Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-20, 06:40
  #1
Medlem
NickSonnys avatar
Satt och filosoferade över jihadistmuhammedanernas vilja att begå massmord på oskyldiga när jag kom på att det borde vara rätt lätt att dumpa gift eller dylikt i Mälaren och andra vattentäkter.
Med tanke på att Daesh-svinen redan verkar ha försökt det i annat land (http://www.theguardian.com/world/201...ison-reservoir), hur pass bra skydd har vi i Sverige mot sådana attentat?
Citera
2015-11-20, 07:03
  #2
Medlem
Jogens avatar
Bra fråga! Vattentäkter har ju alltid varit ett bra, tidigt, mål för fienden.

Det enda jag vet är att i den medelstora staden i södra Sverige där jag bor, som då är en gammal regementsstad, så har man åtminstone kvar en mindre, militär, närvaro precis i närheten av stadens nuvarande vattenreservoar.
Citera
2015-11-20, 07:35
  #3
Medlem
Skulle inte tro att det finns något nämvärt skydd för vattentäkterna, har aldrig sett något mer än de där skyltarna där man uppmanas att ringa ett telnr om något händer.
Citera
2015-11-20, 09:14
  #4
Medlem
Jogens avatar
edit

jag raderar, så att eventuella terrorister inte får för sig att följa mina, i praktiken, råd här
__________________
Senast redigerad av Jogen 2015-11-20 kl. 09:25.
Citera
2015-11-20, 12:27
  #5
Medlem
Turrluffs avatar
Vi har starka säkerhetssystem i merparten av landet som upptäcker gift och sjukdomar i dricksvattnet. Låter som ett väldigt dyrt, ineffektivt och riskabelt projekt att förstöra svenskt dricksvatten. Dessutom finns det gott om vatten i Sverige så folk blir inte utan vatten länge.

Att attackera vatten funkar i länder där de saknar infrastruktur för att få fram annat, rent vatten till invånarna och inte klarar av att snabbt återställa vattnet. Om det hade varit fullt krig i Sverige kanske det hade fungerat.
Citera
2015-11-20, 13:35
  #6
Medlem
Råkar bo nära sveriges största vattentäkt och det finns inget skydd alls
Citera
2015-11-20, 14:08
  #7
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Råkar bo nära sveriges största vattentäkt och det finns inget skydd alls
Tvivlar jag på. Det brukar finnas ett flertal sensorer, ända från sjön fram till din kran.
Citera
2015-11-21, 10:53
  #8
Medlem
Allt är väl möjligt antar jag. Du KAN störa samhället genom att ge dig på dricksvattnet.

Men vill du störa samhället finns det bra mycket effektivare sätt. Fälla en kraftledningsstolpe på vägen ut från Forsmark exempelvis.

Och vill du döda folk så är ett köpcentrum ett bättre mål än en vattentäkt.


Det finns skydd runt vår vattenförsörjning. Ett skydd som anses adekvat i förhållande till hotbilden. Det är inte så att man inte har tänkt tanken att det kan hända.

Det finns stängsel, lås och ABAB-vakter. Det finns detektorer som upptäcker eventuella föroreningar i vattnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback