Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-14, 20:39
  #1
Medlem
hushlittledarlings avatar
En studie från Kanada visar att de med lägre IQ söker sig gärna till struktur och konservatism.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/lag-iq-ger-fordomar/

Har liberala människor en förmåga att se större helhetsgrepp?
Är konservativa i behov av att det ser ut som de är vana vid? Är de rädda för utveckling? Och förändring kan det vara stötande för de med lägre IQ?
Citera
2015-11-14, 20:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
En studie från Kanada visar att de med lägre IQ söker sig gärna till struktur och konservatism.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/lag-iq-ger-fordomar/

Har liberala människor en förmåga att se större helhetsgrepp?
Är konservativa i behov av att det ser ut som de är vana vid? Är de rädda för utveckling? Och förändring kan det vara stötande för de med lägre IQ?

Det är nog förmodligen sant. Grupphatare som rabiata rasister, och som du själv, lider av lätt förståndshandikapp. Man formulerar sig som ett hopplöst exempel för den stendumma hjorden. Fast handikappet är inte kvantitativt, det är kvalitativt.

Om jag ser tio negrer käka upp maten jag hade tänkt att äta i vinter, så vill jag inte avliva skadedjuren för att jag är rasist, utan för att jag vill överleva.

Då du aldrig lyckat göra den distinktionen, placeras du med automatik i grupp fiskmås-IQ.
__________________
Senast redigerad av vadjagvill 2015-11-14 kl. 20:57.
Citera
2015-11-14, 20:44
  #3
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Eller så är folk med lägre IQ ärligare?

Studier som detta är skräp eftersom de så sällan etablerar ett direkt orsakssamband.
De kan alltså inte säga att IQ och rasism direkt påverkar varandra, effekten kan vara medierad genom 1000 olika mellanled.
Citera
2015-11-14, 20:50
  #4
Medlem
internetpolisens avatar
Vet du ens vad IQ är för något och hur det mäts? Vilka olika typer av IQ finns det osv.
Citera
2015-11-14, 20:50
  #5
Medlem
mythrizs avatar
Det förklarar väl varför rasismen är så vanlig i Mellanöstern/Indien/Afrika.
Citera
2015-11-14, 20:50
  #6
Medlem
Jackschnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
En studie från Kanada visar att de med lägre IQ söker sig gärna till struktur och konservatism.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/lag-iq-ger-fordomar/

Har liberala människor en förmåga att se större helhetsgrepp?
Är konservativa i behov av att det ser ut som de är vana vid? Är de rädda för utveckling? Och förändring kan det vara stötande för de med lägre IQ?

Denna studie är dock väldigt gammal.
Citera
2015-11-14, 20:53
  #7
Medlem
Trodde ej det behövdes forskning för att förstå det.
Citera
2015-11-14, 20:54
  #8
Medlem
Nja jag vet inte hur seriös denna forskningen är, Det går ju inte att peka ut att en åsikt leder till lägre IQ förstår du väll.

Hitler var ju rätt smart eller måste ha varit, jag tror inte specielt mycket på det du säger.
Citera
2015-11-14, 20:55
  #9
Avstängd
twigdolls avatar
När man har letat reda på dessa rasisterna så har de varit personer som skyltat och sagt de är rasister? Eller anonyma rasister som blivit klassificerade rasister i iq-testet ?

För att brölande fientliga våldsamma rasister är inte enbart vad som anses vara rasister.
Att studera hur människor är egentligen är ganska omöjligt.

Håller med Hitokiri-Battosai
Citera
2015-11-14, 20:55
  #10
Medlem
knasen79s avatar
Inte helt oväntat eftersom rasism bygger på rädsla och rädsla är ett uttryck för okunskap.
Citera
2015-11-14, 20:57
  #11
Medlem
Jag tror dom länderna som är minst rasister är dummast.

https://iq-research.org/en/page/average-iq-by-country
Citera
2015-11-14, 21:00
  #12
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Inte helt oväntat eftersom rasism bygger på rädsla och rädsla är ett uttryck för okunskap.

Rädsla kan lika gärna vara ett uttryck för kunskap, hur filosofisk är du egentligen?
Ifall någon håller en pistol mot ditt huvud och du ler så besitter du kunskap, men om du är rädd så är de för du tror pistoler kan vara farliga.

Va lite källkritisk innan du välkomnar studier..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback