Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-29, 07:48
  #49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, du har ju svaret.

Men jag ställer mig frågan, om de gör vad de kan, vad flyr de i från ?
Hehe.

Så mycket lösningar hade du att komma med, med andra ord noll och intet.
Bara oövervägt munväder som alltid.

Du undrar vad folk flyr från i dessa länder?
Läste du vad jag skrev?
Två inbördeskrig och järnhårda diktaturer.
Tycker du det behövs mer till anledning att man flyr???
Citera
2016-05-29, 07:51
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Då ställer jag frågan till dig, vad gör de i sina hemländer ?
Vad är deras " insatser " ? Ser du resultat ?
Tunisien är mycket lovande, utöver det är jag inte särskilt intresserad eller insatt.

Det är dock något av en fatta-själv-övning att det inte är att "bara" starta en ideologisk revolution i en teokrati med militärmakt.

Jag vet inte om du låtsas vara korkad eller om vi missförstår varandra.
Du kanske kan förklara vad du tycker att de ska göra så vi andra kan avgöra om du har någon bas i verkligheten.
Citera
2016-05-29, 09:10
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hehe.

Så mycket lösningar hade du att komma med, med andra ord noll och intet.
Bara oövervägt munväder som alltid.

Du undrar vad folk flyr från i dessa länder?
Läste du vad jag skrev?
Två inbördeskrig och järnhårda diktaturer.
Tycker du det behövs mer till anledning att man flyr???

Men då går det inte ihop med det du skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det gör de väl där de kan.

OM de nu gör vad de kan - varför flyr de då från sina hemländer. Moment 22.

Man flyr inte om man gör vad man kan i sina hemländer. Fatta!

OM de har inbördeskrig eller järnhård diktatur får de göra vad de kan för att lösa sina konflikter.

Vad är det du inte inser ?
Citera
2016-05-29, 09:39
  #52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men då går det inte ihop med det du skrev.

OM de nu gör vad de kan - varför flyr de då från sina hemländer. Moment 22.

Man flyr inte om man gör vad man kan i sina hemländer. Fatta!

OM de har inbördeskrig eller järnhård diktatur får de göra vad de kan för att lösa sina konflikter.

Vad är det du inte inser ?
Tja, jag fattar inte mycket av ditt dravel t.ex.

Du hade ju en bloggare Raif Badawi som kritiserade lite religiösa ledare, dömdes till 1000 piskrapp som garanterat kommer döda honom eller permanent göra honom invalidiserad och 10 års fängelse.
Citat:
Human Rights Watch stated that Badawi's website had hosted material criticizing "senior religious figures". Badawi had also suggested that Imam Muhammad ibn Saud Islamic University had become "a den for terrorists."
Så vad tycker du andra oppositionella skall göra där?
Skriva ett inlägg och dö?
Eller lämna landet?

Och jo att fly kan mycket väl vara det enda man kan göra.
De som flydde från Östtimor gjorde det och verkade från Sverige och lyckades skapa en så stark opinion världen över att Indonesien tvingades till att genomföra en folkomröstning i landet där regimen förlorade och Östtimor återfick sin suveränitet efter Indonesiens invasion.
Och så har mången oppositionsverksamhet bedrivits.
Kan man inte verka inom landet för man riskerar sitt liv så gör man det utomlands.

Och ditt resonemang att folk får göra bäst de kan för att lösa sina konflikter och störta sina diktaturer låter mest bara barnsligt naivt från en extra dum individ.
Lika intelligent att med samma argument avskaffa polisen i ett land,
folk får klara sig själva bäst de kan...

Vad skall vanligt folk göra i en stark diktatur menar du mot en välutbildad militär med rikligt med vapen? Storma stridsvagnar med köksknivar och kasta sten på attackhelikoptrar?
Du är ju mer än barnslig nu.
Citera
2016-05-29, 10:54
  #53
Medlem
Professor.Wers avatar
Christer Sturmark formulerade svaret på frågan om Islam har någonting med IS att göra på ett kort och koncist sätt:


''Religion i sig kan inte våld eller terrorism...i en trivial mening är det naturligtvis sant, därför att religion i sig existerar inte. Religion i sig har ingen egen vilja. Religion är summan av ett antal människors trosföreställningar, värderingssystem, och handlingar som följer ur dessa trosföreställningar och värderingar - men det är klart att dessa trosföreställningar kan orsaka på både våld och terrorism; IS är ett exempel, Katolska kyrkan syn på abort ett annat.''
Citera
2016-05-30, 22:52
  #54
Medlem
Det finns många människor som påstår sig vara religiösa men som i handling visar att de inte har någon relation till gud, exempelvis IS-krigare och oärliga/elaka människor i kristna församlingar. För många är samhörigheten med andra människor i en församling eller sekt det viktigaste, inte den personliga relationen till gud. Skulle vilja gå så långt som att påstå att majoriteten av människor i alla religiösa samfund inte har någon gud.

För mig är att vara religiös per definition att frukta gud. Ingen som uppriktigt gör det kan medvetet skada andra människor. Gud är god.
Citera
2016-05-30, 22:56
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Det finns många människor som påstår sig vara religiösa men som i handling visar att de inte har någon relation till gud, exempelvis IS-krigare och oärliga/elaka människor i kristna församlingar. För många är samhörigheten med andra människor i en församling eller sekt det viktigaste, inte den personliga relationen till gud. Skulle vilja gå så långt som att påstå att majoriteten av människor i alla religiösa samfund inte har någon gud.

För mig är att vara religiös per definition att frukta gud. Ingen som uppriktigt gör det kan medvetet skada andra människor. Gud är god.
Eftersom ingen (?) vet någon guds vilja så är det svårt att veta vem som är "riktigt" religiös, eller inte.
Och många tror att det en ev. gud säger automatiskt är gott.
Citera
2016-05-30, 23:32
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eftersom ingen (?) vet någon guds vilja så är det svårt att veta vem som är "riktigt" religiös, eller inte.
Och många tror att det en ev. gud säger automatiskt är gott.
Fast jag tror att om man skapar en relation till gud så blir det också tydligt vad hans vilja är. Även IS-krigare har ett hjärta och jag tror att de tillsist kommer att komma till insikt om deras egna obetydlighet i sammanhanget. Gud behöver inte människor, det är vi som behöver honom. Vi människor ska hjälpa varandra och det är gud som bestämmer våra öden.
Citera
2016-05-30, 23:40
  #57
Medlem
soligts avatar
Att låta någon som har högre status än andra (imam) (präst) och liknande, berätta för alla andra vad dom ska göra och inte göra för att bli lyckliga när dom dör. Det är ett jävligt fult försäljningsknep...
Om du skänker 1000kr till gud (mig alltså) nu på en gång.. Så har gud en plats över i himlen för dig när du dör.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback