2018-02-09, 16:43
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Skippa politikersnacket och ge Ukrainare arbete och löner så att de kan köpa mat för dagen och betala gasen (uppvärmningskostnader). Folket struntar blankt i vackra tal om demokrati. Politikers tal värmer inte upp vanliga ukrainarnas hem och ger inte mat på bordet.

Jag visade tydligt i ett av mina inlägg mha diagram från bl a wikipedia att Ukraina har ekonomiskt hamnat på efterkälken jämfört med de andra fd sovjetiska republikerna.

Till skillnad från det efterblivna oljelandet Ryssland har Ukraina goda möjligheter till ekonomiska reformer och handel med den europeiska gemenskapen. Det är mycket som sker bakom kulisserna, EU-anpassningar som leder till förenklad handel och produktion. Ryssarna står handfallet och börjar att rövslicka kineser medan de plockar från sina reserver för att få allt att gå runt, stackarna.

https://www.kyivpost.com/ukraine-pol...tion-2018.html
2018-02-09, 18:49
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Till skillnad från det efterblivna oljelandet Ryssland har Ukraina goda möjligheter till ekonomiska reformer och handel med den europeiska gemenskapen. Det är mycket som sker bakom kulisserna

Precis Ihor, det är mycket som sker bakom kulisserna, men jag ska avslöja en del för dig.
Citat:
February 2, 2017
Investments from Cyprus and other tax havens are usually of Ukrainian or Russian origin. Investors use special purpose entities (SPEs) in those countries in order to pay less tax and to acquire a special legal status etc. For instance, according to a study cited by the OECD Investment Policy Review, real Russian investment in Ukraine was at least thrice as large as the official data suggested at the end of 2014 (about $9.9 billion compared to $2.7 billion).

At first glance, such developed countries as Germany and the Netherlands also seem to invest quite a lot in Ukraine. Yet German FDI mostly comes from Indian ArcelorMittal, the largest foreign investor in Ukraine, which uses its Germany subsidiary to control a steel plant in Ukraine. Another large investor, Commerzbank, left the Ukrainian banking sector in 2012.
https://voxukraine.org/en/investments-in-ukraine-en/

Ryssland tycks tro mer på Ukraina än länderna från EU.

Citat:
In 2016, Ukraine's major investors, accounting for 70 percent of investments included:
Russian Federation (37.8 percent of FDI),
Cyprus (9.7 percent),
Great Britain (9.2 percent),
Netherlands (5.8 percent)
https://www.export.gov/apex/article2...ent-statistics
2018-02-11, 07:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Precis Ihor, det är mycket som sker bakom kulisserna, men jag ska avslöja en del för dig.

Ryssland tycks tro mer på Ukraina än länderna från EU.

Som sagt: Jag avvaktar några år tills jag är övertygad att Ukraina kommer att hålla sig kvar på den västliga vägen.

Men det finns något annat intressant:

En fascist som dig väljer att ständigt attackera det, enligt den ryska propagandan; "fascistiska Ukraina", samtidigt som du ständigt försvarar det som Putlers duktiga idioter på vänsterkanten betecknar som det "antifascistiska Ryssland".

Det är därmed helt klart att fascister och kommunister ingått en ny allians emot de liberala demokratiska staterna. Det står också klart att Ryssland nu är ett "fascistisk piss-imperium" men kan lika gärna vara ett kommunistiskt dito. Det avgörande i detta sammanhang är att den rysks cancersvulsten ständigt utvidgas. För att underlätta det hela så utnyttjar den ryska ledningen duktiga idioter i väst på såväl den extrema höger- som vänsterkanten och det ryska folkets eviga ekorrhjul fortsätter att snurra.

Så min och andras analys stämmer till punkt och pricka, liksom den ideologiska skolning jag fick i SSU på 70-talet.

Jag vill tacka dig och Putlers duktiga idioter i väst för att ni klargjort allt så tydligt. Min och västs huvudfiende blir därmed Ryssland, tills det ondskefulla imperiet fallit sönder i småbitar.

Vad gäller Il duce dumb-Trump så kommer han att enbart vara ett övergående fenomen, då det amerikanska systemet verkar kunna överleva hans styre.
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-02-11 kl. 07:40.
2018-02-11, 11:37
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som sagt: Jag avvaktar några år tills jag är övertygad att Ukraina kommer att hålla sig kvar på den västliga vägen.

Men det finns något annat intressant:

En fascist som dig väljer att ständigt attackera det, enligt den ryska propagandan; "fascistiska Ukraina", samtidigt som du ständigt försvarar det som Putlers duktiga idioter på vänsterkanten betecknar som det "antifascistiska Ryssland".

Det är därmed helt klart att fascister och kommunister ingått en ny allians emot de liberala demokratiska staterna. Det står också klart att Ryssland nu är ett "fascistisk piss-imperium" men kan lika gärna vara ett kommunistiskt dito. Det avgörande i detta sammanhang är att den rysks cancersvulsten ständigt utvidgas. För att underlätta det hela så utnyttjar den ryska ledningen duktiga idioter i väst på såväl den extrema höger- som vänsterkanten och det ryska folkets eviga ekorrhjul fortsätter att snurra.

Så min och andras analys stämmer till punkt och pricka, liksom den ideologiska skolning jag fick i SSU på 70-talet.

Jag vill tacka dig och Putlers duktiga idioter i väst för att ni klargjort allt så tydligt. Min och västs huvudfiende blir därmed Ryssland, tills det ondskefulla imperiet fallit sönder i småbitar.

Vad gäller Il duce dumb-Trump så kommer han att enbart vara ett övergående fenomen, då det amerikanska systemet verkar kunna överleva hans styre.
Vad den "västliga vägen" innebär, kan man fråga sig. Samma psalmvers vevades ju efter den s k orangea revolutionen. Närmare besett är det inget annat än att så långt möjligt kapa förbindelser med Ryssland. Att det sedan inte är någon större skillnad i ekonomiskt system spelar ingen roll. Det som driver dig och andra tycks inte vara något annat än ett nedärvt rysshat. Jag har svårt att tänka mig att du förvärvade det på någon SSU-kurs.
2018-02-11, 12:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vad den "västliga vägen" innebär, kan man fråga sig. Samma psalmvers vevades ju efter den s k orangea revolutionen. Närmare besett är det inget annat än att så långt möjligt kapa förbindelser med Ryssland. Att det sedan inte är någon större skillnad i ekonomiskt system spelar ingen roll. Det som driver dig och andra tycks inte vara något annat än ett nedärvt rysshat. Jag har svårt att tänka mig att du förvärvade det på någon SSU-kurs.

Nej, mitt Rysslandshat är verkligen inte medfött. Det är först efter den ryska olagliga invasionen/ockupationen och annekteringen av Krim som jag, verkligen, börjat hata det ryska fascistiska piss-imperiet och gjort en analys av drivkraften bakom det hela. Innan dess så hade jag en ganska neutral syn på såväl Ryssland som Putler. Jag glömde t.o.m ganska snabbt den ryska invasionen av Georgien och Rysslands trakasserier emot Estland.

Sedan om du vill hålla dig med dunkla biologiska teorier är förstås ditt lilla problem. Själv ser jag det ryska folket eviga ekorrhjul som ett kulturellt fenomen, (som iof förs vidare från en generation till nästa, inte genom gener, men väl av memer).

Ekonomiskt system spelar faktiskt ingen större roll vad gäller det ryska folkets eviga ekorrhjul. Den ryska cancersvulsten strävar ändå efter utvidgning, oavsett ekonomiskt system. Observera att detta även gör att produktivkrafternas utveckling i Ryssland blir deformeras, (det blir så när man, ifrån en normal uppbyggnadsfas sedan övergår till en massiv militär upprustning). Dessutom: Även om produktivkrafterna ändå utvecklas i Ryssland, låt så vara på ett deformerat sätt, så påverkar inte detta det ryska folkets attityder och värderingar, som det skulle göra i normalfallet, dvs för alla andra folk i alla andra stater. Övergången till "utvidga imperiet läget" förhindrar effektivt en sådan utveckling av värderingarna och attityderna hos stora delar av det ryska folket. Alla liberala och demokratiska värderingar är någon som, hos de allra flesta ryssar som bor i Ryssland, är reserverat för "hinna ikapp väst läget", vilket ändå övergår i "utvidga imperieläget" så fort Ryssland blivit lite starkare.
2018-02-11, 13:39
Medlem
Citat:
Skippa politikersnacket och ge Ukrainare arbete och löner så att de kan köpa mat för dagen och betala gasen (uppvärmningskostnader). Folket struntar blankt i vackra tal om demokrati. Politikers tal värmer inte upp vanliga ukrainarnas hem och ger inte mat på bordet.

Jag visade tydligt i ett av mina inlägg mha diagram från bl a wikipedia att Ukraina har ekonomiskt hamnat på efterkälken jämfört med de andra fd sovjetiska republikerna.
Tyvärr, rysk propaganda ger inte ukrainarna bättre vardag, inte heller ryssen som allierad. Så hur än vardagen är med för många ukrainare där man får vända på slantarna så är det skyhögt mycket bättre än tidigare. Tror få vill byta med ryssens vardag faktiskt med tanke på hur Ryssland idag styrs. Tänka framåt är det man Kiev skall göra och ju gör i Ukraina. Snabba ekonomiska vinster är enbart populism och brukar var makthavare som Putins favoritpolitik.
Ukraina refomeras från grunden och det syns allt mer i samhället med bättre villor för befolkningen.
Så det eländes elände propagandan från Ryssland är ju enbart tomt och ointressant pladder.
Bara att jämföra hur det var för bara några år sedan och hur det är idag i Ukraina. Den jämförelsen visar tydligt hur landet gör betydande framsteg och kommer om några år att bli en viktig nation i den östra delen av vår region. Här gäller ju dessutom inte statistik i första hand utan lika viktig är ju det mänskliga och demokratiska bygget av Ukraina, det enda som kan garantera välstånd på sikt. Men visst svälter man som du säger inom Ukrainas gränser, bara att se på Donbass där den humanitära situationen är katastrofal nu när hjälpsändningarna uteblir. Så går det när man kommer under rysk ockupation och misären under dom stalinistiska rebellera Putin stödjer..
2018-02-11, 14:07
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tyvärr, rysk propaganda ger inte ukrainarna bättre vardag, inte heller ryssen som allierad. Så hur än vardagen är med för många ukrainare där man får vända på slantarna så är det skyhögt mycket bättre än tidigare. Tror få vill byta med ryssens vardag faktiskt med tanke på hur Ryssland idag styrs. Tänka framåt är det man Kiev skall göra och ju gör i Ukraina. Snabba ekonomiska vinster är enbart populism och brukar var makthavare som Putins favoritpolitik.
Ukraina refomeras från grunden och det syns allt mer i samhället med bättre villor för befolkningen.
Så det eländes elände propagandan från Ryssland är ju enbart tomt och ointressant pladder.
Bara att jämföra hur det var för bara några år sedan och hur det är idag i Ukraina. Den jämförelsen visar tydligt hur landet gör betydande framsteg och kommer om några år att bli en viktig nation i den östra delen av vår region. Här gäller ju dessutom inte statistik i första hand utan lika viktig är ju det mänskliga och demokratiska bygget av Ukraina, det enda som kan garantera välstånd på sikt. Men visst svälter man som du säger inom Ukrainas gränser, bara att se på Donbass där den humanitära situationen är katastrofal nu när hjälpsändningarna uteblir. Så går det när man kommer under rysk ockupation och misären under dom stalinistiska rebellera Putin stödjer..

Bra sagt!

Vägen framåt finns bara västerut. Med de utvecklade demokratierna i Europa som vänner. Ryssland går det inte att samarbeta med. Nationalister för sitt skitland med gammal rutten fascism och imperialism.
2018-02-11, 15:52
Medlem
FlashyBears avatar
WORLD HAPPINESS REPORT 2017
http://worldhappiness.report/wp-cont...17/03/HR17.pdf
Citat:
Ranking of Happiness 2014-2016
10. Sweden (7.284)
49. Russia (5.963)
132. Ukraine (4.096)
Citat:
Changes in Happiness from 2005-2007 to 2014-2016
7. Russia (0.845)
122. Ukraine (-0.930)

Ja, ja, ja! Jag vet att Ukrains fall kan förklaras med krig och onda Putler, men hur kan man förklara att ryssen blev så mycket nöjdare med livet trots finanskrisen och sanktionerna?

Hmmmmm... Ehhhhh... Joooooo....! Det ryska folkets eviga ekorrhjul!

Trololo
2018-02-11, 18:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Ja, ja, ja! Jag vet att Ukrains fall kan förklaras med krig och onda Putler, men hur kan man förklara att ryssen blev så mycket nöjdare med livet trots finanskrisen och sanktionerna?

Hmmmmm... Ehhhhh... Joooooo....! Det ryska folkets eviga ekorrhjul!

Trololo

Jo, ryssarna är nöjda nu när imperiet utvidgats, inget som förvånar mig det minsta. Ukrainarna har å andra sidan varit utsatt för ockupation av delar av sitt land och aggression de senaste åren. Inte heller förvånar resultatet där. Vi vet ju t.ex. dessutom att polackerna fick gå igenom ett litet helvete de första fem åren av reformer. Hade ukrainarna dragit igång med reformer redan i början av 90-talet, så hade de redan varit i mål nu. Men tyvärr så hände det inte.
2018-02-11, 20:56
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Tyvärr, rysk propaganda ger inte ukrainarna bättre vardag, inte heller ryssen som allierad. Så hur än vardagen är med för många ukrainare där man får vända på slantarna så är det skyhögt mycket bättre än tidigare.

Det är klart, vanlige ukrainaren får det så mycket bättre av att frysa arslet av sig, eller hamna efter med betalningarna. Kronofogden nästa?

Rysk propaganda finns enbart in ditt huvud.

Citat:
Energy tariff reform in Ukraine: going too far?
While energy price hikes have been an indispensable ingredient of economic reforms in all transition countries at some point in time, their magnitude and the short time span over which they have been implemented in Ukraine are quite unprecedented. Between January 2014 and May 2016, retail gas tariffs were hiked nearly nine times, or five times in real terms
https://financialobserver.eu/cse-and...going-too-far/

Citat:
Tror få vill byta med ryssens vardag faktiskt med tanke på hur Ryssland idag styrs.

Att du ens orkar kivas när du vet att så gott som all data visar vilket shithole country Ukraina är.
Ukraina förlorar t o m mot mer exotiska fd sovjetrepubliker, de sk stan-länderna.

Citat:
Net salary 2016, US dollars

Russia 492
Belrus 321
Kazakhstan 289
Turkmenistan 250
Moldova 214
Ukraine 166

https://www.reinisfischer.com/averag...republics-2016

Citat:
Så går det när man kommer under rysk ockupation och misären under dom stalinistiska rebellera Putin stödjer..

De tycks ha det ganska härligt på Krim. Ukrainska turister bekräftar det med ett leende.
https://www.youtube.com/watch?v=r74EMVGvznk
2018-02-11, 21:05
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

De enstaka ukrainofilerna i tråden har målat in sig i ett hörn, och sjunger sin lovsång till Ukraina trots att all tillgänglig data visar att landet förlorar t o m mot de allra flesta fd sovjetrepubliker.
Du kan överbevisa dem gång på gång, och deras enda svar är "rysk propganda".
2018-02-12, 09:48
Medlem
Citat:
Det är klart, vanlige ukrainaren får det så mycket bättre av att frysa arslet av sig, eller hamna efter med betalningarna. Kronofogden nästa?

Rysk propaganda finns enbart in ditt huvud.

Att du ens orkar kivas när du vet att så gott som all data visar vilket shithole country Ukraina är.
Ukraina förlorar t o m mot mer exotiska fd sovjetrepubliker, de sk stan-länderna.

De tycks ha det ganska härligt på Krim. Ukrainska turister bekräftar det med ett leende.
https://www.youtube.com/watch?v=r74EMVGvznk

Just nu levererade du ju Rysk propaganda där lögnen fick företräde, så hur skall du ha det.
Ingen förutom dom räddhågade tror ju på annat är att Ryssland ockuperar ukrainsk territorium och att Ryssland är ett jätteproblem och stoppkloss för det demokratiska Ukraina i nuläget.
I Dobass svälter man och på Krim förföljs man. Inte undra på att det fria Ukraina har allt fler internflyktingar att försörja. Turkiet har ju dessutom övertagit Krims tidigare status som ukrainarnas favoritmål under semestern.
Och att frottera sig med ockupationsmakten på Krim är knappast vad ukrainare känner för att göra med tanke på den olagliga ryska ockupationen av halvön och det förtrycket som på vanligt ryskt maner sedan följde.
Men du kanske t.om tror att Ryssland är en demokratiskt stat som värnar om sina grannländer? Den bedrägliga illusionen är i så fall mycket svår att placera i verklighetens ryska agerande .
Men vi i väst har ju yttrandefrihet så även lite småtokiga falska uttalande om Ukraina har sin rätt att publiceras, det i sann demokratisk anda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in