Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-17, 08:23
  #1
Medlem
Jag hade tänk att köpa en macbook pro 13 retina(2015). Jag ser att mecenat och även studentkortet har 10% dealen som ni säkert har läst om. Köp en macbook och få 10 procent rabatt om du är student(från apples hemsida) bla bla bla. Återförsäljare säljer -låt oss säga- macbook pro retina(2015) för 12490 kr som billigast(siba/mediamarkt etc). samma standard modell med studentrabatt blir på apple 13045 kr. Hur fan blir det studentrabatt den kostar inte mindre utan till och med 500kr mer än vad andra återförsäljare. det låter ju inte klokt, poängen är väl att man ska tjäna på studentrabatten? Fattar nada logiken, kommentera vad som helst som är relevant, det uppskattas.
Citera
2015-11-17, 09:42
  #2
Medlem
Hund-Cirkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDS
Jag hade tänk att köpa en macbook pro 13 retina(2015). Jag ser att mecenat och även studentkortet har 10% dealen som ni säkert har läst om. Köp en macbook och få 10 procent rabatt om du är student(från apples hemsida) bla bla bla. Återförsäljare säljer -låt oss säga- macbook pro retina(2015) för 12490 kr som billigast(siba/mediamarkt etc). samma standard modell med studentrabatt blir på apple 13045 kr. Hur fan blir det studentrabatt den kostar inte mindre utan till och med 500kr mer än vad andra återförsäljare. det låter ju inte klokt, poängen är väl att man ska tjäna på studentrabatten? Fattar nada logiken, kommentera vad som helst som är relevant, det uppskattas.

Rabatten gäller om du loggar in via Mecenat/Studentkortet och slussas vidare till Applestore och köper därifrån.
Siba/mediamarkt säljer oftast utgående modeller.
Citera
2015-11-17, 09:55
  #3
Medlem
Siba och mediamarkt brukar sälja till samma pris som Apple store med srudentrabbaten inkluderat eftersom dom sänker sina priser för att prismatcha applestore.
Sist jag kollade så var det inte mycket billigare hos elgiganten tex dock.

Mediamarkt etc har dock endast standard utgåvan av macbook datorerna dvs baseline macbooks medans på applestore så kan du köra custom order med mer ram etc etc.
Citera
2015-11-18, 03:18
  #4
Medlem
Elgiganten/Siba/Mediamarket har ett pris på Apples 13"-datorer som är mycket lägre än Apple.

Det låter sjukt då det i princip aldrig händer, allt brukar hålla minst samma pris som apple.com, men på just 13" datorerna är svenska butiker billigare med 1-2 tusen kr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback