Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-18, 21:15
  #1
Medlem
Jag har ätit levaxin i ungefär ett år. Jag har legat på 100 mg de senaste månaderna och när jag tog prover för några veckor sedan sa läkaren att jag låg lite högt, men eftersom jag inte kände av några biverkningar tyckte hon jag kunde fortsätta på samma dos.

Nu till frågorna. Jag har inte tagit levaxin på fyra dagar nu. Jag är väldigt trött, men är det möjligt att bristen på levaxin har gjort detta, på så kort tid?

Kan för hög dos av levaxin göra att jag får halsbränna? Har känt av konstiga känslor i halsen, det känns som jag får en klump ungefär som när man äter för mycket, för snabbt. Men klumpen försvinner inte. Tycker det har hjälpt lite när jag tagit novalucol.

Jag fick även svar på D-vitamin och jag låg liiite lågt, vet ej siffror. Men jag fick börja med Divisun, 800 IE, en tablett per dag. När borde jag kunna känna skillnad i trötthet?

Tack på förhand
Citera
2015-11-18, 23:11
  #2
Medlem
Varför äter du inte medicinen?
Citera
2015-11-18, 23:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPinglan
Varför äter du inte medicinen?

Fick för mig att det var den som till stor del orsakade överdrivna svettningar...
Citera
2015-11-19, 00:20
  #4
Medlem
EmmaKlaras avatar
Du borde berättat för läkaren om dina svettningar som troligen är en biverkan av för hög dos Levaxin.
Då kunde hon ha skrivit ut en lägre dos och det är ganska vanligt att man tar den lägre dosen ett par tre dagar i veckan och den högre övriga dagar.

Jag tror inte att det är Levaxinet som gett dig halsbränna.
Citera
2015-11-19, 00:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Du borde berättat för läkaren om dina svettningar som troligen är en biverkan av för hög dos Levaxin.
Då kunde hon ha skrivit ut en lägre dos och det är ganska vanligt att man tar den lägre dosen ett par tre dagar i veckan och den högre övriga dagar.

Jag tror inte att det är Levaxinet som gett dig halsbränna.

Jag har redan jobbiga svettningar, bland annat pga andra mediciner. Men det har blivit värre nu på sistone, tex. kan jag inte gå utanför huset utan att ha näsduk för att torka svetten ur ansiktet, trots att det är november... Men jag tänkte inte på det när jag väl träffade läkaren för några veckor sedan. Men jag ska ta upp det med henne så snart jag får en tid.

Kan jag bli tröttare för att jag tagit bort levaxin, kan det märkas så snart?
Citera
2015-11-19, 22:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Jag har redan jobbiga svettningar, bland annat pga andra mediciner. Men det har blivit värre nu på sistone, tex. kan jag inte gå utanför huset utan att ha näsduk för att torka svetten ur ansiktet, trots att det är november... Men jag tänkte inte på det när jag väl träffade läkaren för några veckor sedan. Men jag ska ta upp det med henne så snart jag får en tid.

Kan jag bli tröttare för att jag tagit bort levaxin, kan det märkas så snart?

Levaxin har en halveringstid på 14 dagar, sen får du själv avgöra om du tycker det är rimligt att du känner av det. Jag tycker inte det känns som en bra idé att sluta tvärt, när man sätter in levaxin så ökar man med 25mcg var 14e dag ungefär, det känns rimligt att göra på samma sätt om man sätter ut det.
Citera
2015-11-20, 21:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Levaxin har en halveringstid på 14 dagar, sen får du själv avgöra om du tycker det är rimligt att du känner av det. Jag tycker inte det känns som en bra idé att sluta tvärt, när man sätter in levaxin så ökar man med 25mcg var 14e dag ungefär, det känns rimligt att göra på samma sätt om man sätter ut det.

Ah... Nej det var nog inte så smart. Har dock inga andra tabletter än de på 100 mg. Försöker få tag på min läkare men det är typ omöjligt.
Citera
2015-11-22, 21:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Ah... Nej det var nog inte så smart. Har dock inga andra tabletter än de på 100 mg. Försöker få tag på min läkare men det är typ omöjligt.
Eftersom halveringstiden är så lång så kan du t.ex ta en tablett varannan dag, eller dela en tablett varannan dag för att få en lägre dos.
Citera
2016-02-11, 23:39
  #9
Medlem
Utopiantoss avatar
D-vitamin är en av de säkraste vitaminerna att käka. Det är mycket svårt att överdosera, och de flesta har lite brist på det. Jag tar 25 ug på morgonen och 25 ug på kvällen, förutom på sommaren naturligtvis. Man måste käka flera hundra ug om dagen för att ens vara i närheten av att överdosera. Ska du ta en enda vitamin som piller, så välj D-vitamin.
Citera
2016-02-12, 08:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
D-vitamin är en av de säkraste vitaminerna att käka. Det är mycket svårt att överdosera, och de flesta har lite brist på det. Jag tar 25 ug på morgonen och 25 ug på kvällen, förutom på sommaren naturligtvis. Man måste käka flera hundra ug om dagen för att ens vara i närheten av att överdosera. Ska du ta en enda vitamin som piller, så välj D-vitamin.

Om du inte tycker det är kul att äta en massa tabletter så kan du lika bra ta allt på morgonen, ingen idé att sprida ut. D vitamin har en lång halveringstid och lagras i kroppen. Själv tar jag 50 000IE var 14e dag.
Citera
2016-02-13, 15:09
  #11
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om du inte tycker det är kul att äta en massa tabletter så kan du lika bra ta allt på morgonen, ingen idé att sprida ut. D vitamin har en lång halveringstid och lagras i kroppen. Själv tar jag 50 000IE var 14e dag.
50,000IE! Jäklar. Ja, varför delar jag upp det? Jag ska börja ta allt på morgonen. Funderar på att öka till 75ug också, ska nog göra det.
Citera
2016-02-13, 21:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
50,000IE! Jäklar. Ja, varför delar jag upp det? Jag ska börja ta allt på morgonen. Funderar på att öka till 75ug också, ska nog göra det.

Det är som sagt var 14e dag, så det motsvarar bara
ca 3600iu per dag, eller 90mcg. Har mätt mina nivåer och ligger runt 120nmol/l, vilket är ungefär vad jag tror är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback