Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Vem startade konfliken? Kuchmas marionettkonstitution och sedan i synnerhet Regionpartiet under Yanukovych som heter just "region" och var russofont och delade landet. Allt med hjälp av Putin. Och under risk att förlora Ukraina, började Ryssland annektera delar och sabotera.
Är dina bilder aktuella? Nej inte alls. 2014 har gett landet helt annan uppdelning. Proryssar har blivit proukrainare. Putin har retat upp och polariserat Ukraina - några få hårdföra separatister i Donbass mot resten.
For Life partiet är det ni ryssar kallar för prodricks och mutpartiet. Man köpte upp 50% av nyhets tv-kanaler via bulvaner och penningtvätt från Ryssland för att försöka hjärntvätta folk. Nu är ordningen återställd. Medvedchuk, terroristfinansiären, är sanktionerad.
Gruppen av ukrainska extremare nationalister är liten, 2% i 2019 års val. Stödd av Kolomoisky som närmat sig just For Life. Kolomoisky är jagad i USA och UK numera.
Gruppen av lättare nationalister är minst 70%. Bara Zelenskyis +Tymoshenkos+Poroshenkos partier kommer få klart mer än 50% i val, då små partier hamnar utanför.
Under inga förutsättningar skulle For Life uppnå majoriteter, det gjorde aldrig Regionpartiet ens som fick 30%. Utan syftar till att lyfta fram en prorysk president - då det är betydligt lättare kanske uppnå 30% för en president. Sen ska domstolar mutas så man den vägen inför stark presidentmakt liksom andra ryska marionettstater - Syrien, Venezuela. En kriminell president som Yanukovych, som styr med dekret och begår olagligheter i Rada. Proryska presidenter tar makten ungefär som Hitler gjorde en gång. Med rysk inblandning så styr minoriteter över majoriteter och får länder till inbördeskrig.
Marionettkonstitutionen gynnar pro-Maidan/pro-drickspartierna, det konstaterades när Zelenskij fick egen majoritet tack vare enmansvalkretsarna där hans pro-dricksoligarker köpte mandat.
"Vem startade konflikten i Ukraina"? Tja, vad kom först, hönan eller ägget? När startar vi klockan? 2014, 1991, 1945, 1922, 1718? Var det den pro-ukrainske folkmördaren Lenin som skrev över Donbass från Ryssland till Ukraina utan att fråga befolkningen? Var det den pro-ukrainske kommunisten Chrusjtjev som skrev över Krim till Ukraina i hemlighet trots att det inte bodde en enda ukrainare där. Var det den pro-ukrainska nationaliströrelsen som gjorde gemensam sak med Hitler? Var det alla pro-ukrainska oligarker som startade egna milisgrupper och började terrorisera befolkningen och stjäla allt som fanns. Landet 404:s problem är mångfacetterade, bottenlösa och har massor av år på nacken.
Du har dock rätt i en sak, nämligen att ОПЗЖ inte är lösningen på Ukrainas många och svåra problem. ОПЗЖ är ytterligare ett ukrainskt parti som grundades och som styrs av oligarker. De råkar bara ha snappat upp att en mycket stor och växande del av Ukrainas befolkning vill ha ett nära samarbete med Ryssland, och så grundar de ett eget parti för att kunna agera i Rada på samma sätt som de andra pro-Maidan/pro-drickspartier, som parasiterar på den del av Ukrainas befolkning som druckit Kool Aid om EU-medlemskap, "1000 euro i garanterad pension", "Putler är Stalin" osv.
Därför tror jag att lösningen på sikt blir den decentralisering som UD av någon anledning vurmar för. En decentralisering som långsamt men säkert kommer att dra isär Ukraina och med tiden leder till en upplösning av landet. Det finns för många olika viljor och de sammanhållande faktorerna i Landet 404 (såsom en integrerad industri som jag beskrev) blir allt svagare.
Jag tror som sagt att den s.k. styckningen kommer att ta lång tid, antagligen decennier. Och jag säger inte detta för att det är något jag (eller kalsongmördarmordordvärgen) tycker att det är ett optimalt utfall, utan mest för att jag inte ser hur det skulle gå till på något annat sätt. Östra Ukraina tänker inte ta mer skit från chauvinisterna i västra Ukraina, och Banderagänget kommer inte att släppa sin antiryska religion så länge de lever.