Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-19, 23:53
  #1
Medlem
tarmskvallers avatar
Han är i 25års åldern, Irakier, medlem i IS, han kom via Tyskland och har vart i Sverige i 3 veckor innan han blev gripen den 11/19 på ett asylboende i Boliden av Säpo. Han ska ha stridit i Syrien.

Vad vet vi?
__________________
Senast redigerad av tarmskvaller 2015-11-20 kl. 00:01.
Citera
2015-11-20, 00:03
  #2
Medlem
Arngrips avatar
Det har skrivits om att han har någon koppling till Sverige. Har han kommit in som asylsökande för tre veckor sedan i annat namn, men är egentligen en "hemvändare"?
Citera
2015-11-20, 00:07
  #3
Medlem
tarmskvallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arngrip
Det har skrivits om att han har någon koppling till Sverige. Har han kommit in som asylsökande för tre veckor sedan i annat namn, men är egentligen en "hemvändare"?
Jag tänkte på det precis, de verkade ha noga koll på honom för gripandet gick väldigt fort. Signalspaning, tips? Det snackades som konkreta hot med, fanns det planer lär vi nog få veta mer även om det tar ett tag.
Citera
2015-11-20, 00:20
  #4
Medlem
Han ska haft någon koppling till Norge? Eller rykten om att han gömde sig eller bodde där? Eller planerat terrordåd i Norge också kanske?


Man tror att Mutar ska vara en del i en större organisation likt den i Paris som vad man vet bestod av 8 stycken terrorister (kanske fler).


Vi kommer nog få veta mer eller SÄPO i alla fall om vad för planer Mutar hade för terrordådet i landet. Något säger mig att de knappast skulle slå till uppe i Västerbotten. Men det återstår att se ifall SÄPO kommer komma ut med mer information.
Citera
2015-11-20, 03:29
  #5
Avstängd
GatorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
han är ett ensamkommande barn, det hela är ett stort missförstånd,

säpo kommer släppa honom, de kommer göra en pudel och han kommer erbjudas PUT , och skadestånd, hans goda namn har blivit skändat, Leif Silbersky kommer kräva minst en miljon,

Det var min första tanke. Vad händer om det inte finns några godtagbara bevis mot honom, häktad ett tag och sen skadestånd...

Komsi komsi IS till det korkade förlovade sagolandet i norr...
Citera
2015-11-20, 07:05
  #6
Avstängd
Jensenbiffhuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Det var min första tanke. Vad händer om det inte finns några godtagbara bevis mot honom, häktad ett tag och sen skadestånd...

Komsi komsi IS till det korkade förlovade sagolandet i norr...
Vilket tomteland vill du bo i. Om inte säpo fixar fram bevis så kommer givetvis han bli frikänd.
Ska vi döma folk pga trosuppfattning?
Citera
2015-11-20, 07:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Vilket tomteland vill du bo i. Om inte säpo fixar fram bevis så kommer givetvis han bli frikänd.
Ska vi döma folk pga trosuppfattning?

Det är inte en trosuppfattning att vilja begå Jihad. Alla former av medgivande eller uttryck för denna önskan ska givetvis innebär flygbiljett till hemland, oavsett om de tar emot honom eller inte.

En motfråga: Ska vi inte kunna döma folk för att länder i världen saknar rättssystem, ska vi låta högst tvivelaktiga terrorister glida på en räkmacka för att deras hemskheter inte dokumenterats utomlands? Trots indikationer och rykten?
Citera
2015-11-20, 08:43
  #8
Medlem
Separatistens avatar
Han lär snart släppas i brist på bevis. Att vara IS-krigare är inte förbjudet i Sverige.

Vi lär få hämta honom i Pakistan (motsvarande) om några år, på skattebetalarnas bekostnad i Regeringsplanet, och flyga hem honom till Mona Sahlins förtursboende.

Thug Life.
Citera
2015-11-20, 09:47
  #9
Medlem
Geheimniss avatar
Ännu mer svammel i den här tråden... Alla djärva - politiska- ställningstaganden är på bekostnad av faktisk information om MMM.

Enligt säkerhetsuppgifter förekommer "Mutar Muthanna Majid inte i några svenska myndighetsarkiv och har av allt att döma inte sökt asyl i Sverige."

Jag har funderat en hel del över de nya bilder på Mutar som dök upp under kvällen/morgonen. Var kom de ifrån? Vem försåg pressen med dem - och så snabbt efter gripandet dessutom? Blandningen foton, från Irak/Syrien och Sverige gör att de ser ut att komma från en profil i sociala medier. Kan det finnas en sådan som vi missat?
Citera
2015-11-20, 10:26
  #10
Medlem
I call bullshit.

Detta baserar jag på att ett kvinnligt vittne visste precis exakt vem det handlade om trots en riktigt dålig suddig bild i medierna som hade kunnat vara vem som helst.

Varför eller några andra teorier kan jag inte lägga fram men något stämmer inte
Citera
2015-11-20, 10:32
  #11
Avstängd
spray3s avatar
Finns det något bevis mot MGM?

Annars bör han släppas omedelbums.
Citera
2015-11-20, 10:39
  #12
Medlem
Han är väl en vanlig troende muslim som alla andra inom IS som tror på Islam?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback