Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Det skrevs fel först vilket jag ändrade till 1880-talet, men du svarade redan på felskrivning. Staden grundades om man ska vara noga 1869 av industrialisten och walesaren Hughes, hette Hughesovka, tills den bytte namn till Stalino långt senare och Donetsk. Och växte speciellt efter Holodomor och med Stalin. Donetskmaffian är omtalad i modern tid.
Så en sovjetisk tung industristad växte i storlek på 1930-talet? Ska du byta användarnamn till Captain Obvious? Jag har dessutom förklarat varför för dig varför det skedde - det har inget att göra med hungersnöd att göra utan att industrialismen tog fart.
I linje med att Odessa grundades av ryska Katarina II och franska hertig de Richelieu och därmed är korrupt, så antar jag att Donetsks korruption beror på att den grundades av en walesare? Precis om Norrköping har gula spårvagnar för att vallonen Louis de Geer grundlade dess industri?
Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Vad gäller extremnationalism är den mycket sällsynt, få inblandade. Oftast dessutom använt i propagandasyfte och oftast finansierat av proryska agent provocateurs som Medvedchuk.
Jag överlämnar till läsarna att fundera över om det är en "rysk provokation" att snart sagt alla större ukrainska städer har minnesmärken och gator uppkallade efter SS-officerare och diverse huvud- och bifigurer som genomförde massmord på hundratusentals judar i under andra världskriget.
Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Svoboda tex fick sin enda storhetstid under Yanukovych tack vare att Yanukovych arresterade all annan opposition och hans allierade oligarker lät Svoboda stå i tv-ljuset. En kontrollerad opposition således. Ryska propagandan vrider och vänder och hittar på. Oavsett vad du påstår så är en ukrainsk nationalist för ukrainsk självständighet och inte nazist.
Jag tycker på många sätt att patriotism och även nationalism är bra, och egentligen borde man hitta ett annat ord på den ukrainska rörelse som går under samma epitet. I brist på en konkret definition av vad Ukraina kan tänkas vara (utöver broderade skjortor, isterband och Europas dystraste nationalsång) är nämligen den ukrainska "nationalismen" en häxkittel av tre saker: kriminalitet, geopolitik och religion.
- Kriminaliteten (som genomsyrar allt som händer i Ukraina) förklarar t.ex. varför den judiska oligarken Kolomojskij sponsrade den nynazistiska Azovbataljonen. Deras samarbete är inte ett bevis för bristen på extremism i Ukraina, eftersom deras överenskommelse är av en kommersiell och inte ideologisk natur.
- Geopolitiken förklarar varför USA och EU ger den ukrainska "nationalismen" grönt ljus och varför t.ex. Israel ser genom fingrarna med den. Israel skiter också i Islamiska staten (eller ger den implicit stöd). USA sponsrade Bin Laden i Afghanistan på 1980-talet. Av samma skäl tycker Väst att det är helt i sin ordning att Kanadas ukrainskättade vice premiärminister Chrystia Freeland hyllar sin farfar, som drev en nazistisk tidning i Ukraina under ockupationen med pengar från Hermann Göring och en tryckpress han hade stulit från ett jude som deporterats till Auschwitz. https://www.theglobeandmail.com/news...ticle34236881/
- Sekterismen. Mycket av den ukrainska nationalismen har rent religiösa drag, som t.ex. när transportministern i Porosjenkos regering kom på besök till Stepan Banderas grav och förkunnade att han sett en bit av himmelriket. Som i många sekter börjar indoktrineringen i unga år med barn som får går på läger, klä upp sig i kamoflagekläder och lära sig att skrika "död åt moskoviterna". Banderarörelsens ritualer, tempel, och dogma har dokumenterats på ett mycket intressant sätt av en frilansjournalist vid namn Moss Robeson, som jag rekommenderar för vidare läsning https://banderalobby.substack.com/
Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Man kan nog ha visst överseende om någon varit inblandat i sådant parti i sin ungdom men sen tagit avstånd från det. Parubiy har samarbetat med Yushenko sedan Orange revolutionen 2004 och då bekämpat Yanukovych mfl från den kriminella Donetskmaffian.
Det är ju bra att vi är överens om att boken Pogljad Sprava ("En blick från höger") om vit makt och den ariska rasens överhöghet faktiskt skrivits av Ukrainas nuvarande talman och grundaren av "Ukrainas socialnationalistiska parti"

Andrij Parubij. Du får gärna förklara för Draken55, så vi slipper träta om självklarheter.
Visst finns det en preskriptionstid för ungdomssynder, speciellt om man genuint ångrar sig. Kan du kanske visa mig en länk där Parubij tar avstånd från innehållet i sin bok?