Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Just det, tack för rättningen.
Den ser ut att vara linjär, frånsett några tillfälliga avvikande toppar och dalar.
Har svårt att föreställa mig att det kan fortsätta linjärt särskilt länge till. I Bulgariens fall beror det numera på mest på att fler dör än vad som föds, nettoutvandringen har i alla fall minskat.
Jag vet inte om EU har påverkat trenden, men det är isåfall ganska begränsat. Vare sig Rumänien eller Bulgarien har varit särskilt duktiga på att använda de EU-stöd(till motsats från Tjeckien, Ungern och Polen etc) man kan få för olika infrastrukturprojekt, men det kommer väl igång snart. Men länderna har i alla fall en hyfsad tillväxt även om den kunde ha varit bättre. Nu när Rumänien satt Dragnea i fängelse så kan det säkert bli lite bättre förutsättningar där.
Bulgarien är EUs fattigaste land, men BNP per kapita är ändp mer än 3ggr högre än den i Ukraina. Att ta in Ukraina i EU i dagsläget blir nog en utmaning, speciellt nu när västländernas EU avgifter höjs kraftigt pga Brexit. Antagligen så gäller detta på längre sikt och jag tror inte ens att Putin oroar sig för att Ukraina ska gå med i EU på kort sikt. Däremot blir det nog mer integration med EU på olika sätt och EU kommer att öka sina bidrag till lite olika projekt i Ukraina, TEN-T bland annat. Flera länder i EU har förenklat processer för arbetsvisum, särskilt i centraleuropa men också i Tjeckien och Tyskland. Denna integration kommer nog att fortsätta framöver i alla fall.