Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-28, 17:28
  #49
Medlem
robomans avatar
Reagerade också på det där med flashback, förstås. Vad Kringlan får vara med på är att i flashbacks enorma mängd användare finns hela det politiska spektrumet representerat. Och podcast-forumet är rimligen ett av de mer neutrala, som inte överflockas av folk med en viss politisk härkomst i samma grad som andra forum. Särskilt de som diskuterar honom, vi som lyssnar på grejer han gör har rimligen en politisk härkomst som gör att vi åtminstone står ut med att höra på det han säger. För han kan vara väldigt politiskt ibland.

Och vi vanlisar har väl vanliga åsikter, och den vanliga åsikten är helt enkelt att det han sa var absurt och vidrigt. Men framför allt tycker jag att det är vettigt att använda den brasklappen, eftersom det hjälper till att INTE stämpla en som en lättimpad fanboy om man skulle skriva något som låter som ett försvar. Om man börjar med att intyga att man tycker den där grejen var vidrig så känns det som att det man skriver sedan upplevs mer genomtänkt.

Jag har till exempel skrivit att jag tycker att han är den roligaste standup-komikern vi har i Sverige när han är som bäst. Den roligaste jag hört i alla fall. Men skriver jag bara det låter jag ju onekligen som en fanboy. Skriver jag däremot också att det här utspelet var vidrigt så framstår jag och mina inlägg som mer nyanserade och mindre färgade av känslor.
Citera
2015-11-28, 17:57
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Reagerade också på det där med flashback, förstås. Vad Kringlan får vara med på är att i flashbacks enorma mängd användare finns hela det politiska spektrumet representerat. Och podcast-forumet är rimligen ett av de mer neutrala, som inte överflockas av folk med en viss politisk härkomst i samma grad som andra forum. Särskilt de som diskuterar honom, vi som lyssnar på grejer han gör har rimligen en politisk härkomst som gör att vi åtminstone står ut med att höra på det han säger. För han kan vara väldigt politiskt ibland.

Och vi vanlisar har väl vanliga åsikter, och den vanliga åsikten är helt enkelt att det han sa var absurt och vidrigt. Men framför allt tycker jag att det är vettigt att använda den brasklappen, eftersom det hjälper till att INTE stämpla en som en lättimpad fanboy om man skulle skriva något som låter som ett försvar. Om man börjar med att intyga att man tycker den där grejen var vidrig så känns det som att det man skriver sedan upplevs mer genomtänkt.

Jag har till exempel skrivit att jag tycker att han är den roligaste standup-komikern vi har i Sverige när han är som bäst. Den roligaste jag hört i alla fall. Men skriver jag bara det låter jag ju onekligen som en fanboy. Skriver jag däremot också att det här utspelet var vidrigt så framstår jag och mina inlägg som mer nyanserade och mindre färgade av känslor.

Ok, jag köper ditt argument till varför du ville skriva det. Det jag kan vända mig emot i hela drevet mot honom dock är väl att man måste lägga lite mer vikt vid vem som var avsändare. Ska det Kringlan gjort i de tidigare 34 åren av sitt liv inte spela in, allt han sagt fram till nu?

Har han någonsin gjort antydningar mot att han skulle vilja yxa ihjäl kvinnor eller misshandla män. Visst, tittar du på enbart på vad han sa så är det klart det är vidrigt och fel. Jag kan dock känna att vi borde anta att de flesta som vill diskutera detta har mer innanför pannbenet så att de förstår att man inte ställer sig bakom det utan att man måste skriva det i klartext. Det är ju en sak med twitterpöbelns oproportionerliga reaktioner men tyvärr så har väl klimatet blivit lika smittat här på FB så man måste skriva den disclaimern som du säger.
Citera
2015-12-01, 11:34
  #51
Medlem
Ballongdjurs avatar
Avsnitt tre har helt klart varit bäst hittills, och ljudet är avsevärt bättre.
Kommer bli kvar så länge avsnitten rör ämnen som intresserar mig.
I avsnitt 1 var fallet inte så, och i framtiden kommer jag kanske välja bort vissa teman.
Men jag ser fram emot avsnittet om jvvf!

Btw, det här med nätsändning... Det låter otroligt fånigt ärligt talat. Men det kanske är tanken?
Citera
2015-12-01, 13:28
  #52
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallaren44
Jag förstår din poäng men kan även förstå varför Kringlan tar upp detta. Jag reagerade själv över detta när drevet gick som värst. Väldigt många som inledde sina inlägga med brasklappen att "Jag tar givetvis avstånd". Visst, det är såklart inte fel att Flashback blir mer lite civiliserat och nyanserat men i många av dom inlägget kändes det inte äkta utan att det var pga någon slags PK-änglsan man la till det. Har inte alls sett dessa tendenser så tydligt på flashback tidigare. Nej, jag hänger inte enbart på I&I

Visst, Kringlans första reaktion var säkert att, inte ens någon på FB ser något värde i det jag gjorde. Men spaningen i sig är ändå intressant. Smyger det sig in lite PK även på FB, eller var Kringlans övertramp så pass grovt att till och med folk här reagerar?
Något som ständigt upprepas och som stör mig väldigt mycket på Flashback är användningen av ordet PK. PK betydde en gång i tiden att man var en moraltant. Dvs man ska inte lyssna på hårdrock för då är man satanist. Man ska inte spela våldsamma tv-spel för då blir man per automatik våldsam.
Kort sagt. Man tar en banal grej och får det att framstå som något livsfarligt.
Så kallad moralpanik. Eller förr i världen: PK.
När man i dagens läge använder sitt sunda förnuft så är man per definition PK. Om jag till exempel säger att jag inte tycker det är okej att säga till någon att man ska yxa den i fittan så använder jag bara mitt sunda förnuft.
Jag är inte politisk korrekt. Bara lite sund.
Det kanske bara som tycker att PK är lite väl överanvänt?
Det jag vill peka på är att det kanske har smugit in sig lite vanlisar här på Flashback. Som har ett sunt förnuft. Som inte skriker PK så fort någon är lite "vänster". Eller som för delen inte skriker rasist när någon drar ett sånt skämt.
Sen finns det alltid grader i helvetet.

Sen att hela den händelsen fick onödigt gigantiska proportioner är en helt annan sak. För där kan vi snacka ett bajsnödigt moraliserande.
Citera
2015-12-03, 08:39
  #53
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallaren44
Nu tror jag du är lite väl hård här för att du vet att Johannes läser tråden.

Och du, tvärtom då, av samma anledning?

Nej jag bryr mig inte alls om huruvida någon kreatör hänger på Flashback och försöker styra upp trådarna om sig själv eller ej. Det kan man inte lägga någon vikt vid.

Det är helt enkelt bara ett faktum att podcasten blev överjävla tråkig, och det beror till 95% på Johannes Nilssons medverkan.
Jag har svårt att se det här tunggrodda eländet flyga i längden en gång i veckan. Kanske kan kringlan förbarma sig och göra ett avsnitt i månaden med Johannes eller så - men "K" borde komma loss och göra nåt "riktigt" med nån han känner och fungerar med. Som artist måste han väl innerst inne inse att det här inte fungerar på nåt plan.
__________________
Senast redigerad av swimp78 2015-12-03 kl. 08:49.
Citera
2015-12-04, 22:03
  #54
Medlem
Nix-registrets avatar
Ursprunget till etablissemangsunderstödd JVVF: https://sv.wikipedia.org/wiki/Apofatisk_teologi
Citera
2015-12-04, 22:17
  #55
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ud0
http://gardenfors.blogspot.se/2011/0...-johennes.html

Hittade bara den där filmen.

http://www.bokbal.se/bilder/johannes...attbild300.jpg

Jag gillar Johannes torra stil.
__________________
Senast redigerad av farfar 2015-12-04 kl. 22:21.
Citera
2015-12-04, 22:30
  #56
Medlem
Intrycks avatar
I avsnitt 4 ("JVVF") säger de att de hade varit okej med att bli sponsrad av en öppen rasist (mig). Men en facebookkonversation med K. Svensson 151118 (en vecka in på Kringlangate) gav en lite annan bild:
https://drive.google.com/file/d/0B6p...FOY2l3Y1E/view
https://drive.google.com/file/d/0B6p...gwdGxfbTQ/view
Citera
2015-12-04, 22:32
  #57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
http://www.bokbal.se/bilder/johannes...attbild300.jpg

Jag gillar Johannes torra stil.

Johannes i folie på Högdalstoppen, un classique!
Citera
2015-12-04, 22:36
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
I avsnitt 4 ("JVVF") säger de att de hade varit okej med att bli sponsrad av en öppen rasist (mig). Men en facebookkonversation med K. Svensson 151118 (en vecka in på Kringlangate) gav en lite annan bild:
https://drive.google.com/file/d/0B6p...FOY2l3Y1E/view
https://drive.google.com/file/d/0B6p...gwdGxfbTQ/view

Du betalade ju för dåligt?

Håller du med om JVVF-stämpeln förresten?
__________________
Senast redigerad av Jellfkkd 2015-12-04 kl. 22:38.
Citera
2015-12-04, 22:39
  #59
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellfkkd
Du betalade ju för dåligt?

Du kan bilda dig en egen uppfattning utifrån formuleringarna i de länkade konversationerna.

Visst, jag är JVVF eller möjligen JVVJVVF.
Citera
2015-12-04, 22:49
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
Du kan bilda dig en egen uppfattning utifrån formuleringarna i de länkade konversationerna.

Visst, jag är JVVF eller möjligen JVVJVVF.

Kollade ordentligt nu. Du har rätt. Kringlan fick det att framstå som att det var en fråga om pengar när han själv skriver på Facebook att det handlar om att inte vilja bli sponsrad av någon som kallar sig rasist...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback