Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-20, 00:50
  #1
Medlem
Jag har ett svagt minne av att jag någon gång i mitten av 90-talet använde någon form av munskölj som man tydligen såvitt jag minns skulle ha i munnen i flera minuter, och detta påstods tydligen fungera lika bra som tandborstning.
Men jag tycker att det här låter väldigt underligt, eftersom jag har svårt att tänka mig att någon form av munskölj skulle kunna ersätta själva den fysiska borstningen.
Jag kanske helt enkelt minns fel, och har ett felaktigt minne av de första gångerna som jag testade munskölj?
Jag kanske bara tyckte att det tog "lång tid" att använda den, och så började jag till slut tolka "lång tid" som "flera minuter" och skapade ett falskt minne?

Vad anser ni om den här saken?
Citera
2015-11-20, 01:01
  #2
Medlem
Det finns något som heter Corsodyl på apoteket. Det används när man inte kan borsta tänderna på grund av infektion, operation eller omfattande ingrepp i munnen hos tandläkaren. Funkar på så sätt att det tar bort alla beläggningar och dödar bakterier samtidigt som det ger ett skydd mot karies. Fungerar under en period, men sen vill man så klart borsta för att känna sig fräsch. Ibland tar jag det som en extra boost när jag känner att tänderna varit utsatta för mycket kaffe, godis, cigg och annat, eller när jag slarvat lite med tandborstningen.
Citera
2015-11-20, 01:16
  #3
Medlem
Aha okej, tack för svaret.
Ja jag tycker bestämt att namnet "Corsodyl" låter en aning bekant, det är möjligt att vi testade det av ren nyfikenhet - eller så kanske helt enkelt nån av föräldrarna behövde använda det under en tid.
Citera
2015-11-20, 02:02
  #4
Medlem
Nja tror inte något sånt skölj existerar.
Munskölj är ju mest för andedräktens skull, medan flourskölj är till för att stärka tänderna och minska kariesrisken.
Lite som att diska.. räcker ju inte med att slänga på en skvätt diskmedel på tallriken, den måste "skrubbas" ren för att få bort beläggningen av matrester. Samma med en tandborste. Så fortsätt med tandborstningen två gånger dagligen och ett flourskölj!
Corsodyl dödar bakterier i munnen - även de goda bakterierna, därför inget man ska använda om man inte har infektion i flabben eller tex inför eller efter en operation för att minska risken för infektion.

Mvh
Citera
2015-11-20, 02:06
  #5
Avstängd
DRD4s avatar
Bra fråga det här, har ett minne av att "snart så kommer det" för tio år sedan men inget hände.

Borsta tänderna är ett riktigt slavgöra, antar att elektrisk tandborste är den bästa lösningen.
Citera
2015-11-20, 02:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Bra fråga det här, har ett minne av att "snart så kommer det" för tio år sedan men inget hände.

Borsta tänderna är ett riktigt slavgöra, antar att elektrisk tandborste är den bästa lösningen.

Om du använder eltandborsten korrekt så stämmer det!
Citera
2015-11-20, 03:33
  #7
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns något som heter Corsodyl på apoteket. Det används när man inte kan borsta tänderna på grund av infektion, operation eller omfattande ingrepp i munnen hos tandläkaren. Funkar på så sätt att det tar bort alla beläggningar och dödar bakterier samtidigt som det ger ett skydd mot karies. Fungerar under en period, men sen vill man så klart borsta för att känna sig fräsch. Ibland tar jag det som en extra boost när jag känner att tänderna varit utsatta för mycket kaffe, godis, cigg och annat, eller när jag slarvat lite med tandborstningen.

Corsodyl dödar bara bakterier, men tar inte bort beläggningar. De döda bakterierna i placken finns ju kvar, och kan bilda tandsten. Beläggningarna måste borstas bort.
Citera
2015-11-24, 19:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Bra fråga det här, har ett minne av att "snart så kommer det" för tio år sedan men inget hände.

Borsta tänderna är ett riktigt slavgöra, antar att elektrisk tandborste är den bästa lösningen.
Yeah, jag har alltid tyckt att just tandborstningen känns "segast" av allt som man gör innan man går och lägger sig.
Om jag är riktigt trött så orkar jag inte bry mig, och går och lägger mig "under tiden" och säger till mig själv att jag kan gå upp och borsta tänderna om jag inte kan somna.

De nätterna så ser jag dock givetvis till att borsta tänderna extra noga på morgonen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback