Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-23, 22:08
  #13
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Hyr en eller ett par afrikaner på plats som kan köra runt er i stället.
De ska vara street wise, kunna språken och givetvis även vara beväpnade.
Betalar ni bra så kommer de göra allt för att skydda er och ge er en bra reseupplevelse.

Har själv gjort detta och skulle aldrig komma på tanken att köra runt i egen bil, ensam eller med kompisar. Det är för farligt helt i onödan.

Beväpnade? Har jag aldrigt behövt, har mestadels varit i tanzania dock men då på en hel del riktigt avsidesplatser. Rånrisken är helt klart större än i sverige men inte så värst mycket värre än många andra turistorter.
Citera
2015-11-30, 19:48
  #14
Avstängd
kör bara, dem är nog inte alls håra med sånt. Kanske kan va lite farligare trafikmiljö men men
Citera
2015-11-30, 20:52
  #15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Kenya och Tanzania, 400 dollar om dagen. Men då ingick antagligen en del mutor i priset (frågade inte).

Hur kom du i kontakt med dessa? Hur kom du fram till att du kunde lita på dem?
Citera
2015-12-01, 07:45
  #16
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Kenya och Tanzania, 400 dollar om dagen. Men då ingick antagligen en del mutor i priset (frågade inte).

400 dollar om dagen?! Hur många "vakter" fick du för det priset och varför beväpnade, det låter inte speciellt seriöst, snarare som att du hyrt ett gäng afrikanska hillbillys med gevär som blåst dig på pengar? Det är generellt ganska lugna länder och beväpnade guider har jag aldrig känt behov av. Att hyra vanliga guider inklusive luftkonditionerad jeep kostar långt mycket mindre per dag. Finns gott om resebolag i sverige som har kontakter med seriösa lokala eventföretag som man kan boka via.
Citera
2015-12-08, 16:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur kom du i kontakt med dessa? Hur kom du fram till att du kunde lita på dem?

Citat:
Ursprungligen postat av woofer
400 dollar om dagen?! Hur många "vakter" fick du för det priset och varför beväpnade, det låter inte speciellt seriöst, snarare som att du hyrt ett gäng afrikanska hillbillys med gevär som blåst dig på pengar? Det är generellt ganska lugna länder och beväpnade guider har jag aldrig känt behov av. Att hyra vanliga guider inklusive luftkonditionerad jeep kostar långt mycket mindre per dag. Finns gott om resebolag i sverige som har kontakter med seriösa lokala eventföretag som man kan boka via.

Vi var två som åkte med två afrikaner men ska jag vara ärlig så var det inte jag som betalade så jag slipper bry mig om det var ett överpris eller inte.
Killen jag reste med har tidigare jobbat i dessa länder och då hans bakgrund är ganska speciell är han ofta nojig över säkerheten. Vill helst inte skriva mer än så då pga outningsrisken.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2650076

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback