt att dra på sig diverse bristsjukdomar, försvaga immunsystemet och bli en allmänt odräglig människa.

Stora viktproblem kräver livsstilsförändringar, inte quick fixes.

Nix, jag har gjort det och det funkar utmärkt. Jag är väl medveten om att personer som köpt all skräckpropaganda om kostcirkeln skiter på sig om någon avviker. Det är upp till fröken.
Citera
2015-11-21, 01:50
  #7
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Nix, jag har gjort det och det funkar utmärkt. Jag är väl medveten om att personer som köpt all skräckpropaganda om kostcirkeln skiter på sig om någon avviker. Det är upp till fröken.

Anekdotiskt och intetsägande. Människokroppen mår bra av en sund och balanserad kost, det är optimalt för vår fysiologi. Kroppen behöver näring och energi för att kunna fungera på ett vettigt sätt och det finns ingen anledning att hetsa för att klara det på 2-3 månader när man lika gärna kan göra det hållbart och sunt på 6+ månader. Jag tror att Walkidiotwalk är såpass vettig att hon själv inser vad som är bäst för henne.

Gällande kostcirkeln så får du gärna lägga märke till att jag inte propagerat för vare sig den eller matpyramiden (vilket jag antar är det du egentligen menar). Matpyramiden är i sin traditionella utformning på tok för tung i kolhydrater.
Citera
2015-11-21, 10:01
  #8
Medlem
Hej och tack för alla tips.
Är lite kluven inför det där med fasta men när man kommit in i det (dvs nyttigt ätande) efter ett tag kanske det är värt att prova iallafall.

Har ont i leder och blir svullen lätt så löpning är nog ingen bra idé i början, det håller jag med om. Simning då kanske? Känns vettigt.

Tips på maträtter som är nyttiga men mättar? Och tips på "snacks" som är nyttiga? Jag är en otrolig sucker för socker så detta kommer bli en svår utmaning.... Är så jävla less på att vara överviktig, har noll självförtroende över min kropp.
Citera
2015-11-21, 10:59
  #9
Medlem
Saiceres avatar
SingMeToSleep har redan skrivit riktigt bra förslag. Jag vill bara fylla på lite.

Jag har själv gått ner ganska mycket vikt och testat en del olika metoder. Det viktigaste för dig nu är att du får upp nyttiga rutiner. Det är skitsvårt i början, men när det blir rutin så känns det istället svårt att "göra fel" så att säga. Beroende på vad din startpunkt är så kan man gå ner olika mycket per år. Rör du dig inte alls, och börjar motionera så ökar ditt basala energibehov och kilona trillar av i början. (Sen saktar det ner lite). Om du redan har en bra nivå av rörelse så går det lite långsammare.

Om du inte motionerar alls nu så börja promenera varje dag. Behöver inte vara superlångt eller snabbt, men få in rutinen att göra det varje dag. Missar du en dag är det ingen fara men målet ska vara var dag.
Simmning är en toppengrej. Samma sak där, få in en rutin att du simmar ett par gånger varje vecka. När det väl sitter kan du börja fundera på om du känner för att lära dig crawla och så vidare. Som sagt, skaffa rutinen först.

Upprepar igen vad SingMeToSleep skrev att kör inte på någon namngiven diet utan ät sunt. Om du är sugen på att läsa mer om det kan jag rekommendera boken Diet Cults av Matt Fitzgerald.

Jag är sockerknarkare utan mycket till självdisciplin. Finns det godis hemma så har jag en hand i påsen hela tiden. För mig fungerade det jättebra att köra cold turkey. Dvs, sluta helt med godis och kakor. Jag började det som en 100 dagars utmaning med sambon. Efter två veckor var sötsuget borta. När godisdagen efter 100 dagar kom så åt jag allt jag hade saknat, mådde skitilla och beslöt direkt att köra 100 dagar igen. Kört så i över ett år nu. Fungerar prima.

Fasta är inget jag rekommenderar i början. Korttidsfasta är en kanongrej för vissa. Jag kör en fastedag i veckan för tillfället men det är inte bara för viktnedgångens skull. Det kräver en del viljestyrka och man ska göra det av rätt anledningar. Vill du lära dig mer om korttidsfasta rekommenderar jag denna podcasten: https://www.youtube.com/watch?v=6ydKS8CWiEk

Nyttiga snacks:
Bär! Blåbär, hallon och lite banan med grädde. mmm.

Frukt är bra snacks eftersom dom innehåller så många näringsämnen. Det är dock inget man ska överdriva intaget av eftersom de flesta frukter är ganska kolhydratstäta.

Nötter av alla de slag. En näve lätt saltade cashews brukar sitta fint med min eftermiddags kvarg.
Citera
2015-11-26, 23:10
  #10
Medlem
Applequeen-mss avatar
Skrivit pm till dig, hjälper dig gärna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback