Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-18, 11:59
  #7873
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, problemet är väl bara att Ukraina anser att de har det. Liksom att större elen av världens länder anser att Krim är en del av Ukraina. OM det skulle vara så att folket på Krim önskar självständighet, eller rent av anslutning till Ryssland, så är det självklart en fråga för förhandlingar. Ett problem är bara det att vi vet ingenting egentligen om vad krimborna egentligen anser.

Denna fråga är redan avhandlad i en omröstning där en överväldigande majoritet röstat för att tillhöra Ryssland.
Vad diverse länder, eller rättare sagt deras politiker anser är fullständigt ointressant då det är FN-stadgan som stipulerar folkets rätt till självbestämmande.
2018-08-18, 13:16
  #7874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, problemet är väl bara att Ukraina anser att de har det. Liksom att större elen av världens länder anser att Krim är en del av Ukraina.
Jag var just på Krim och tittade på alla de där sevärdheterna - Jalta, Livadiapalatset, Vorontsovpalatset, Balaklava, osv, osv. ALLT är byggt av ryssar. Det enda som var ukrainskt på Krim innan återföreningen var flaggorna på myndighetsbyggnaderna och hålen i gatorna. Ukrainas enda "bidrag" var förstörelse och förfall. Återigen - Ukraina har ingenting med Krim att göra. Ryssar erövrade Krim, ryssar byggde upp Krim, ryssar försvarade Krim i två krig. Jag upprepar: Ukraina har ingenting med Krim att göra. Att de under en tid fick administrera området var lika ologiskt som om man hade gett Östergötland till Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ett problem är bara det att vi vet ingenting egentligen om vad krimborna egentligen anser.
Jo, det gör vi, men det lär du aldrig få veta något om så länge du sitter bakom ett tangentbord. Lyft rumpan och åk dit, sedan vet du.
2018-08-18, 21:44
  #7875
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag var just på Krim och tittade på alla de där sevärdheterna - Jalta, Livadiapalatset, Vorontsovpalatset, Balaklava, osv, osv. ALLT är byggt av ryssar. Det enda som var ukrainskt på Krim innan återföreningen var flaggorna på myndighetsbyggnaderna och hålen i gatorna. Ukrainas enda "bidrag" var förstörelse och förfall. Återigen - Ukraina har ingenting med Krim att göra. Ryssar erövrade Krim, ryssar byggde upp Krim, ryssar försvarade Krim i två krig. Jag upprepar: Ukraina har ingenting med Krim att göra. Att de under en tid fick administrera området var lika ologiskt som om man hade gett Östergötland till Danmark.

Jo, det gör vi, men det lär du aldrig få veta något om så länge du sitter bakom ett tangentbord. Lyft rumpan och åk dit, sedan vet du.

Krim tillhör tataterna sedan hundratals år, som i sin tur föredrar Krim som ukrainskt. För 100 år sedan var bara var tredje invånare i Krim av rysk härkomst. Det var Stalin som i samband med deporteringen av tatarerna lät ryssar flytta in i tatarernas hus och "ta över" deras mark och tillgångar. Inget du som ryss ska vara stolt över.

Det finns för övrigt många kända och nobla människor med tatarisk härkomst. Bland dessa den legendariske balettdansören Nurejev samt den framstående kompositören och pianisten Rachmaninov.

Ja, det är inte en lätt situation Putin har försatt Ryssland i. Han tar Krim, hyllas i sitt hemland av en lättlurad och förledd befolkning men hatas av omvärlden och till följd försatt sitt land i en pinsam politisk och ekonomisk återvändsgränd. Sista ordet om Krim har naturligtvis inte sagts, det kommer alltid att vara en akilleshäl för Kreml tills dess Krim har återbördats till Ukraina.
2018-08-18, 21:55
  #7876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Krim tillhör tataterna sedan hundratals år
Som sagt, Ukraina har ingenting med Krim att göra.
2018-08-19, 08:36
  #7877
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Denna fråga är redan avhandlad i en omröstning där en överväldigande majoritet röstat för att tillhöra Ryssland.
Vad diverse länder, eller rättare sagt deras politiker anser är fullständigt ointressant då det är FN-stadgan som stipulerar folkets rätt till självbestämmande.
Den där "folkomröstningen" är knappast giltig då den inte övervakandes av internationella valobservatörer och inte föregicks av ordentliga valkampanjer. Fanns det ens en organiserad kampanj, för "stanna i Ukraina"?
Jag har heltiden förordat att frågan om Krims tillhörighet - liksom Östukrainas, kan avgöras i folkomröstningar, men då skall det gå riktigt till. Förhandlingar, Fed, respekt för folkens självbestämmanderätt. Då kan konflikten avvecklas och området börjautvecklas ekonomiskt och socialt.
2018-08-19, 08:41
  #7878
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Krim tillhör tataterna sedan hundratals år, som i sin tur föredrar Krim som ukrainskt. För 100 år sedan var bara var tredje invånare i Krim av rysk härkomst. Det var Stalin som i samband med deporteringen av tatarerna lät ryssar flytta in i tatarernas hus och "ta över" deras mark och tillgångar. Inget du som ryss ska vara stolt över.

Det finns för övrigt många kända och nobla människor med tatarisk härkomst. Bland dessa den legendariske balettdansören Nurejev samt den framstående kompositören och pianisten Rachmaninov.

Ja, det är inte en lätt situation Putin har försatt Ryssland i. Han tar Krim, hyllas i sitt hemland av en lättlurad och förledd befolkning men hatas av omvärlden och till följd försatt sitt land i en pinsam politisk och ekonomisk återvändsgränd. Sista ordet om Krim har naturligtvis inte sagts, det kommer alltid att vara en akilleshäl för Kreml tills dess Krim har återbördats till Ukraina.
Fast det där med att utmåla tattarerna som någonslags urbefolkning på Krim är rätt ihåligt. De har inte varit där mer än några hundratals år. Innan dess bodde goter, greker, skyter med flera på Krim. Det vettiga är väl att de som bor där nu (inklusive folk som flytt därifrån) får bestämma över sin framtid?
__________________
Senast redigerad av Clodius 2018-08-19 kl. 08:49.
2018-08-19, 08:45
  #7879
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag var just på Krim och tittade på alla de där sevärdheterna - Jalta, Livadiapalatset, Vorontsovpalatset, Balaklava, osv, osv. ALLT är byggt av ryssar. Det enda som var ukrainskt på Krim innan återföreningen var flaggorna på myndighetsbyggnaderna och hålen i gatorna. Ukrainas enda "bidrag" var förstörelse och förfall. Återigen - Ukraina har ingenting med Krim att göra. Ryssar erövrade Krim, ryssar byggde upp Krim, ryssar försvarade Krim i två krig. Jag upprepar: Ukraina har ingenting med Krim att göra. Att de under en tid fick administrera området var lika ologiskt som om man hade gett Östergötland till Danmark.

Jo, det gör vi, men det lär du aldrig få veta något om så länge du sitter bakom ett tangentbord. Lyft rumpan och åk dit, sedan vet du.
Alltså hur folkets vilja är är ingenting man kan avgöra vid ett kort besök - men du kan mycket väl ha rätt i att folket där vill vara en del av Ryssland. Fitz-Hume och andra (rätta mig om jag har fel) har menat att i stort sett alla på Krim vill tillbaka till Kievstyre. Själv vet jag inte - jag vill bara att folket där själva skall få bestämma så att det äntligen blir fred. Skall jag tippa tror jag att det är blandade uppfattningar...
2018-08-19, 13:05
  #7880
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men få kan väl vara nöjda med dagens situation - en frusen konflikt som kan pågå i årtionden, och hämma utvecklingen av hela området? Exemplet Transnistien är ju på sitt sätt förfärande. Jag har sagt det förr, men säger det igen; Östeuropa behöver en statsman av De Gauls kaliber som kan lösa upp situationen med respekt för folkviljan.

(Jag var aktiv i diskussionen för ett par år sedan, och drev samma linje - fred, förhandlingar, låt folken bestämma - och då angreps jag hårt av PK-gänget (+ censur-modsen) för att vara Putinagent med mera (absurt då jag ser Putins agerande som ett av de stora problemen). Intressant nog har det uteblivit nu. Kan vinden vara på väg att vända? Kan det finnas möjlighet för en förhandlingslösning?

Jag tror att vi befinner oss på ungefär samma våglängd vad gäller vad som är önskvärt. Skillnaden är att jag är realist och utgår från situationen så som den faktiskt ser ut.

Nej, ingen är nöjd med situationen, men återigen -- vad var alternativet, för Rysslands och Kremls vidräkning, till att annektera Krim under så godtagbara former som var praktiskt möjliga? Det hölls en folkomröstning, inte ett skott avlossades, och med undantag för efterblivna Nato-shills är det ingen som tvivlar på att majoriteten av befolkningen ville återgå till Ryssland.

Skulle man ha väntat för att se om den inkuppade regeringen i Ukraina tänkte låta Krim rösta om självständighet alternativt återgång till Ryssland, trots att tidigare och mer ryssvänliga regeringar hade blockerat sådana omröstningar upprepade gånger?

Skulle man ha väntat för att se om sagda regering tänkte låta Ryssland behålla sin flottbas? En regering som kuppats in med stöd av väst i syfte att försvaga Ryssland, och som kunde förmodas komma under starkt tryck att riva upp avtalet? (Givetvis med hänvisning till påstådda avtalsbrott från Rysslands sida eller liknande.)

Jag har helt enkelt svårt att ens i efterhand tänka ut något agerande från Rysslands sida som hade varit bättre eller klokare än det man faktiskt gjorde. (Att inte agera alls kunde ha fungerat förstås -- det är inte säkert att den inkuppade regeringen skulle ha hittat på någon ursäkt för att bryta avtalet om flottbasen -- men riskerna med det var alldeles för stora.)
2018-08-19, 13:14
  #7881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Den där "folkomröstningen" är knappast giltig då den inte övervakandes av internationella valobservatörer
Mig veterligen har inget svenskt val någonsin övervakats av internationella valobservatörer. Alltså är samtliga svenska riksdagsval som hållits "knappast giltiga".
2018-08-19, 13:25
  #7882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast det där med att utmåla tattarerna som någonslags urbefolkning på Krim är rätt ihåligt. De har inte varit där mer än några hundratals år. Innan dess bodde goter, greker, skyter med flera på Krim. Det vettiga är väl att de som bor där nu (inklusive folk som flytt därifrån) får bestämma över sin framtid?
Över huvud taget inget speciellt med att det bor tatarer på Krim - det gör det i andra delar av Ryssland också. Enligt folkräkningssiffror 6 miljoner, men räknar man in alla som är halv-tatarer så är det förmodligen lika stor andel av hela Ryska federationens befolkning som på Krim. Jag känner massor av tatarer fast jag bor hundratals mil från Krim. Dotterns skolfröken, grannar, kollegor, osv. Till och med ryska finansministern Naibullina är ju tatariska. Det där är inget speciellt, utom i ukrotrollens propagandavärld, där de vet att det går att appellera till sympatier i väst om man börjar babbla om stackars förtryckta muslimska minoriteter.
__________________
Senast redigerad av VarmaDrycker 2018-08-19 kl. 13:40.
2018-08-19, 13:29
  #7883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fitz-Hume och andra (rätta mig om jag har fel) har menat att i stort sett alla på Krim vill tillbaka till Kievstyre.
Ukrotrollen förfäktar två oförenliga åsikter samtidigt: 1) "Vi kan inte veta vad folket på Krim tycker eftersom de lever i en diktatur och inte vågar säga vad de tycker"; 2) "Folket på Krim vill tillbaka till Ukraina".
__________________
Senast redigerad av VarmaDrycker 2018-08-19 kl. 13:41.
2018-08-19, 13:30
  #7884
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Alltså hur folkets vilja är är ingenting man kan avgöra vid ett kort besök - men du kan mycket väl ha rätt i att folket där vill vara en del av Ryssland. Fitz-Hume och andra (rätta mig om jag har fel) har menat att i stort sett alla på Krim vill tillbaka till Kievstyre. Själv vet jag inte - jag vill bara att folket där själva skall få bestämma så att det äntligen blir fred. Skall jag tippa tror jag att det är blandade uppfattningar...

Ok, då tar vi det igen då. Wikipedia:
Polling by the Razumkov Centre in 2008 found that 63.8% of Crimeans (76% of Russians, 55% of Ukrainians, and 14% of Crimean Tatars, respectively) would like Crimea to secede from Ukraine and join Russia and 53.8% would like to preserve its current status, but with expanded powers and rights. Razumkov characterized Crimeans' views as controversial and unsteady, and therefore vulnerable to internal and external influences.[30] A poll by the International Republican Institute in May 2013 found that 53% wanted "Autonomy in Ukraine (as today)", 12% were for "Crimean Tatar autonomy within Ukraine", 2% for "Common oblast of Ukraine" and 23% voted for "Crimea should be separated and given to Russia".[31] A poll conducted by the Crimean Institute of Political and Social Research on March 8–10, 2014 found that 77% of respondents planned to vote for "reunification with Russia", and 97% assessed the current situation in Ukraine as negative.[32] A poll conducted by the GfK Group on March 12–14, 2014 with 600 respondents found that 70.6% of Crimeans intended to vote for joining Russia, 10.8% for restoring the 1992 constitution and 5.6% did not intend to take part in the referendum.[33][34] The poll also showed that if Crimeans had more choices, 53.8% of them would choose joining Russia, 5.2% restoration of 1992 constitution, 18.6% a fully independent Crimean state and 12.6% would choose to keep the previous status of Crimea.[33]

UNDP in Crimea conducted series of polls about possible referendum on joining Russia with a sample size of 1200:
Quarter Yes No Undecided
2009 Q3[35] 70% 14% 16%
2009 Q4[35] 67% 15% 18%
2010 Q1[36] 66% 14% 20%
2010 Q2[36] 65% 12% 23%
2010 Q3[36] 67% 11% 22%
2010 Q4[36] 66% 9% 25%
2011 Q4[37] 65.6% 14.2% 20.2%

Different polls conducted by the Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) in the Autonomous Republic of Crimea found a 36% support for unification of the entire Ukraine with Russia in 2013 and 41% on February 8–18, 2014 (just days before the ousting of Viktor Yanukovych).[38]

A post-referendum survey, commissioned by John O'Loughlin, College Professor of Distinction and Professor of Geography at the University of Colorado in Boulder, and Gerard Toal (Gearóid Ó Tuathail), Professor of Government and International Affairs at Virginia Tech's National Capital Region campus, was conducted during December 2014 by the Levada-Center, and published in Open Democracy on March 3, 2015.[39] The survey showed "widespread support for Crimea's decision to secede from Ukraine and join the Russian Federation one year ago."

While the authors of that survey felt and opined that Crimea's secession was "an illegal act under international law," they also acknowledged "It is also an act that enjoys the widespread support of the peninsula's inhabitants, with the important exception of its Crimean Tatar population." Despite the survey's distinction of Crimean Tatar support for accession to Russia being lower than the support from the rest of Crimea's population, the survey still found that significantly more Crimean Tatars either felt that Crimea's secession from Ukraine and accession to Russia was either the "Absolutely right decision," or the "Generally right decision," than the number of Crimean Tatars who felt that the 2014 referendum outcome was the "Wrong decision." Overall, the survey found that 84% of Crimeans felt that the choice to secede from Ukraine and accede to Russia was "Absolutely the right decision."

A third post-referendum survey, carried out by the Russia public opinion research center VCIOM in February 2015, found that 49% of Crimean Tatars would support the majority decision to leave Ukraine and join Russia if the referendum was to be repeated, while only a quarter of Crimean Tatars said they'd vote to remain in Ukraine.[40][41] VCIOM's poll also found support for the 2014 Crimean referendum outcome to be 97% in favour from Crimea's ethnic Russia population, 91% in favour from Crimea's ethnic Ukrainian population, and 92% in favour from all other populations of Crimea, for a total of 90% of Crimea's complete population being in favour of the 2014 Crimean referendum outcome to leave Ukraine and accede to Russia.
TL; DR: En lång rad opinionsundersökningar har visat att Krimborna vill tillhöra Ryssland, siffror som av helt naturliga skäl ökade ytterligare efter statskuppen 2014. Det är undersökningar som utförts av FN, av oberoende organisationer, av ukrainska organisationer, av ryska organisationer, och av organisationer på Krim. Det är undersökningar som utförts före, efter och under statskuppen och både före och efter att ryssarna tog över Krim.

Det finns en (1) opinionsundersökning som visat motsatsen, och den utfördes av en NGO där John McCain är ordförande och som tidigare varit inblandad i omstörtande verksamhet i Mellanöstern. Att den är bluff och båg snarare än att alla de andra är det är lika uppenbart som att vatten är vått.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback