Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-16, 10:23
  #1
Medlem
nivamans avatar
Jag har sista veckorna fått mail dagligen med rubriken "Hej min sweetie". I mailet finns en klickbar länk till någon random sida och .php
Som avsändare står det min epost.

Naturligtvis följer/klickar jag inte på länken.

Min fråga är hur blockerar jag dessa mail.
Jag använder mig av Mozilla Thunderbird.
Jag kan/vill inte sätta min egen adress på spamblokering. Det händer ofta att jag mailar mig själv (tex backup på jobb etc).

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-11-16, 10:44
  #2
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Byt lösenord till din mail.
Citera
2015-11-16, 11:22
  #3
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skebokvarnsvagen
Byt lösenord till din mail.
Jag var nog lite otydlig vad gäller problembeskrivningen.
Jag (eller mitt epostkonto) har inte blivid hackad.

Problemet är att någon har kommit på ett sätt att skicka (sannolikt) mass-spam, där "avsändare equals to recipient".

Som exempel.
När jag skapar ett nytt e-post konto, kan jag välja vad som står som avsändare. Jag kan skriva "Kungen" eller "support@nordea.se".

Antag att mitt konto har adressen "jag@mindomän.se"
Jag får mail dagligen spam från "jag@mindomän.se" som inte är skickade från mitt konto.

Frågan kvarstår. Hur blockerar jag dessa mail?
Och för att förekomma... nej, jag kan inte byta epostadress.
Citera
2015-11-16, 13:15
  #4
Medlem
hasenfrasens avatar
Att sätta mottagaren som avsändare är enkelt att göra för en spammare. Det betyder inte att någon har hackat ditt epost-konto.

Vad använder du för epost-klient? Använder du t.ex. Microsoft Outlook eller Mozilla Thunderbird kan du skapa en regel som kastar det till spam.
Citera
2015-11-16, 13:20
  #5
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Att sätta mottagaren som avsändare är enkelt att göra för en spammare. Det betyder inte att någon har hackat ditt epost-konto.

Vad använder du för epost-klient? Använder du t.ex. Microsoft Outlook eller Mozilla Thunderbird kan du skapa en regel som kastar det till spam.
Jag kör thunderbird.
Går det att skapa en spam-regel som tar hand om "spam" men tillåter mig att maila mig själv?
Citera
2015-11-16, 13:45
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Jag kör thunderbird.
Går det att skapa en spam-regel som tar hand om "spam" men tillåter mig att maila mig själv?

Det går säkert men du måste kolla vilken SMTP-server som brevet ursprungligen kommer från. Kasta allt som kommer från någon annan server än den du använder för din egen mail.
Citera
2015-11-16, 14:04
  #7
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det går säkert men du måste kolla vilken SMTP-server som brevet ursprungligen kommer från. Kasta allt som kommer från någon annan server än den du använder för din egen mail.
Thunderbirds inbyggda filter har ingenting som hanterat SMTP.

Edit: Hittar inget hos leverantören (one.com) heller.

Ska jag satsa på någon tredjeparts spam-blocker tjänst?
__________________
Senast redigerad av nivaman 2015-11-16 kl. 14:06.
Citera
2015-11-16, 17:53
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Jag kör thunderbird.
Går det att skapa en spam-regel som tar hand om "spam" men tillåter mig att maila mig själv?

Blockera alla mail från dig själv vars ämne inte innehåller "banana!" Eller liknande.
Citera
2015-11-16, 21:58
  #9
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Thunderbirds inbyggda filter har ingenting som hanterat SMTP.

Det går även att få Thunderbird att köra regler på header-infon som t.ex. "Message-ID:". Välj "More->View Source" så ser du vad du har att gå på.
Citera
2015-11-17, 07:51
  #10
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det går även att få Thunderbird att köra regler på header-infon som t.ex. "Message-ID:". Välj "More->View Source" så ser du vad du har att gå på.

Hittade följande avsändare i headern "Received: from static-121.228.97.14-tataidc.co.in"
Hur kan jag sätta tataidc.co.in på Thunderbirds spam-filter?

Testade att sätta "från-innehåller-tataicd" "flytta till skräp" men det fungerade inte.
Sannolikt funkar det inte för att "från" i mailet är lika med "jag".

Finns det några bra spamfilter-tillägg till Thunderbird?
Eller andra tips?
Citera
2015-11-18, 05:01
  #11
Medlem
Borde det inte gå att filtrera på huvudet Return-Path? Endast meddelanden som man själv skriver ska kunna innehålla den egna epost-adressen som Return-Path, om epostservern inte är dåligt konfigurerad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bounce_address
Citera
2015-11-18, 06:03
  #12
Medlem
MrBraxs avatar
Går detta att göra enkelt i Postfix/Dovecot?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback