2015-11-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Vaddå jag har fel? Är du dum på riktigt eller bara på låtsas?

Jag undrade vad 80:- skulle vara om inte priset i kronor. Vad skulle det annars vara för ett kilo grönbetad köttfärs? 80 styck idioter som du?

Säger ingenting om er diskussion, men dumhet och dålig attityd går allt som oftast hand i hand.
Citera
2015-11-17, 23:26
Medlem
Om det hade varit "styck" så menade vi på att det skulle vara styckpris på varan. Alltså att :- skulle betyda "kronor styck".
Citera
2015-11-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiandoza
Om det hade varit "styck" så menade vi på att det skulle vara styckpris på varan. Alltså att :- skulle betyda "kronor styck".
Nix, det betyder det inte.

Kolonet kan tolkas som ett decimaltecken helt enkelt. Om jag ska spekulera lite så kan jag tänka mig att ursprunget kan vara att man i gamla valutor ville ha en annan separator eftersom dessa inte fungerade lika smidigt med talbasen 10.
Citera
2015-11-17, 23:38
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Vaddå jag har fel? Är du dum på riktigt eller bara på låtsas?

Jag undrade vad 80:- skulle vara om inte priset i kronor. Vad skulle det annars vara för ett kilo grönbetad köttfärs? 80 styck idioter som du?

Det är du som är idioten din jävla pajas!
Citera
2015-11-17, 23:43
Medlem
":-" betyder ingenting. Kolonet är ett skiljetecken. Priset skrivs som "Kronor:Öre". "-" betyder 0.

18:- är alltså 18kr:0öre. -:18 betyder 0kr:18öre.
Citera
2015-11-17, 23:54
Medlem
kronor

har jag alltid tänkt iallafall
Citera
2015-11-18, 01:07
Medlem
Lieberts avatar
Man använder kolon för att ange att nu är det ören som kommer och bindestrecket markerar att det inte finns några ören att ange, om i direkt följd efter kolon.

Demonstration av hur kolonet används för markering att ören är vad som skall utläsas:
Citat:
En flaska vatten kostar 14:50 kronor.

Demonstration av hur ett bindestreck följer direkt efter kolonet och vad det betyder, nedan:
Citat:
Ett bröd kostar 12:- kronor. (Det utläses som 12:00 kronor, eller förenklat 12 kronor blankt.)
Citera
2015-11-18, 05:48
Medlem
neuron-drones avatar
Tack för något intressant jag inte ens tänkt på. Jag antar att folk tänker på det som ett tecken för kronor (fastän det inte är så) just för att vi inte har ett tecken? Det finns ju tecken för dollar och pund som exempel. Men för kronor? Alltså, finns det?
Citera
2015-11-18, 05:56
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Man kan ju också tänka såhär.

10:50 = 10:50
10:00 = 10:-

Det ska inte utläsas som kronor. Andra länder skriver väl också så?

Om något så bör det väl utläsas som "och noll", som i "tio och noll" eller om man lagt på 50 öre "tio och femtio".

Vill mig även minnas att jag sett detta i andra sammanhang än priser.
Du har exakt rätt. Du har även uttryckt det enkelt och pedagogiskt.

Det här är inte nogåt man kan "tycka" om, utan helt logiskt, som ovan beskrivits.
Citera
2015-11-18, 13:06
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Ganska få numera som har sett priser i kronor och ören, varför förståelsen av tecknet har gått ned.

Bra iakttagelse, men obehagligt nog så har TS enligt uppgift diskussionen med sin mamma. Som borde ha sett ören under sitt liv, även om TS inte skulle vara stadgade 18 år.
Citera
2015-11-18, 15:12
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Ganska få numera som har sett priser i kronor och ören, varför förståelsen av tecknet har gått ned.
Snarare uppger i princip alla livsmedelsbutiker i kronor och ören!

Typ 1 kg fläskfilé 49:95 vilket innebär att priset är 49 kronor och 95 öre. När såg man senaste en butik ta 50 kronor jämnt för en vara? Av någon oförklarlig anledning slutar livsmedelsbutikernas priser ALLTID på 95 öre.

Men svaret på frågan vad :- så innebär det jämna kronor och inga ören vilket är otroligt ovanligt i livsmedelsbutiker idag. Köper man däremot en ny bil så slutar oftast priset på 199.995:- vilket innebär att priset är 995 tusen kronor och inga ören.

Internationellt skriver de oftast 199.995.- istället.
Citera
2015-11-18, 16:52
Medlem
fleshrippers avatar
Det verkar vara många i tråden som är osäkra men det låter ju rimligt att det ska betyda kronor och noll ören, det fick vi ju också se på bilden med glassar tidigare i tråden.
Det måste ju ändå vara ganska vanligt att folk misstolkar det som att det ska betyda kr. Är det någon som har ett exempel då någon butik skrivit 99:95:- ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in