Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-20, 17:44
 
Medlem
Silentminds avatar
Tja! När jag var yngre ritade jag rätt mycket, mest bara på vanligt kopieringspapper med vanliga pennor ifrån skolan. Jag vill ta upp det här lite igen och har hållit på mycket med målningar och abstrakta, konstiga saker för att få utlopp för min kreativitet men jag vill gärna lära mig "läran" bakom ljussättning, skuggor, formgivning, perspektiv osv.

Har ni några bra rekommendationer på kanske någon youtube-kanal eller bok/bokserie? Jag köpte för många år sedan "How to draw Star Wars" och den hjälpte mig jättemycket men den var rätt begränsad.

Tack
2015-11-20, 19:35
 
Medlem
Guffel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Tja! När jag var yngre ritade jag rätt mycket, mest bara på vanligt kopieringspapper med vanliga pennor ifrån skolan. Jag vill ta upp det här lite igen och har hållit på mycket med målningar och abstrakta, konstiga saker för att få utlopp för min kreativitet men jag vill gärna lära mig "läran" bakom ljussättning, skuggor, formgivning, perspektiv osv.

Har ni några bra rekommendationer på kanske någon youtube-kanal eller bok/bokserie? Jag köpte för många år sedan "How to draw Star Wars" och den hjälpte mig jättemycket men den var rätt begränsad.

Tack

Loomis pdfer, har ett par år på nacken men teorierna borde fortfarande vara akuella. http://www.alexhays.com/loomis/

Youtube Scott Robertsson har väl ett mer design/koncept fokus snarare än konst men rekomenderas även om han inte är så aktiv.
https://m.youtube.com/#/user/scottrobertsondesign
2015-11-20, 20:43
 
Medlem
bezmenovs avatar
Håller för närvarande på att arbeta mig igenom "Drawing from the right side of the brain", kan varmt rekommendera den, handlar om att man inte ska använda vänster hjärnhalva när man ritar utan istället den högra. Man lär sig se delarna, avstånden, ljus/skugga, helhet osv.
2015-11-20, 23:58
 
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezmenov
Håller för närvarande på att arbeta mig igenom "Drawing from the right side of the brain", kan varmt rekommendera den, handlar om att man inte ska använda vänster hjärnhalva när man ritar utan istället den högra. Man lär sig se delarna, avstånden, ljus/skugga, helhet osv.

Intressant, kanske får ge det en chans. Vänster hjärnhalva är rätt präglat dominant hos mig, och jag har alltid varit vansinnigt usel på att rita, på sin höjd kan jag göra streckgubbar. Några halvhjärtade försök att förbättra mina färdigheter har varit lönlösa. Alla får det att verka så enkelt: "Grundläggande figurer! Cirklar och rektanglar!". Bah, bullshit, blir katastrof ändå .
2015-11-21, 01:09
 
Medlem
bezmenovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Intressant, kanske får ge det en chans. Vänster hjärnhalva är rätt präglat dominant hos mig, och jag har alltid varit vansinnigt usel på att rita, på sin höjd kan jag göra streckgubbar. Några halvhjärtade försök att förbättra mina färdigheter har varit lönlösa. Alla får det att verka så enkelt: "Grundläggande figurer! Cirklar och rektanglar!". Bah, bullshit, blir katastrof ändå .
Blev väldigt glad när jag stötte på boken då den inte lär en att rita ett landskap eller ett porträtt eller en bil osvosvosv utan den lär ut hur man ser hur saker egentligen ser ut, ungefär. Och när man då vet hur saker och ting ser ut, hur rymd och fogar och avstånd osvosv förhåller sig så vet man också hur man ska rita det, mer eller mindre (böh har inte hållt på på länge, ska se detta som en möjlighet att sätta igång igen)

Vänster hjärnhalva är logisk och mycket "en sak i taget", vill klassifiera och ordna osv. Högern är mer.."chill".. intuitiv, subjektiv, ser helhet och bara "är" helt enkelt.

sök på "drawing from the right side of the brain before and after" så får man se bilder på folks framsteg efter 20timmar tror jag.

Skulle vilja skriva mer då boken verkligen gjorde intryck på mig utöver själva ritandet, mycket kring hjärnhalvorna och hur de beter sig samt hur galet det är att inte alla lär sig rita i skolan(har med kreativitet att göra bl.a. och är mycket överförbart inom andra mentala områden) avslutar med:

Alla människor kan lära sig rita bra!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback