Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-03, 19:05
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah ... så tråden är endast för "ja-sägare"?


Man veta vad guds ord säker om man vill resonera om innehållet.
Citera
2015-12-03, 19:14
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
At.t kunna se saker och ting från Guds ståndpunkt.
Tills dess att det demonstreras att en Gud existerar, är det tämligen meningslöst att se från någon sådans perspektiv.
Citat:
Jag tror inte du har en aning om vad det står i Bibeln
Då tror du fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Var har du då svaren på våra stora problem (om inte i Guds ord), där av den globala uppvärmningen som gör att vi ordnar vårt kollektiva självmord.
Har du lässvårigheter? Jag skrev ordagrant att jag personligen inte har någon lösning på den globala uppvärmningen.

Dessa ständiga tröttsamma arguments from ignorans..

Det är INTE en dikotomi mellan "jag vet inte" och "Gud".
Citera
2015-12-03, 20:37
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Har du lässvårigheter?

Han har dyslexi.
Citera
2015-12-03, 20:39
  #280
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Han har dyslexi.

Vem?
Citera
2015-12-03, 22:33
  #281
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Du förstår inte vad det innebär att ha fel i sin teori där man tvingas skriva om alla böcker där man har evolutionsteorin som en röd tråd. Knappast vill kommunister tillåta något sådant skandal äga rum. Det vore inte klokt att ändra sig nu.
Alltså, det är inte alls bra med en uppdatering i denna typ. Se mitt tidigare inlägg, där kan du läsa om vilket typ av exempel jag syftar på.

Ja, jag tror på en Gud som har skapat världen och 1000 dagar är som en dag för Gud och därför spelar siffror mindre stor roll för mig då det är viktigare att man tror på skaparen (Gud) som skapat världen i det här fallet. Det är min tro och jag tvingar dig absolut inte att tro på det. Inte heller dömer jag dig eller ser ner på dig på grund av din attityd och syn. Däremot så stör ni er på sådana som jag som tror på en allmäktig Gud (framförallt Bibelns Gud), i dessa moderna tider.

/Ha en bra dag.
Evolutionsteorin har ju sina fel och brister men för närvarande finns det ingen teori som skulle kunna ersätta evolutionsteorin. Länge trodde folk att jorden var både platt och låg i universums centrum, nu vet vi att det var fel. Det är aldrig för sent att ändra sig.

Tron på en allsmäktig skapare verkar bygga på religiösa skrifter från bronsåldern, skrifter som är skrivna av vanliga människor i en tid när jorden och rymden var väldigt outforskade. Jag vill inte heller döma dig, men det är intressant hur en till synes klok människa kan tro på en evig allmäktig Gud år 2015...
Citera
2015-12-04, 02:21
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Han har dyslexi.

1. Hur vet du det?

2. Vad har det i så fall med saken att göra? Det var en kort och simpel mening som skulle tydas.
Citera
2015-12-04, 05:51
  #283
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Men det blir väl ett straff om man tvingas tillbaka? Om man har upplevt frihet borde instängning kännas mycket jobbigare.

Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en.

Nu var ju "straffet" sarkasm. Då trådens rubrik innefattar endast innefatta en negativ slutsats i benämningen, straff.

Friheten att inte ha en föraning i sitt liv. Är stor. Man kan förvänta sig utfall i sina handlingar, man kan agera efter sina förväntningar. Men att agera utifrån något annat än sina egna preferenser, leder till kognitiv dissonans som alltid skapar en cirkel-loop. Får jag? Ska jag? Kan jag? etc.

Se bara alla trådar i detta sub-forum. Alla handlar om en förväntad kontakt och vägledning med en större makt. Om gud finns, så är det bara leva livet, för gud finns i oss alla isf. Hen kommer då visa dig vägen och du bör inte läsa en bok för det. Gud kan med stor säkerhet förmedla sitt budskap bättre än texter i en bok.

Slutsatsen är enkel. Finns gud, så finns han i allting som sker, alltså lev bara livet. Finns inte gud, så kan du lämna idéen bakom dig, alltså lev bara livet.
Citera
2015-12-04, 14:09
  #284
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Det framgår tydligt i de Abrahamitiska böckerna att man inte får göra det men vad blir straffet om man förnekar Gud, även vid domedagen.
Gör det inte nej. Man... är inte vad som syftas på när du öppnar bibeln, bibeln syftar på dåtida kontexter. Tycker du borde ha kunnat räkna ut det redan utefter språkstilen och typ jämföra med hur levande befolkning språkar och vilka termer som är de mest frekventa samt hur de relateras framförallt, rakt in i soffrornas egna värld.. var det nytt för dig att männniskan lärde sig räkna också i förkristlig tid som ju räknade sljusstrålar.. varför satte man igång med systematisering tänkte du?

. iaf innan du ger dig på tolkningstramset, nej det finns inget "man" i bibeln, den skrevs av ett fåtal personer.. som alla är stendöda och antagligen ur led med tiden redan då. det borde du kunna ha fattat ur innebörden i t.ex ljus.. vad är ljus.. samma som en jordskorpa? som du kan tolka som din chef vill att du ska leka med orden eller vara leka med siffrorna? har du fattat hur många nummer bibeln innehåller som du ska leka med trodde du , nej det har du inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback