Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-12-17, 17:27
  #37
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinarolf
Fel, reglerna har ändrats, men det är inte alltid dom tillämpas strikt. Yngre talar Putonghua även i Guilin, men dom har ett eget språk, och dom har stark accent. Den finns många platser jag har varit på där det nästan inte alls går att ta sig fram med putonghua. Du har tydligen inte varit i Kina på länge.

Jag har varit i kanske 20 provinser (inklusive Guangxi) och min ganska risiga Beijing-influerade putonghua har fungerat tillräckligt bra för att jag kan ta mig fram och föra mig utan några större problem. Naturligtvis går det att hitta personer som är mycket svårt att konversera med, men överlag upplever jag att det fungerar acceptabelt med "skol-putonghua" i mycket stora delar av Kina.

Vilka är dessa "många platser" du varit där det inte går att ta sig fram med putonghua?

Mvh
Citera
2015-12-18, 00:48
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag har varit i kanske 20 provinser (inklusive Guangxi) och min ganska risiga Beijing-influerade putonghua har fungerat tillräckligt bra för att jag kan ta mig fram och föra mig utan några större problem. Naturligtvis går det att hitta personer som är mycket svårt att konversera med, men överlag upplever jag att det fungerar acceptabelt med "skol-putonghua" i mycket stora delar av Kina.

Vilka är dessa "många platser" du varit där det inte går att ta sig fram med putonghua?

Mvh

Som boende i Guangxi så håller jag med. Fungerar utmärkt här med olika dialekter. Min erfarenhet är att det finns några enstaka Beijingbor som låtsas om att de inte förstår andra dialekter, likt det finns 08-or som "inte förstår" norrländska.

Men något jag lagt märke till är att utlänningar som kan språket har lättare att förstå om någon gör ett betoningsfel när den personen talar. Där kan kineser ha svårt att förstå ibland.
Citera
2015-12-18, 04:27
  #39
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag har varit i kanske 20 provinser (inklusive Guangxi) och min ganska risiga Beijing-influerade putonghua har fungerat tillräckligt bra för att jag kan ta mig fram och föra mig utan några större problem. Naturligtvis går det att hitta personer som är mycket svårt att konversera med, men överlag upplever jag att det fungerar acceptabelt med "skol-putonghua" i mycket stora delar av Kina.

Vilka är dessa "många platser" du varit där det inte går att ta sig fram med putonghua?

Mvh

Och när man väl stöter på någon som man inte kan kommunicera med så finns det alltid någon i närheten som ofta förstår vad man säger. Händer ibland i Guangdong faktiskt om man snackar med någon på 50+. Men då är ju kantonesiska mycket starkare rotat än vad andra dialekter är i andra provinser.
Citera
2015-12-21, 14:32
  #40
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinarolf
Fel, reglerna har ändrats, men det är inte alltid dom tillämpas strikt. Yngre talar Putonghua även i Guilin, men dom har ett eget språk, och dom har stark accent. Den finns många platser jag har varit på där det nästan inte alls går att ta sig fram med putonghua. Du har tydligen inte varit i Kina på länge.

Men du snackar i nattmössan fortfarande. Det krävs ingen lärarlicens för att arbeta eller ansöka arbetsvisum som engelskalärare i Kina. Visa mig gärna en länk där det står att det krävs lärarlicens för att arbeta som engelskalärare, hittar du en så ska jag gladeligen knipa min mun. Men jag är helt övertygad om att du inte komma hitta någon eftersom det inte stämmer.
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2648796

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback