Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-05, 00:00
  #805
Avstängd
Borde han inte kunna stämma media eller hur fungerar det?

12.000 kr låter snålt i detta fallet, hur många tusen kr mer får migranter, som nekas asyl, för att de ska åka hem igen?
Citera
2016-06-25, 16:29
  #806
Medlem
Tidigare i veckan blev Moder Muthanna intervjuad i programmet "Fråga vad du vill" i P3.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4977
Kan direkt konstatera att Moder efter sju månader som asylsökande fortfarande inte talar svenska, trots att han är ung och har tidigare studievana.

Svenska hade dock varit att föredra eftersom intervjuaren Hanna Palm och Moder Muthanna talar ungefär lika dålig Svenska.

Hanna Palm styr in samtalet på polisens agerande och hon säger att det är hennes personliga åsikt att polisen skall be honom om ursäkt (ej Sveriges Radios åsikt). Sen uttrycker hon starkt missnöje med att Moder bara fick 12 000 i skadestånd när han hade begärt en mille.

Vi talar alltså om en person som i sju månaders tid fått kost, logi och svenskastudier bekostade av samhället och som dessutom aspirerar på att få en veterinärutbildning av Sverige.

Han får väl för tusan stämma de medier som har kränkt honom, ej staten. Sen undrar vad det är för lekstuga på vissa redaktioner inne på P3.
__________________
Senast redigerad av Skewie 2016-06-25 kl. 17:10.
Citera
2016-06-26, 03:00
  #807
Medlem
Oops. Jag menade förstås:

Hanna Palm och Moder Muthanna talar ungefär lika dålig engelska.
Citera
2016-06-27, 00:21
  #808
Medlem
kato85s avatar
Svårt att se hur Moder skulle kunna stämma medierna.

Det var ju ett faktum att Polisen gripit honom och att anledningen till detta skulle varit misstanke för förberedelse till terrorbrott (rätta mig om jag har fel)

Detta går så media ut med och hänvisar uppgifterna till Polisen.
Ser inte hur media gjort fel här..

Skulle de ha lanserat en egen utredning för att kolla om det Polisen sade verkligen stämde? Man får ju lita på att Polisen i detta fallet har sitt på det torra.

Är det någon som ska göra en pudel så blir det ju Polisen, media kan ju bara hänvisa till att de blivit informerade av Polisen, information som kommit till av bristande polisiära underrättelser.
Citera
2016-06-27, 09:53
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Svårt att se hur Moder skulle kunna stämma medierna.

Det var ju ett faktum att Polisen gripit honom och att anledningen till detta skulle varit misstanke för förberedelse till terrorbrott (rätta mig om jag har fel)

Detta går så media ut med och hänvisar uppgifterna till Polisen.
Ser inte hur media gjort fel här..

Skulle de ha lanserat en egen utredning för att kolla om det Polisen sade verkligen stämde? Man får ju lita på att Polisen i detta fallet har sitt på det torra.

Är det någon som ska göra en pudel så blir det ju Polisen, media kan ju bara hänvisa till att de blivit informerade av Polisen, information som kommit till av bristande polisiära underrättelser.
Det är mycket ovanligt att medierna lägger ut både namn och omaskade fotografier på misstänkta brottslingar. I detta fall gällde misstankarna inte ens fullbordat brott.

Vad polisen har gått ut med befriar inte medierna fån ansvar. Sista punkten i de pressetiska reglerna:

Citat:
17. Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som återger materialet.

Polisen / Säpo gjorde ju naturligtvis fel som gick ut med namn och foto utan att först ha gjort sökningar bland asylboenden, men det var medierna som såg till att uppgifterna fick spridning och därmed kränkte Moder Mothanna Majid. Helt OK för mig om Moder Mothanna stämmer några tidningar och får en rättvis andel av alla reklamklick som hans rubriker genererade.

Allra längst gick gp.se som travesterade USA efter gripandet av Saddam Hussein och satte rubriken "Ladies and Gentlemen, we got him!".
Citera
2016-06-27, 14:37
  #810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det är mycket ovanligt att medierna lägger ut både namn och omaskade fotografier på misstänkta brottslingar. I detta fall gällde misstankarna inte ens fullbordat brott.

Vad polisen har gått ut med befriar inte medierna fån ansvar. Sista punkten i de pressetiska reglerna:



Polisen / Säpo gjorde ju naturligtvis fel som gick ut med namn och foto utan att först ha gjort sökningar bland asylboenden, men det var medierna som såg till att uppgifterna fick spridning och därmed kränkte Moder Mothanna Majid. Helt OK för mig om Moder Mothanna stämmer några tidningar och får en rättvis andel av alla reklamklick som hans rubriker genererade.

Allra längst gick gp.se som travesterade USA efter gripandet av Saddam Hussein och satte rubriken "Ladies and Gentlemen, we got him!".

Om jag inte minns fel så gick vissa tidningar ut med iaf bild innan polis/säpo hade gjort det.
Citera
2017-01-13, 19:26
  #811
Medlem
Cannabisministerns avatar
Nu kan vi alla vara glada.

Citat:
Moder Mothanna Magid får uppehållstillstånd i Sverige

I november 2015 greps flyktingen Moder Mothanna Magid misstänkt för förberedelse till terrorbrott. Nu berättar han att hanfått uppehållstillstånd i Sverige.

– Jag är precis så glad som jag kan. Nu börjar mitt liv, precis som för alla andra, säger han till SVT Nyheter Västerbotten.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...tand-i-sverige
Citera
2017-01-14, 01:27
  #812
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Nu kan vi alla vara glada.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...tand-i-sverige
Bara 3 års TUT. Undra vilka kriterier som gäller för att han ska få PUT efter dessa 3 år.

Varför skrivs hans namn så olika? Här blir han Mutar Muthanna Majid och på SVT är han Moder Mothana Magid. För mig är han Mother Montana My God!
Citera
2017-01-20, 18:23
  #813
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Bara 3 års TUT. Undra vilka kriterier som gäller för att han ska få PUT efter dessa 3 år.

Varför skrivs hans namn så olika? Här blir han Mutar Muthanna Majid och på SVT är han Moder Mothana Magid. För mig är han Mother Montana My God!
Därför att arabiska namn kan transkriberas till latinska alfabetet (dvs vårt) på olika sätt.

Det är därför som dessa individer skiter fullständigt i om man tapetserar internet med deras namn, av samma anledning som du skulle skita i om någon tapetserade internet med ditt namn skrivet på arabiska.
Citera
2017-07-05, 13:30
  #814
Medlem
Har ni sett hans dokumentär?
Citera
2017-07-05, 15:11
  #815
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Har ni sett hans dokumentär?
Du menar dokumentären Moderland på UR? Ja den var rätt bra och man fick ett vidare perspektiv på vad som hände när MMM blev en misstänkt terrorist. Jag visste inte något om kortet tillkomst och hur det fick spridning t.ex.

Hoppas allt löser sig för honom i framtiden han verkar vara en väldigt ödmjuk och hårt arbetande kille.
Citera
2017-07-05, 17:20
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Du menar dokumentären Moderland på UR? Ja den var rätt bra och man fick ett vidare perspektiv på vad som hände när MMM blev en misstänkt terrorist. Jag visste inte något om kortet tillkomst och hur det fick spridning t.ex.

Hoppas allt löser sig för honom i framtiden han verkar vara en väldigt ödmjuk och hårt arbetande kille.


Hårt arbetande vet jag inte, han fick ju inte jobba utan praktiserade med att bränna currysås på en pizzeria hehe. Men jo absolut den var bra, men jag har en stor fråga....


Varför går MM i kyrkan och varför anspelar UR flera gånger på kristendomen i dokumentären när MM är muslim??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback