2019-06-03, 16:36
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flying.lotus
Naftogaz och Halliburton ska leta shale gas ihop i Ukraina. https://www.unian.info/economics/105...lliburton.html

Ukraina kan mycket väl bli egenproducerande vad gäller shale gas energi i framtiden. Västukraina är ett stort område, ett annat ett fält som går från Chernigov via Charkov, Poltava ner mot Donbass. Ett tredje sydväst om Odessa.

Har du glömt att Chevron gjorde motsvarande försök med gas och drog sig tillbaka efter korruptionsanklagelser, osäkert rättsläge - lokalbefolkningen gjordes helt rättslös av sin egen chokladkung Poroshenko, och till sist otillräckligt med gas.
2019-06-03, 16:41
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tycker att man ska rätta rubriken och ändra Ukraine till Revolutionära/postmaidan Ukraina eftersom post sovjetiska Ukraina slutade existera 2014.
under Maidan revolutionen Ukraina förlorar Krim och Donbass, Krim blir en del av Ryssland medan Donbass deklarerar självständighet och Maidan Ukraina försöker att återta kontrollen över territoriet, Ukraina staten defacto och dejuro slutar existera

Om detta var i Afrika skulle det kallas för "A failed state".
2019-06-03, 19:37
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flying.lotus
Turchinov, blev en övergångspresident innan nyval, vald av parlamentet, enligt konstitutionen.
2014 års val- förbud mot Kommunistiskt Parti? Nej...det kom inte in, fick inte ett enda mandat, för första gången sen självständigheten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Parlam...i_Ukraina_2014.
Samma sak gällde tex Svoboda, de kom inte heller in. 2014 års val utgjorde en normalisering i många avseenden. Miljoner ukrainare - på Krim, Lugansk, Donetsk, kunde inte rösta....vems fel var det?

Jag orkar inte diskutera det som var slutdiskuterad flera år sen här. Du ska inte heller ta upp det nu. Du kan bara gå tillbaka i tråden och läsa vad folk skrev, nu är det ingen som vill diskutera samma sak. Det var en revolution, 2014 - RIP Ukraine, den nya staten Maidan Ukraina föddes. Men det är inte heller aktuellt att diskutera i dagsläget eftersom folket röstade MOT Maidan makten, hela 73% har lagd sin röst på Zelensky, Porosjenko & Maidan gänget är slutkörda politiskt.
2019-06-03, 19:42
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Låter osannolikt. När tror du att vi kommer att se detta och vad kommer att leda till det? Hur kommer det att fungera och varför skedde det inte tidigare?

Har du belägg för att det just var så att Zelenskyj inte ville ta emot Rudy? Han har själv beskyllt demkraterna för det.
https://www.nytimes.com/2019/05/11/u...i-ukraine.html

Osannolikt?! Ukraina står inför en default som Kolomoyskij står för, IMF vägrar låna, folk köar för att skaffa sig ryska pass, Maidan politiken är en total fiasko och Zelenskij tappar förtroendet med varje dag som går, Ryssland samtidig trycker hårdare på med sanktioner, det kan kollapsa när som helst redan i år i sommar men jag satsar mina pengar på Oktober/November då folket börjar frysa på riktig utan rysk gas, då går man ut på gatorna och det smäller till.
2019-06-03, 20:12
Medlem
Citat:
5. Staden heter numera Lviv.
Okej, jag antecknar att du försvarar Sovjetunionens invasion av Polen och Stalins annektering av Lvov.
2019-06-03, 20:39
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ukraina står inför en default
Statsfinanserna har stabiliserats sen 2014. Utlandsskulden har minskat. Exakt vad refererar du till?

Citat:
men jag satsar mina pengar på Oktober/November då folket börjar frysa på riktig utan rysk gas, då går man ut på gatorna och det smäller till.
Jag trodde att planen var att stoppa gasen först den första januari 2020. Den som lever får se, men det vore inte första gången Ryssland stängt av gasen till Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, jag antecknar att du försvarar Sovjetunionens invasion av Polen och Stalins annektering av Lvov.
Med detta argumentet kan vi i princip gå tillbaka och försvara gränserna till Kublai Khans Mongoliska imperium. Nej, vare sig Polen eller Ryssland har rätt att annektera delar av Ukraina med historiska argument som ursäkt.

Jag försvarar de befintligt erkända gränserna. Var gränserna dras är redan bestämt via FN.
2019-06-03, 21:31
Medlem
Citat:
Med detta argumentet kan vi i princip gå tillbaka och försvara gränserna till Kublai Khans Mongoliska imperium.
Vilket "detta argument"? Jag har absolut inte sagt att det är fel att du försvarar Ukrainas annektering av Lvov. Jag bara antecknade.

Citat:
Jag försvarar de befintligt erkända gränserna.
Japp, du försvarar de befintligt erkända gränser som dragits av envåldshärskande ryska tsarer och av kommunistiska diktatorer som Lenin, Stalin och Chrusjtjov, men du motsätter dig den gräns som dragits av en överväldigande majoritet av befolkningen på Krim i en demokratisk folkomröstning.

http://static1.squarespace.com/stati.../?format=1500w
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-06-03 kl. 21:33.
2019-06-03, 21:55
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Vilket "detta argument"? Jag har absolut inte sagt att det är fel att du försvarar Ukrainas annektering av Lvov. Jag bara antecknade.
Du använder historiska argument för att försvara Krim-annekteringen. Jag antog att du hade en invändning mot stadens namn och att området är Ukrainskt pga att en historisk annektering som ägde rum innan FN ens var bildat. Förutom att anteckna detta så skrev du också att du gjorde det, så vad var syftet med det? Anser du att man inte kan vara emot annekteringar av land som tillhör suveräna länder bara för att alla länder består av mark som någon gång har annekterats från någon annan makt? Ser du någon form av inkonsistens?

Citat:
Japp, du försvarar de befintligt erkända gränser som dragits av envåldshärskande ryska tsarer och av kommunistiska diktatorer som Lenin, Stalin och Chrusjtjov, men du motsätter dig den gräns som dragits av en överväldigande majoritet av befolkningen på Krim i en demokratisk folkomröstning.
Tack vare Ivan den förskräckliges alla annekteringar har du fått ett stort land med lite högre självförsörjningsgrad än Sverige, var nöjd med det!

Jag motsätter mig denna folkomröstning oavsett resultat och äkthet. Du vet mycket väl varför jag gör det, så sluta spela dum!
Senast redigerad av Gwaha 2019-06-03 kl. 22:31.
2019-06-03, 22:06
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Statsfinanserna har stabiliserats sen 2014. Utlandsskulden har minskat. Exakt vad refererar du till?

Den handlar väl om att oligarken Kolomoyskij vill ha default och många spekulerar om att Zelenskij är hans marionett

https://www.bloomberg.com/news/artic...ll-for-default
2019-06-03, 22:18
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Den handlar väl om att oligarken Kolomoyskij vill ha default och många spekulerar om att Zelenskij är hans marionett

https://www.bloomberg.com/news/artic...ll-for-default
Vi har diskuterat detta tidigare. Det är antagligen inte många som tar det seriöst, behovet av statsbankrutt ligger i alla fall långt bort för Ukrainas del. Finns flera anledningar till att Kolomoyskyj skulle kunna ha sagt så, han kanske bara gjorde ett sådant utspel för att man tydligt ska kunna se att Zelenskyj inte är hans marionett. Nåväl, vi får se vad som händer efter parlamentsvalet.
2019-06-03, 22:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
1. Folket i området är Ukrainare och Ukrainere har stridit för sin självständighet mot Polen 1918-1919. Varför förstöra ett fritt och demokratiskt land helt i onödan?
2. Annekteringar är strikt förbjudna enligt internationell rätt, även om Pulzheimer tycks ha glömt det.
3. En sådan annektering hade aldrig varit bra för Polens image i västvärlden. Tyskland skulle inte vara de ända land att ha invändningar mot det.
4. För både Ryssland och Polen skulle en sådan annektering stå sig dyrt. Bara integreringen av lilla östtyskland med Tyskland har kostat ungefär 2 triljoner.
5. Staden heter numera Lviv.

Du får anse vad du vill, jag skrev endast fakta vad som inträffat mellan Polen och Ryssland i Ukraina-frågan sedan 1989. För många polacker är Solidaritets och sedermera Tusk-regeringens agerande i Lwow-frågan landsförräderi eftersom båda grupperingarna hela tiden velat förflytta Polen västerut. Idag uttalar sig t o m Lech Walesa att Polen och Tyskland borde bilda ett gemensamt land. Hela Donald Tusks politiska karriär är skapad av Angela Merkel.

Lwow är en hitsorisk polsk stad och där befolkningen under och efter andra världskriget fördrevs av Stalin västerut. Det är ingen diskussion som man kan föra, det är fakta. I frågan om Wilno så är den mer komplicerad men eftersom Gorbatjov hade makten över båda områdena 1989 så kunde allt sett helt annorlunda ut om inte landsförrädare som ville och vill germanisera Polen inte haft något att säga till om. Tyvärr blev det polska samhället förda bakom ljuset och påven vid den tidpunkten gick i stort sett samma ärende som Solidaritet.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-06-03 kl. 23:03.
2019-06-03, 23:34
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Du får anse vad du vill, jag skrev endast fakta vad som inträffat mellan Polen och Ryssland i Ukraina-frågan sedan 1989. För många polacker är Solidaritets och sedermera Tusk-regeringens agerande i Lwow-frågan landsförräderi eftersom båda grupperingarna hela tiden velat förflytta Polen västerut. Idag uttalar sig t o m Lech Walesa att Polen och Tyskland borde bilda ett gemensamt land. Hela Donald Tusks politiska karriär är skapad av Angela Merkel.

Lwow är en hitsorisk polsk stad och där befolkningen under och efter andra världskriget fördrevs av Stalin västerut. Det är ingen diskussion som man kan föra, det är fakta. I frågan om Wilno så är den mer komplicerad men eftersom Gorbatjov hade makten över båda områdena 1989 så kunde allt sett helt annorlunda ut om inte landsförrädare som ville och vill germanisera Polen inte haft något att säga till om. Tyvärr blev det polska samhället förda bakom ljuset och påven vid den tidpunkten gick i stort sett samma ärende som Solidaritet.
Lviv var en gång ett slagfält i det Polsk-Ukrainska kriget 1918-1919. Jag har inte kritiserat din fakta, men idag bor det i stort sett bara Ukrainare i Lviv och områdenna runt så jag förstår inte riktigt ens varför Polen skulle ha något intresse i att ta in dessa Ukrainare i Polen på bekostnad av homogeniteten. Det som hände kring andra världskriget är beklagligt, men man kan inte börja bryta mot internationell rätt pga att man tycker att gränser är opraktiska.

Och tycker du verkligen att Krim borde tillhöra Ryssland med tanke på att det inte ens har tillhört Ryssland längre än vad Skåne har tillhört Sverige?

Annekteringar förbjöds först av FN 1949, samtliga våldsamma gränsförändringar som skett dessförinnan är att betrakta som juridiskt korrekta eftersom det annars hade blivit ett jädra liv om vems land som tillhör vem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in