Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-18, 17:47
  #1
Medlem
Gurran933s avatar
Hej!

Kommer dra iväg till Tokyo om 1 vecka cirka, och har lite funderingar här;


1; Vad kostar det att äta där, på ett ungefär? Vad har dem för mat o dyl? (Känns som att fisk är det enda dom har atm..)

2; Finns det några speciella sevärdheter man borde fara o kolla på?

3; Tips på restauranger o dyl i tokyo city? Ställen som är mysiga, romantiska etc.

MVH
Citera
2015-11-18, 19:23
  #2
Medlem
Greven.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurran933
Hej!

Kommer dra iväg till Tokyo om 1 vecka cirka, och har lite funderingar här;


1; Vad kostar det att äta där, på ett ungefär? Vad har dem för mat o dyl? (Känns som att fisk är det enda dom har atm..)

2; Finns det några speciella sevärdheter man borde fara o kolla på?

3; Tips på restauranger o dyl i tokyo city? Ställen som är mysiga, romantiska etc.

MVH

1. Kostar typ som i Sverige, tänkte inte så mycket på det när jag var där iaf. Sushi var billigare.

2. Kamakura var trevligt att gå runt i. Parkerna som finns lite överallt var också mysiga, men det var under sakurablommningen jag var där så blir väl inte lika kul nu. Akihabara hade lite kul saker, M's sexshop ligger ju där så det kan vara värt ett besök med flickvännen. Harajuku är bra om ni vill shoppa kläder. Kan återkomma om jag kommer på något mer kul.

3. Jag tyckte var det häftigt med ett ugglecafé, minns dock inte var det låg eller vad det hette. Men kan nog inte vara svårt att hitta info om du googlar lite. Sen borde du testa curry som lunch, var helt ok men är ju snabbmat.
Citera
2015-11-19, 13:09
  #3
Medlem
Västerlänska restauranger tar betalt som i Sverige, äter du japanska mat på små hak på gatorna kommer du betydligt billigare undan.

Shibuya är området att besöka, den kända korsningen vid stationen bland annat, sen även roppongi kan vara kul att gå runt efter.

Har ni tid gå på disneyland

Åka till Science museumet "Miraikan" vars Asumo Honda roboten finns för uppvisning.
Citera
2015-11-19, 20:33
  #4
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurran933
Hej!

Kommer dra iväg till Tokyo om 1 vecka cirka, och har lite funderingar här;


1; Vad kostar det att äta där, på ett ungefär? Vad har dem för mat o dyl? (Känns som att fisk är det enda dom har atm..)

2; Finns det några speciella sevärdheter man borde fara o kolla på?

3; Tips på restauranger o dyl i tokyo city? Ställen som är mysiga, romantiska etc.

MVH

1.Beror lite lite på vad du äter, men överlag något billigare upplevde jag.

2. Ja, vad är du intresserad av? Är ju en gigantisk stad så visst finns det sevärdheter. Häftig arkitektur, idrott, historiska platser etc?

3. Tyvärr, mitt backpackresande gör mig rätt begränsad i såna här saker.
Citera
2015-11-21, 14:16
  #5
Medlem
bjornebarns avatar
Min uppfattning av matpriser i Japan är att det billigaste i såväl Sverige som Japan kostar ungefär lika mycket (1000 yen, 80 kronor), men den huvudsakliga skillnaden är att i Sverige får man bara ren skräpmat (kebab, pizza, McD) för sådana priser, medan man i Japan får ordentlig mat av all möjlig typ. Detta gäller åtminstone pizza och pasta också skulle jag säga (någon nämnde ovan att västerländska restauranter är dyrare).

Går man upp lite i klass skulle jag säga att Japan är billigare, medan man i Sverige får betala 500-1000 kronor för en lite bättre restaurant så kommer man i Japan knappast över 5000 yen för liknande. Alkohol är dessutom mycket billigare. Dyra restauranter av lite högre klass finns det mycket mer av i Japan skulle jag vilja påstå, där man vanligtvis får betala 10 000 till 20 000 för en meny exklusive dricka.

Tyvärr kan jag inte rekommendera så mycket restauranter i Tokyo eftersom jag sällan är där. Åker du till Fukuoka kan jag dock ge gott om tips inom alla prisklasser.
Citera
2016-01-16, 22:48
  #6
Medlem
Nudelns avatar
Gillar ni bergochdalbanor måste ni åka till Fuji-Q Highland... helt insane!!!!!!!

Jag valde att skriva mer om nöjesfältet och min resa i övrigt här:
http://jonasresor.se/japan-skidaknin...saka-nara.html
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2650389

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback