2015-11-15, 19:00
Medlem
Tja
Är på gång och ska köpa bil men nästan varje gång som jag hittat en bil och jag sedan "googlat" på firman så dyker det upp någon tråd med missnöjda köpare..
Så min fråga är finns det inga seriösa handlare här omkring..

Mvh Bullen
Citera
2015-11-15, 19:11
Bannlyst
nej finns inga seriösa bilhandlare nånstans tyvärr.
Citera
2015-11-15, 19:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullen1977
Tja
Är på gång och ska köpa bil men nästan varje gång som jag hittat en bil och jag sedan "googlat" på firman så dyker det upp någon tråd med missnöjda köpare..
Så min fråga är finns det inga seriösa handlare här omkring..

Mvh Bullen

Vad kännetecknar en "seriös" bilhandlare?
Bilhandlare vill tjäna pengar. Det gör de genom att köpa skitiga gamla bilar, polera upp lacken och sälja dem som "fynd". Givetvis är vissa av dessa bilar behäftade med allsköns fel. Räkna också med att vissa kunder förväntar sig livstids garanti på dessa fynd. Bilhandlarna vill inte stå för allt detta och det resulterar förr eller senare i missnöjda kunder och dåliga betyg.

Ju äldre bilar desto sämre marginaler för handlaren och säkerligen desto större ovilja att vilja stå för kostnaderna.
Citera
2015-11-15, 19:20
Medlem
Studsbolls avatar
Man ska inte bry sig så mycket om vad som skrivs på nätet. Om man bedriver handel under en längre tid kommer det alltid vara någon som blir missnöjd och tycker att skriva om det på nätet är lämplig hämd. Dock finns det gott om skojare i bilbranschen. En tumregel är att inte köpa av småhandlare i usla eller obefintliga lokaler; det finns en orsak till att de inte har en riktig bilhall och anställda säljare. Nästa grundtips är att kolla om det verkligen finns en registrerad firma och att den inte startades ihår. Ju längre någon varit aktör ju större chans att de är seriösa.
Citera
2015-11-15, 19:33
Medlem
Ska jag nu spendera 100.000kr på en bil så vill jag att dom iallafall står för dom ev kostnader som kan uppkomma inom den avtalade tiden typ 3 mån eller va de nu brukar vara..

Men finns de några handlare som ni köpt bil hos och som ni känner att dom va bra.
Citera
2015-11-15, 21:38
Moderator
Vänd dig till märkeshandlare. Där vet försäljarna oftast vad det är de säljer och de har riktiga varudeklarationer och lever upp till köplagen.
Citera
2015-11-16, 11:38
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Visst finns det seriösa bilhandlare, men det ligger ändå på dig som köpare att kolla upp bilen ordentligt. Det finns inga bilhandlare som i sig är en garanti för att bilen är bra.

Nu skriver du inte vad du letar efter, eller i vilken prisklass, men jag köpte i vintras en nästan ny Mercedes av Deluxe Bil i Kungsbacka. Den hade bytts in av BMW i Gbg som inte ville sälja den själva.

Firman har ett ostigt namn men bra att ha och göra med. Eftersom jag bor sextio mil bort fick jag lita på nätet och en kompis som var och tittade på bilen innan jag slog till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in