Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-17, 22:15
  #13
Medlem
EnokThuttifems avatar
Det är en fantastiskt tanke att någon form av liv skulle uppstå i ansamlingen av livets byggstenar, som skapar stjärnor och planeter. Att någon form av liv skulle kunna uppstå i rymden själv, anser jag som svårsmält. Men då har jag bara jordiska preferenser att jämföra med.

Vi vet ju att viss bakteriellt liv överlever utanför internationella rymdstationen, men de är i dvala som aktiveras när de kommer in i livsmiljön igen?

Tanken på rymdamöba är spännande, men då tror jag nog dessa utvecklas från någon jupiterplanet, och lyckas ta sig ut i rymden. Problemet är att det är för ogästvänligt i rymden. Men så länge vi är begränsade till detta solsystem så vet vi inte.

Även om vi skulle upptäcka liv på Titan och dess liv baseras på Metan, så är temperaturen ett gissel. Visst de kanske har en livscykel på 100000år på grund av kylan. De skulle ha svårt att prata med oss varmblodiga varelser.

Jättekul och intressant tråd. Hoppas vi kan hålla nivån på tråden.
Citera
2015-11-18, 10:25
  #14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnokThuttifem
Det är en fantastiskt tanke att någon form av liv skulle uppstå i ansamlingen av livets byggstenar, som skapar stjärnor och planeter. Att någon form av liv skulle kunna uppstå i rymden själv, anser jag som svårsmält. Men då har jag bara jordiska preferenser att jämföra med.

Vi vet ju att viss bakteriellt liv överlever utanför internationella rymdstationen, men de är i dvala som aktiveras när de kommer in i livsmiljön igen?

Tanken på rymdamöba är spännande, men då tror jag nog dessa utvecklas från någon jupiterplanet, och lyckas ta sig ut i rymden. Problemet är att det är för ogästvänligt i rymden. Men så länge vi är begränsade till detta solsystem så vet vi inte.

Även om vi skulle upptäcka liv på Titan och dess liv baseras på Metan, så är temperaturen ett gissel. Visst de kanske har en livscykel på 100000år på grund av kylan. De skulle ha svårt att prata med oss varmblodiga varelser.

Jättekul och intressant tråd. Hoppas vi kan hålla nivån på tråden.
Vi kan ju inte prata med maneterna i våra hav här på Jorden heller, så det hade väl inte varit ett handikapp precis.


Det finns mer än gas-moln sådana rymd-kreatur hade kunnat leva av, och uppehålla sig i.
Dvs asteroid-bälten är en väldigt näringsrik miljö.
De innehåller ju alla möjliga tänkbara mineraler, och hade pga det kunnat vara en passande plats.

Så bortsett från gas-moln och asteroid-bälten så nämner du gas-jättar.

Men det får väl sägas vara något problematiskt att lösgöra sig från en gas-planet pga gravitationens krafter ändå ...

Men det har ju pratats om varelser som hade kunnat leva I dessa planeter.
Precis som det lever organismer i vår atmosfär, som aldrig ens kommer i kontakt med marken t.o.m.


Och det jag skrev om "rovdjur".
Dvs asteroid-levande "mineral-ätare" hade ju tveklöst blivit ett passande bytesdjur för dessa.
De tar ju upp alla mineraler de äter upp, och blir då en koncentrerad form. Rovdjuren vinner ju på att gå på "betesdjuren" istället för att sitta och suga på asteroiderna.
På samma sätt som rovdjuren på Jorden får i sig koncentrerade former av näringsämnen som bytesdjuren ägnar hela dagarna åt att få i sig.


Jag läste något om dessa rymd-rovdjur i asteroid-bältena, att de hade kunnat bli ett potentiellt hot för våra rymd-färder genom dessa.
Dvs för de hade ju sett sonderna, och rymd-skeppen som just så högkoncentrerade bytesdjur de var i behov av.



Men allt det vi hittills spekulerat om har ju sträckt sig till seglande, glidande livsformer, nästan växtliknande.

Men det hade ju kunnat gå att tänka på organismer med ett mer medvetet framdrivningssystem.
Problemet är ju bara Hur, i ett tyngdlöst rum.
Vingar hade inte hjälpt något precis.

Men de hade kanske kunnat producera syrgas, eller annan gas, i tex en inre hålighet i kroppen.
Och efter att ha ackumulerat tillräckligt mycket använda det som en bläckfisk ungefär - och spruta ut det för att få en skjuts framåt i önskvärd riktning.
Särskilt i ett asteroid-bälte. Där hade det behövts en sådan förmåga, särskilt om de var rovdjur och inte bara betesdjur.
Citera
2015-11-22, 09:08
  #15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnokThuttifem
Det är en fantastiskt tanke att någon form av liv skulle uppstå i ansamlingen av livets byggstenar, som skapar stjärnor och planeter. Att någon form av liv skulle kunna uppstå i rymden själv, anser jag som svårsmält. Men då har jag bara jordiska preferenser att jämföra med.

Vi vet ju att viss bakteriellt liv överlever utanför internationella rymdstationen, men de är i dvala som aktiveras när de kommer in i livsmiljön igen?

Tanken på rymdamöba är spännande, men då tror jag nog dessa utvecklas från någon jupiterplanet, och lyckas ta sig ut i rymden. Problemet är att det är för ogästvänligt i rymden. Men så länge vi är begränsade till detta solsystem så vet vi inte.

Även om vi skulle upptäcka liv på Titan och dess liv baseras på Metan, så är temperaturen ett gissel. Visst de kanske har en livscykel på 100000år på grund av kylan. De skulle ha svårt att prata med oss varmblodiga varelser.

Jättekul och intressant tråd. Hoppas vi kan hålla nivån på tråden.

Liv som vi känner det är baserat på komplex kemi och infattar ett vätskemedium och stora komplexa makromolekyler, och jag har nog svårt att tänka mig hur liv skulle kunna fungera på något annat sätt. Och just vätska och stora molekyler är svåra att tänka sig i "tomma rymden" med vakuum och stark joniserande strålning. Nej, om det finns liv utanför jorden är det nog på Planeter eller månar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback