Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Löjlig diskussion och löjligt rysk desinfomations påhitt.
Alla vet att Putin lider av storhetsvansinne och ryskt imperialt vansinne. Förläst sig på sovjetisk historisk desinformation. Skojigt när propagandan till slut biter sovjetdebilen i svansen.
Om nu Putin tycker Prokofiev var ryss borde han ju inte bombat Donetsk Sergei Prokofiev International Airport sönder och samman .
Breznjev -"His parents lived in Brezhnevo (Kursky District, Kursk Oblast, Russia) before moving to Kamenskoe. Brezhnev's ethnicity was given as Ukrainian in some documents, including his passport,[3][4][5] and Russian in others.[6][7]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Leonid...6%E2%80%931939)
Steg snabbt i rank under Holodomor. Inte precis ukrainsk nationalist om man säger så.
Jag frågade inte vad Putin tycker. Du verkar för övrigt göra gällande att han anser att ryssar och ukrainare är ett och samma, så därmed är tydligen Putins uppfattning om Brezjnevs och Prokofievs nationaliteter redan känd. Artilleribeskjutningen av flygplatsen i Donetsk (som 4o4-regimen och DNR-frihetskämparna var lika skyldiga till) har inte med ämnet att göra.
Jag vill alltså veta vad
du tycker. Tyvärr får jag inget klart svar av dig. Det verkar som jag trycker på lite känsliga knappar eftersom du börjar böla om "desinformation" istället för att ge ett svar. Jag frågar bara vem som egentligen är ukrainare, det ska väl inte vara så svårt eller konstigt?
Du verkar inte vilja erkänna att Leonid Brezjnev är ukrainare och motivet är tydligen att LB:s föräldrar innan Brezjnevs födsel bodde i regionen Kursk (på den ryska sidan gränsen till Ukraina), varifrån hans far härstammade. LB:s mor var dock född i Jenakievo som ligger i Donetsks Folkrepublik men som Birger anser ligger i Ukraina. Själv föddes Leonid Brezjnev i Dnepropetrovsk i dåvarande och nuvarande Ukraina och bodde stadigvarande i Ukraina fram till vuxen ålder.
Ska jag alltså tolka ditt svar som att LB ändå inte är ukrainare för att hans far föddes 100 km från den ukrainska gränsen? Hur gör vi då med Vålådymyr Klitschko, som föddes i Centralasien, växte upp i Tjeckoslovakien och vars far var general i Röda armén?
Över till kompositören Sergej Prokofiev. SP föddes väster om Donetsk (precis vid den nuvarande fronten mellan Köjävregimen och frihetskämparna i DNR) av föräldrar från Sankt Petersburg. Föräldrarna var agronomer och hade bjudits in för att ta hand om en jordbruksegendom tillhörande en rysk adelsman som också var en av Moskvas mest kända hästuppfödare.
Givet SP:s stamtavla (Prokofiev är ett vanligt ryskt namn) och uppväxt borde Birger knappast tycka att SP är en Sann Ukrainare. Föräldrarna var ju ryska kolonisatörer som arbetade för en förtryckare från Moskva som lagt beslag på helig mark i Landet 4o4! SP försvann dessutom snabbt från Ukraina - vid 13 års ålder antogs han vid konservatoriet i Sankt Petersburg och återvände sedan aldrig till Donbass eller Landet 4o4.
Men se, nu darrar Birger på manschetten. Det finns tydligen något i Birger som ändå tycker att SP borde klassas som ukrainare. Anledningen är förstås att SP idag anses vara en av världens främsta kompositörer. Således vill Birger appropriera honom till den ukrainska kultursfären, trots att han aldrig själv sett sig som ukrainare!
Vilket återigen bevisar tesen att allt dåligt i Ukraina tydligen är ryZZkt och allt bra (även om det över huvud taget inte har med ukrainska språket, kulturen osv.) tydligen är ukrainskt. Lustigt nog torde Birgers vankelmod ses som ett bevis för Putins påstående - att det ryska och ukrainska till stora delar är ett och samma.
Birger, tala nu ur skägget, ge mig ett JA/NEJ-svar.
- Är Brezjnev ukrainare?
- Är Prokofiev ukrainare?
Motivera dina svar ordentligt.
Som överkurs kan du få berätta för mig om Prokofievs musiklärare, Reinhold Glière, var ukrainare, och om man i så fall borde ändra hans biografi i Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Gli%C3%A8re
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Reinhold Moritzevitj Glière (ryska: Peйнгoльд Mopицeвич Глиэp, Rejngold Moritsevitj Glier); född 11 januari 1875, (g.s. 30 december 1874), död 23 juni 1956) var en rysk/sovjetisk kompositör av tysk härkomst.
Glière var andra son till blåsinstrumentmakaren Ernst Moritz Glier (1834-1896) från Sachsen, som emigrerade till Kiev och där gifte sig med Józefa (Josephine) Karczak (1849-1935) från Warszawa. Hans uppväxtnamn var Rejngold (ryska) eller Reinhold (tyska) Ernst Glier. Omkring år 1900 ändrade han sitt efternamn till Glière...
Glière började på musikskolan i Kiev 1891, där han lärde sig spela fiol... Han utexaminerades 1900 efter att ha komponerat en enaktsopera, 'Jord och himmel' (efter George Gordon Byron) och tillägnats en guldmedalj i komposition. De följande åren undervisade Glière på musikskolan Gnesin i Moskva. 1902 fann Taneev två privatelever åt honom: Nikolaj Mjaskovskij och den elvaårige Sergej Prokofjev, i vars föräldrars bostad, Sontsovka, Glière undervisade.
Mellan 1905 och 1908 studerade Glière dirigering i Berlin under Oskar Fried. När han kom tillbaka till Moskva fortsatte han med undervisningen på Gnesin... 1913 fick han ett förordnande vid musikskolan i Kiev, som strax efter upphöjdes till musikkonservatorium... 1920 flyttade Glière till Moskvakonservatoriet, där han (med vissa avbrott) undervisade fram till 1941.
Hur går Glières biografi ihop med påståendet att Ryssland och Ukraina är helt separata kulturer? Var han ukrainare eller rysk "imperial förtryckare"? Fun fact: Glière skrev en symfoni till den (numera förbjudna i 4o4) ryska sagohjälten Ilja Muromets ära. Enligt legenden föddes Ilja Muromets i den ryska staden Murom men flyttade till Köjäv där han blev Vålådymyr den stores mest berömde kämpe. Är Ilja Muromets ukrainare?